کد خبر : 2436
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 فروردین 1393 - 13:09

نگاه روزنامه نگاری به پشت پرده مرگ دومیلیون ماهی

نگاه روزنامه نگاری به پشت پرده مرگ دومیلیون ماهی
 اواخر هفته گذشته ورود فاضلاب شهرک مسکونی واوان به سد فشافویه در شهرستان اسلامشهر موجب تلف شدن 2 میلیون قطعه ماهی شد.

کلینی نیوز-سایت پارسینه در ارتباط با مرگ جمعی ماهی ها در حوضچه پشت سد اسلامشهر با عنوان « ماجرای مرگ ماهیان سد فشافویه چه پشت پرده ای دارد؟»نوشت:آیا نمی توان این فرض را مطرح کرد که تخلیه یک ماده سمی در آبگیر عامل اصلی رویداد است؟

«محمد حیدری» در ادامه مطلب خود آورده است: دومیلیون ماهی در آبگیر ۲۰۰ هکتاری سد فشافویه به یک باره مردند.

نمایش فیلم جمع آوری این همه ماهی مرده از کناره های این آبگیر بوسیله گروه بزرگی از کارگران ، نشان می داد مرگ این ماهیان یک باره اتفاق افتاده است .

گفته اندعلت مرگ یک باره این دو میلیون ماهی ناشی از ورود فاضلاب خام شهرک واوان به این آبگیر گسترده بوده است و همین جا است که شک بر اندیشه آدمی ( بویژه کسی که یک عمر کار رسانه ای کرده است ) مستولی می شود .

فاضلاب واوان یک باره وارد این آبگیر گسترده نشده که سبب مرگ همزمان دو میلیون ماهی شود.

اگر به راستی و آن گونه که گفته اند ، این فاضلاب عامل مرگ ومیرماهیان باشد ،مرگ ها باید به تدریج اتفاق بیافتد.

یعنی نخست باید ماهی های ضعیف نزدیک به محل ورود فاضلاب بمیرند ،سپس ماهی های مقاوم تردرهمین منطقه …. سپس با گسترش فاضلاب در سطح ۲۰۰ هکتاری آبگیر، همین وضع در یک دوره طولانی رخ دهد.دلیل من ماجرای مشابهی است که در جاجرود و موسسات پروش ماهی واقع در کناره های آن رخ داد.

مردم و مدیران این موسسات پرورش ماهی می دیدند هر روز تعدادی از ماهی ها می میرند .استمرار این وضع سبب شد به مسئولان محیط زیست شکایت ببرند.

  آرامگاه شیخ کلینی در روستای کلین نیازمند رسیدگی و توسعه است

ماموران ماجرا را جدی نگرفتند و سر انجام پس از ماه ها کوتاهی ، تحقیقات شروع شد و این نتیجه به دست آمد که نفوذ شیرابه زباله های دفن شده در بالای حریم رودخانه ، عامل این مرگ ومیر ها است ( همین ماجرا سبب شد مرکز دفن زباله های تهران از این منطقه به اطراف کهریزک انتقال یابد )

پس حق نیست در مورد ماجرای فاجعه آمیزمرگ دو میلیون ماهی در آبگیر سد فشافویه کنجکاو شویم؟بویژه که اعلام هم کردند آب موجود در این آبگیر ۲۰۰ هکتاری دیگر قابل استفاده نیست .

آیا نمی توان این فرض را مطرح کرد که تخلیه یک ماده سمی در آبگیر عامل اصلی رویداد است؟شاید دلایل دیگری هم در کار باشد. بر کارگزاران رسانه ها است که در این زمینه کنکاش کنند و پس از کشف حقیقت ، آن را به آگاهی همگان برسانند.

«برخورد با عاملان مرگ ماهیان فشافویه» هم عنوان روزنامه ی «جهان صنعت» بود که از آغاز فعالیت تیم ویژه ای برای پیگیری و برخورد با عاملان حادثه مرگ ماهیان فشافویه خبر داد و نوشت: به گفته ی «محمدهادی حیدرزاده» مدیرکل محیط زیست استان تهران این تیم علاوه بر نمونه برداری از آب منطقه و ورودی های سد فشافویه، نسبت به انتقال نمونه های ماهی های مرده به آزمایشگاه مرجع اقدام خواهند کرد که پس از مشخص شدن علت قطعی مرگ ماهیان با عاملان آن بدون هیچ اغماضی برخورد می شود.

