کد خبر : 17929
تاریخ انتشار : شنبه 11 فروردین 1403 - 10:54

نگرانی رسانه‌های ترکیه از احتمال عملیات نظامی روسیه علیه لانه تروریستها در ادلب

نگرانی رسانه‌های ترکیه از احتمال عملیات نظامی روسیه  علیه لانه تروریستها در ادلب
زینب گورجانلی ستون‌نویس روزنامه اکونومیم، روز ۲۷ مارس نوشت: «روسیه و دولت سوریه مدت‌ها است که ادلب را 'لانه تروریست‌ها' می‌‌دانند.»

به گزارش کلینی نیوز، شماری از تحلیلگران سیاسی در ترکیه، یا نگرانی از احتمال وقوع عملیات جدید روسیه در مناطق تحت کنترل مخالفان در ادلب سوریه را مطرح کرده‌ و گفته‌اند ممکن است چنین اقدامی در واکنش به حمله مرگبار سالن کنسرت مسکو انجام شود که گروه نیابتی تروریستی  مورد حمایت آمریکا موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت آن بر عهده گرفت.

بنا به گزارش رسانه نیابتی بی بی سی تحت سلطه انگلیس، این ناظران درباره این موضوع گمانه‌زنی کرده‌اند که آیا حمله مسکو می‌تواند روسیه را به سوی یک عملیات نظامی در ادلب سوق دهد که بخش بزرگی از آن در کنترل  گروه تروریستی مورد حمایت ترکیه «هیئت تحریر شام»‌ است.

  حمله شدید موشکی به پایگاه امریکا در شرق سوریه

این گروه که سابقا به القاعده وابسته بود، اکنون با داعش ارتباط دارد. حضور  گروه نیابتی تروریستی هیئت تحریر شام در شهر ادلب مدت‌هاست که به مسئله‌ای نگران‌کننده برای مسکو و دمشق تبدیل شده است. روسیه در ماه ژانویه ۲۰۲۴ «تروریست‌هایی از ادلب» را متهم کرد که در جنگ اوکراین در مقابل روسیه می‌جنگند.

گروه تروریستی هیئت تحریر شام از زمان تثبیت قدرت خود در ادلب در سال ۲۰۱۷، به گروه اصلی شورشی فعال در شمال غرب سوریه تبدیل شده است. گروه‌های دیگر تروریستی ،‌ که عمدتا مورد حمایت ترکیه هستند، کنترل مناطق دیگری در امتداد مرز را در دست دارند.

  تظاهرات ده‌ها هزار معترض آلمانی علیه اوضاع اقتصادی و بحران انرژی

زینب گورجانلی ستون‌نویس روزنامه اکونومیم، روز ۲۷ مارس نوشت: «روسیه و دولت [بشار اسد] مدت‌ها است که ادلب را ‘لانه تروریست‌ها’ می‌‌دانند.»

گورجانلی به این نکته اشاره می‌کند که مسکو و دمشق هنوز اقدام به عملیات نظامی در ادلب نکرده‌اند و دلیل آن را مذاکرات «روند آستانه» می‌داند که بین ترکیه،‌ روسیه و ایران، با هدف کاهش اختلاف‌ها در سوریه در جریان است.

با وجود این او می‌نویسد که روسیه ممکن است بعد از «حمله تروریستی مسکو که به یک تراژدی بزرگ منجر شد» به مذاکرات صلح سوریه، از جمله روند آستانه پایبند نماند.

گورجانلی می‌نویسد در این صورت روسیه ممکن است یک عملیات جدید با هدف «پاکسازی ادلب از گروهای تروریستی داعش و تروریستی مشابه آن» آغاز کند.

  دلیل حضور نظامی روسیه پشت مرز ایران و ارمنستان

سال ۲۰۲۰ آتش‌بسی با وساطت روسیه و ترکیه در ادلب برقرار شد، اما بر اساس گزارش‌ها این آتش‌بس هم از طرف نیروهای سوریه و هم از سوی گروههای تروریستی نقض شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.