کد خبر : 13183
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مرداد 1402 - 8:15

معاون سابق موساد:ارتش اسرائیل شریک «جنایت جنگی» شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها است

معاون سابق موساد:ارتش اسرائیل شریک «جنایت جنگی» شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها است
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دوشنبه گذشته سخنگوی ارتش هم خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی با فلسطینی‌های کرانه باختری اشغالی را «تروریسم» خوانده بود.

به گزارش کلینی نیوز، یکی از فرماندهان سابق، ارتش اسرائیل را متهم کرده با مداخله نکردن در حمله‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی به فلسطینیان در کرانه باختری، در واقع در «جنایت جنگی» مشارکت کرده است.

امیرام لوین قبلا فرماندهی شمال ارتش اسرائیل و معاونت موساد، سرویس امنیت خارجی اسرائیل را به عهده داشته است.

بنا به گزارش بی بی سی، آقای لوین در گفتگو با رادیوی دولتی اسرائیل، وضعیت سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را «آپارتاید مطلق» توصیف کرد و به عنوان نمونه، وضعیت حاکم بر شهر الخلیل را مشابه سیاست‌های تبعیض‌آمیز آلمان نازی دانست:

« در هبرون (الخلیل) که قدم بزنید، خیابان‌هایی را خواهید دید که عرب‌ها نمی‌توانند در آن راه بروند، درست مانند آنچه در آلمان اتفاق افتاد.»

«من با این گفته‌ها برای فلسطینی‌ها دلسوزی نمی‌کنم، من دلم برای خودمان می‌سوزد که با این اقدامات داریم خودمان را از درون می‌کشیم. بی‌بی (بنیامین نتانیاهو) در اینجا شکست خورده است. او مجرمانی را در سمت‌های مهم و کلیدی قرار داده که در یک کشور متمدن، باید پشت میله‌های زندان باشند.»

  عراق از تمبر پستی «بغداد پایتخت زن عرب» را رونمایی کرد

اما هشدار نسبت به «آپارتاید» و «جنایت جنگی» تنها به اظهارات این ژنرال سابق ارتش اسرائیل محدود نمی‌شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دوشنبه گذشته سخنگوی ارتش هم خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی با فلسطینی‌های کرانه باختری اشغالی را «تروریسم» خوانده بود.

دریابان دانیل هاگاری گفته بود نباید شکی داشت «جنایت و تروری» که ملی‌گرایان افراطی ایجاد می‌کنند، شهروندان فلسطینی را که نقشی در فعالیت‌های شبه‌نظامی ندارند به سمت «ترور» سوق می‌دهد و هشدار داده بود که باید به این موضوع رسیدگی کرد.

گزارش شده رئیس شین‌بت، سازمان امنیت داخلی اسرائیل هم درباره اقدام یهودیان به «ترور» هشدار داده بود و گفته بود این باعث می‌شود فلسطینی ها هم دست به ترور بزنند.

بعد از این هشدار بود که تقریبا ده روز پیش شهرک‌نشینان یهودی به روستایی حمله کرده و یک جوان ۱۹ ساله فلسطینی را کشتند. دو اسرائیلی در این رابطه دستگیر شده‌اند.

  حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غزه و جنوب لبنان/ پاسخ راکتی مقاومت فلسطین

عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و بتسیلم، یک نهاد حقوق بشری اسرائیلی هم در گزارش‌های خود سیاست‌های دولت اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها را مشابه «نظام آپارتاید» توصیف کرده‌اند.

فرانچسکا آلبانزه گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور سرزمین‌های اشغالی فلسطینی هم گزارش اخیر خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل، مناطق اشغالی را «زندان رو باز» و مشابه «آپارتاید» توصیف کرده بود.

گروه‌های حقوق بشری مدت‌هاست می‌گویند خشونت با فلسطینی ها بخصوص در نابلس و حواره در جوی شکل می‌گیرد که دولت این خشونت‌ها را محکوم نمی‌کند، از جمله در حمله اخیر به حواره که گروهی از شهرک‌نشینان اسرائیلی با میله‌های آهنی و سنگ ساعت‌ها دست به غارت و تخریب زدند و ساختمان‌ها، خودروها و درختان را به آتش کشیدند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند عناصر قدرتمند راست افراطی در دولت اسرائیل که حامی گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین هستند، خشونت با فلسطینی‌ها را تشدبد کرده است.

پلیس اسرائیل مرتب می‌گوید که درباره این پرونده‌ها تحقیق می‌کند ولی ناظران می‌گویند این‌ فقط نمایشی برای تطهیر کردن است.

  اخراج 14نماینده پارلمان اسرائیل، اغتشاش در کمیته کنست+فیلم

خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی با فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی در دولت اخیر بنیامین نتانیاهو شدت گرفته است. این دولت یکی از افراطی‌ترین دولت اسرائیل به شمار می‌رود و برخی وزرای مهم آن بارها اظهارات ضد اسلام و ضد عرب کرده‌اند که با انتقاد داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.

از همان ابتدا نگرانی داخلی و بین‌المللی وجود داشت که تشکیل چنین دولتی باعث شعله ور شدن درگیری با فلسطینی‌ها، لطمه خوردن به دستگاه قضایی و محدود کردن حقوق اقلیت‌ها خواهد شد اما آقای نتانیاهو قول داده بود که دنبال صلح باشد و از حقوق مدنی محافظت کند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.