آب سد فشافویه قابل شرب نیست

 روزنامه ی ایران در گزارشی از موج اعتراض فعالان محیط زیست و واکنش شهروندان به تلف شدن میلیون ها ماهی و نحوه ی جمع آوری این ماهی ها خبر داد و از قول «سعید کرمی» معاون سلامت دامپزشکی استان تهران نوشت: مردم نگران نباشند زیرا آب این سد شرب نیست و سازمان دامپزشکی نظارت دقیقی بر چگونگی معدوم سازی ماهیان دارد.

  راهپیمایی پرشور ۱۳ آبان و انزجار از استکبار جهانی در بخش فشافویه

«ماهی ها هم مدعی العموم می خواهند!»

روزنامه ی قانون با عنوان نخست قرار دادن «ماهی ها هم مدعی العموم می خواهند!» از لزوم پیگیری حقوقی مرگ ۲ میلیون ماهی در این سد خبر داد.

 حسن پسندیده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت:تکمیل نبودن سیستم تصفیه فاضلاب شهرک واوان موجب بروز فاجعه زیست محیطی و تلف شدن ۲ میلیون قطعه ماهی در سد فشافویه در شهرستان اسلامشهر شده است.

وی افزود:ساخت تصفیه خانه شهرک واوان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت داشته و اکنون در مرحله نصب تجهیزات و تاسیسات قرار دارد و شبکه گذاری برای جمع آوری فاضلاب هم در این شهرک انجام نشده است،

 از وزارت نیرو که متولی این امر است درخواست داریم تا هر چه زودتر این روند را تکمیل کند تا دوباره شاهد بروز چنین حوادث زیست محیطی نباشیم.

پسندیده گفت:اداره کل محیط زیست استان تهران که متولی این امر است اقدامات قضایی را انجام داده و پیگیر موضوع است و افرادی که تخلف کرده اند مجازات و جریمه خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم دستگاه های مسوول به وظایف خود به خوبی عمل کنند اظهار داشت:بعد از اعلام چنین فاجعه زیست محیطی گروه کارشناسی به محل اعزام و مکان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند و مشخص شد ورود فاضلاب شهرک واوان موجب کاهش اکسیژن محلول در آب شد و این فاجعه زیست محیطی را به بار آورد، بعد از آن جلسات متعددی با مسوولان استانی برگزار شد و ابعاد قضیه مورد بررسی قرار گرفت.
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: روان آبها در پشت سد فشافویه جمع می شود و کاربرد کشاورزی دارد که به علت قطع شدن روان آبها، فاضلاب شهرک واوان به صورت خام وارد سد شد و آلودگی را افزایش داد.
به گفته وی چون آب این سد کاربرد شرب ندارد از این رو در آن ماهی هم پرورش داده می شود که این فاجعه موجب تلف شدن ۲میلیون قطعه ماهی شد.

  شهر حسن آباد فاقد حمل و نقل عمومی است

وی تاکید کرد:باید مسوولان ذیربط به وظایف خود به خوبی عمل کنند تا دیگر شاهد بروز چنین فاجعه های زیست محیطی نباشیم.

اواخرهفته گذشته ورود فاضلاب شهرک مسکونی واوان به سد فشافویه در شهرستان اسلامشهر موجب تلف شدن ۲ میلیون قطعه ماهی شد.

این شهرک پیش از این فاضلاب خام را با کانال آبی مخلوط و پس از آن وارد دریاچه شهرک سینمایی دفاع مقدس و سپس سد فشافویه می کرد که اخیرا با قطع این کانال آب، فاضلاب خام به طور مستقیم وارد این سد شد که باعث افزایش شدید آلودگی و ایجاد فاجعه زیست محیطی در منطقه شده است.

در سد فشافویه کپورماهیان، آمور، ماهی آزاد و سیلور پرورش می یابد و اکنون کل سد که وسعتی حدود ۲۰۰ هکتار دارد به شدت آلوده شده و آب آن دیگر قابل استفاده نیست.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.