کد خبر : 14156
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 - 18:03

نشست فرمت مسکو برای افغانستان و قدرانی از طالبان

نشست فرمت مسکو برای افغانستان  و قدرانی از طالبان
نشست فرمت مسکو روز جمعه با حضور نمایندگان ۱۵ کشور در کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه برگزار شد
به گزارش کلینی نیوز به نقل از اسپوتتینک، این نشست با شرکت نمایندگان روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان  از روز جمعه در شهر کازان جمهوری تاتارستان روسیه برگزار می‌شود.
از بحث درباره تشکیل حکومت فراگیر و مشارکت همه اقوام افغانستان در ساختار قدرت سیاسی، به عنوان مهم‌ترین موضوعات در دستور کار این نشست نام برده می‌شود. این چیزی است که هم در سخنان ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان مورد تاکید قرار گرفته است.

 امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان نیز به عنوان مهمان در این نشست حضور دارد.

ایران مهمترین همسایه افغانستان که بیشترین تاثیرات را از تغییرات در این سرزمین می‌پذیرد، بیش از هر کشور دیگری در این نشست کوشید تا مسیری برای ثبات در کابل ارائه کند. پیشنهاد ایجاد و تقویت «گروه تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان مورد استقبال کشورهای دیگر قرار گرفت.

بنا به نوشته خبرگزاری ایرنا، اعمال تحریم‌های اقتصادی و مسدودسازی دارایی‌های افغانستان از سوی آمریکا، سیل مهاجران افغانستانی را از مرزهای غربی این کشور به سوی همسایه شرقی خود؛ ایران روان ساخته است. به گفته «احمد وحیدی» وزیر کشور ایران، ۵ میلیون نفر از این مهاجران تنها در ایران زندگی می‌کنند و همین آمار کافی‌است تا تهران در مسیر بهبود شرایط در کابل از همیشه مصمم‌تر و پرتلاش‌تر ظاهر شود.

پیشنهاد گروه تماس منطقه‌ای از سوی ایران، در راستای همین تلاش قابل ارزیابی است.

در این نشست امیرخان متقی نماینده طالبان هم در گزارشی به اقدامات دولت طالبان در افغانستان پرداخت و گفت: در دو سال گذشته ضمن بازسازی پایه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی حکومت خود، مبارزه با گروه‌های شورشی را که در سایه متجاوزان آموزش دیده بودند، تسریع بخشیده‌ایم و توانستیم مخفیگاه‌های داعش را در سراسر کشور منهدم کنیم. ما آخرین تلاش یک توطئه بزرگ علیه امنیت کل منطقه از جمله افغانستان را خنثی کردیم. سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین از دولت‌های دیگر خواست تلاش خود را معطوف به بهبود شرایط افغانستان کنند.

فرمت مسکو در مورد افغانستان در سال ۲۰۱۷ برای تسهیل تلاش‌ها برای پیشبرد روند آشتی ملی در افغانستان ایجاد شد.

نشست قبلی آن در نوامبر ۲۰۲۲ در مسکو برگزار شد و نمایندگان قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و ترکیه نیز به عنوان ناظر در آن نشست حضور داشتند.

در بیانیه پایانی این نشست، که وزارت خارجه روسیه منتشر کرد، آمده است که کشورهای منطقه با ابراز نگرانی در مورد فعالیت گروه‌های تروریستی، از مقام‌های حکومت طالبان «به‌خاطر مبارزه جدی با داعش قدردانی کرده‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند که برابر همه گروه‌‌های تروریستی همین رویه را در پیش بگیرند.»

اولین بار است که کشورهای منطقه از کارنامه طالبان در برابر داعش «قدردانی» می‌کنند و خواستار «اقدامات موثر» در برابر سایر گروه‌های بنیادگرا هم می‌شوند.

نماینده ویژه آمریکا نیز چند بار از عملکرد طالبان در کاهش چشمگیر حملات شاخه خراسان گروه داعش یاد کرده است.

حضور گروه‌های بنیادگرا در افغانستان نگرانی عمده کشورهای آسیای میانه، روسیه، پاکستان، چین و ایران است. این کشورها، حکومت طالبان را به پناه‌ دادن به اعضای این گروه‌ها متهم کرده‌اند اما طالبان تاکید دارد که از خاک افغانستان علیه هیچ گروهی تهدید نخواهد شد.

در  بیانیه از گزارش‌های کاهش کشت خشخاش در افغانستان استقبال کرده و آن را ناشی از «گام‌های موفق» طالبان ارزیابی کرده است و خواستار «تداوم سیاست واقعی و موثر» علیه مواد مخدر «صنعتی» شده است که بنا به گزارش‌ها «افزایش جدی و خطرناک» داشته است.

از حکومت طالبان خواسته شده که با کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم و قاچاق موادمخدر همکاری کند و «بیشتر شرکت کنندگان» مخالف مبارزه با تروریسم از سوی «نیروهای بیرونی» بودند اما مشخصا از کشور خاصی نام نبردند.

در اعلامیه آمده است در نشست نمایندگان ویژه کشورهای منطقه و غربی که دبیرکل سازمان ملل در دوحه قطر در ماه می ۲۰۲۳ برگزار کرد، «همکاری با بازیگران فرامنطقه‌ای امکان‌پذیر است» در صورتی که ائتلاف غربی به رهبری آمریکا، مسئولیت خود را در بازسازی پس از جنگ پذیرفته و «فورا» دارایی‌های این کشور را آزاد و «تحریم‌های یکجانبه» را لغو کند.

در اعلامیه با هر نوع استقرار تاسیسات زیربنایی نظامی کشورها در افغانستان بنا به «هر بهانه‌ای» مخالفت شده است.

کشورهای شرکت کننده در نشست قازان برای «گسترش تعامل» با حکومت فعلی در افغانستان در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و آموزشی ابراز «علاقمندی» کردند.

از زمان روی کار آمدن طالبان تاکنون چندین بار نشست‌های فرمت مسکو به ابتکار روسیه و با هدف بررسی مسائل افغانستان برگزار شده است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.