کد خبر : 12524
تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 9:22

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر:بیشترین میزان اعتیاد دانش‌آموزان ایرانی، مصرف الکل است

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر:بیشترین میزان اعتیاد دانش‌آموزان ایرانی، مصرف الکل است
معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر:بیشترین میزان اعتیاد دانش‌آموزان ایرانی، مصرف الکل است

به گزارش کلینی نیوز، محمد جمالو؛ معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در یک برنامه تلویزیونی با ارائه آمار و ارقامی از وضعیت اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی پراهمیت اظهار کرد: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵، در حوزه دانش‌آموزی ۲.۱ درصد جمعیت دانش‌آموزان دچار شیوع مواد مخدر بودند که اعتیاد در بین دانش‌آموزان هنرستانی بیش‌تر بود و ۰.۱۵ درصد دانش‌آموزان هنرستان شیشه، ۰.۳۶ درصد حشیش، ۰.۹۶ درصد ماریجوانا و ۵.۴ درصد مصرف الکل داشتند.

هم‌میهن نوشت:وی با اشاره به اینکه شیوع‌شناسی اعتیاد هر ۵ سال یک‌بار انجام می‌شود و شیوع شناسی جدید در حال اجراست، افزود: دانش‌آموزان دبیرستان ۰.۱۹ درصد مصرف شیشه، ۰.۲۴ درصد حشیش، ۰.۵۷ درصد ماریجوانا و ۳.۵۳ درصد مصرف الکل داشتند همچنین ۵.۳۹ درصد جامعه فعال کشور یعنی ۴ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال آلودگی به اعتیاد دارند و این رقم در کل دنیا نیز تقریباً بدین صورت است.

  واکنش‌ها به نمایش پیام مهسا کمالی برای توقف جنگ

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سلامت فرزندان کشور جایی برای تعارف ندارد، گفت: بر اساس اسناد سازمان ملل، اعتیاد یک اپیدمی است؛ ما زمانی در کرونا موفق شدیم که ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شد و مردم نسبت به این موضوع حساس شدند، موضوع مواد مخدر هم باید جدی گرفته و جزو دغدغه‌های مسئولان کشور شود و از پاسکاری مسئولیت خودداری شود.

فاجعه کاهش سن اعتیاد به ۱۰ سال

همچنین مهری سادات موسوی؛ معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اعتیاد به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی افزود: مدل اعتیاد در دهه اخیر تغییر کرده و سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و به ۱۰ سال رسیده است همچنین اعتیاد زنانه شده، در کنار این موارد قیمت پایین مواد مخدر، صنعتی شدن و تغییر الگوی مصرف مواد مخدر را شاهد هستیم، به عنوان مثال خانواده‌ها تصور می‌کنند که فرزندشان در اتاق خود و در فضای امن است اما در حال مصرف مواد مخدر صنعتی است.

  پرتاب ماهواره پارس۱ با پرتابگر سايوز از پايگاه پرتاب وستوچنی روسيه

به گزارش روزنامه شرق و بر اساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، بیشتر نوجوانان ایرانی به خصوص دختران به علت ارزانی و در دسترس بودن، حشیش و گل مصرف می‌کنند و تا قبل از سن ۱۶ سالگی مصرف مشروبات الکلی را هم امتحان کرده‌اند.

سعید صفاتیان، تحلیلگر اعتیاد به روزنامه شرق گفته :‌«در برخی از استان‌های شرقی و مرکزی کشور دانش‌آموزان در سنین بسیار پایین‌تر مصرف مواد را شروع می‌کنند اما میانگین کشوری شروع سن اعتیاد در ایران ۱۶ سال است.»

بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در ایران بالاترین میزان در منطقه بوده و از کشور افغانستان که بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان هست نیز بیشتر است.

  اگر چاره نشود تابستان سختی برای تهیه دارو داریم

طبق گفته‌های سعید صفاتیان، تحلیلگر اعتیاد، سن مصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان به ۱۶ سال رسیده و تمایل به مصرف گل و مشروبات الکلی در دختران افزایش پیدا کرده و دلیل آن قیمت پایین و دسترسی آسان دانش‌آموزان به مخدر گل است. گزارش‌های میدانی خبرنگار «شرق» هم این گفته‌ها را تأیید می‌کند. این گزارش روایت برخی از دانش‌آموزانی است که هم مشروبات الکلی را تجربه کرده‌اند و هم گل می‌کشند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.