کد خبر : 7629
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 شهریور 1401 - 19:57

امیر حسین علمائی

موزه هنر‌های معاصر اهواز در سکوت

موزه هنر‌های معاصر اهواز در سکوت
واگذاری موزه هنرهاي معاصر اهواز به بخش خصوصي و سوءمديريت در كنار آن، تجربه‌ شكست‌خورده‌ای ساخته است.

به گزارش کلینی نیوز، فریبا قالیباف در گزارشی در اعتماد نوشت: روزی روزگاری کشوری به نام ایران که هنر نزد مردمانش است، مکان‌هایی برای نمایش آثار هنر مدرن و معاصر داشت. موزه هنرهای معاصر تهران، اصفهان، اهواز و…؛ در بین این مکان‌ها یکی از آنها اما قصه تلخی پشت خود دارد: «موزه هنرهای معاصر اهواز».این مکان فرهنگی و هنری که در جاده ساحلی اهواز است، دیرزمانی محل رفت و آمد هنرمندان، اساتید و نمایش آثار هنری بود.

 اما واگذاری این مکان به بخش خصوصی و سوءمدیریت در کنار آن، امروز از موزه هنرهای معاصر اهواز تجربه‌ شکست‌خورده‌ای ساخته است.

این موزه دست‌کم ۷۰ اثر ارزنده داشته که از وضعیت کنونی آنها اطلاعات موثقی در دست نیست. بیش از ۹۰ درصد آثار آن متعلق به هنرمندان استان خوزستان است که از هنرمندان خوزستانی خریداری و گردآوری شده‌اند.

در گنجینه هنرهای معاصر اهواز آثاری از هنرمندان نام‌‌ آشنا ‌یی چون هانیبال الخاص، پرویز کلانتری، کوروش شیشه‌گران و… دیده می‌شود. مرداد ماه ۱۴۰۰ بود. آتش گرمای تابستان اهواز دامن گیاهان خشک مرتعی و نیزارها و محوطه موزه هنرهای زیبا را گرفت و دچار حریق شد. این آتش‌سوزی اما شاید آخرین تیری بود که پس از واگذاری بر بدنه‌ کم‌رمق موزه وارد شد.

  مجله علمی ساینس: تلسکوپ ساخت دانشمندان ایرانی حیرت‌انگیز است

همراه گزارش مریم آموسا هم پرنده از رازی دیگر برداشت: در چند دهه اخیر همواره هنرهای تجسمی به ویژه مجسمه‌سازی؛ روزهای پرفراز و نشیبی داشته است، از سرقت سریالی مجسمه‌های تهران گرفته که با وجود قرائن و شواهد موجود، این کار بدون برنامه‌ریزی و حمایت هرگز میسر نمی‌شد یا سرنوشت مجسمه «نی‌لبک زن» بهمن محصص که به بهانه اینکه مشکل دارد، مدتی با لنگ پوشانده شد و بعد به یک‌باره تصمیم گرفتند تا از مقابل تئاترشهر برداشته شود و به بهانه اینکه در کارگاه دکور تئاترشهر فضا کم بوده با اره برقی به جانش افتادند.

علت تعطیلی همچنان موزه هنرهای معاصر اهواز چیست؟

پیمانکار موزه هنرهای معاصر اهواز می‌گوید: عدم پایبندی تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش خصوصی منجر به تعطیلی موزه هنرهای معاصر اهواز در چند سال اخیر شده است.

  «عدم همکاری عراق» در صدور روادید برای زائران ایرانی

محمد منوچهری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا بیان کرد: موزه هنرهای معاصر اهواز هنگام تحویل به بخش خصوصی یک ساختمان فرسوده با بافت قدیم بود که بخش خصوصی آن را به بهترین شکل به بهره‌برداری رساند.

وی ادامه داد: نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان اثر وارد موزه کردیم، نمایشگاه‌های بین‌المللی که چند صد میلیون هزینه داشت برپا کردیم، تندیس بزرگترین هنرمندان را در موزه گذاشتیم و هزینه‌های چند میلیاردی در این بخش انجام شد ولی علی‌رغم همه تلاش‌ها مجال عرض ایده‌ها، کار فرهنگی و هنری و کسب سود از ما گرفته شد.

منوچهری با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق قرارداد وعده‌های زیادی برای حمایت و همکاری با بخش خصوصی داد اظهار کرد: متاسفانه شاهد بودیم که علی‌رغم قرارداد سازمان آب و برق برق موزه را قطع کرد و بعد از تغییر چندین مدیریت و اختلاف نظر میان مدیران مختلف و بهانه نبود اعتبار برای واگذاری موزه به بخش خصوصی تفکر و عمل اساسی برای این بخش در نظر گرفته نشد و فقط شاهد بی‌تفاوتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم که ضربه و آسیب شدیدی به بخش خصوصی وارد کرد.

  حمایت علنی دولت آمریکا از اغتشاشگران در اتفاقات اخیر ایران

او خاطرنشان کرد: بعد از برگزاری جلسه‌ها و انجام نامه‌نگاری‌های متعدد  در نتیجه دادگاهی که به نفع ما رای داد وزارت ارشاد برای برگشت هزینه‌ها در حد حرف به توافق رسیدند ولی در عمل شاهد این بودیم که هنگام پرداخت هزینه‌های چند میلیاردی  و سرمایه‌گذاری انجام شده نبود اعتبار، ترس یا امضای مسؤول خاصی را بهانه می‌کنند که متاسفانه این امر منجر به این شد که بعد از هشت بار توافق هیچ عملی صورت نگیرد و همچنان از بخش خصوصی هیچ حمایتی  نمی‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.