کد خبر : 17542
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 اسفند 1402 - 8:18

معاون اول قوه قضاییه ایران در پی پرونده فساد کلان و پولشویی فرزندانش «استعفا» داد

معاون اول قوه قضاییه ایران در پی پرونده فساد کلان و پولشویی فرزندانش «استعفا» داد
حجت الاسلام محمد مصدق کهنمویی مدعی شده که «به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه اعمال نفوذ یا تاثیرگذاری در پرونده مطروحه و همچنین جلوگیری از سوء استفاده معاندان و بدخواهان» استعفا داده است. این اولین باری است که در ایران یک مقام بلند پایه بدلیل فساد مالی فرزندانش استعفا می دهد.

به گزارش کلینی نیوز، معاون اول قوه قضاییه جمهوری اسلامی که دو فرزندش در پرونده‌ای مشترک به اتهام فساد اقتصادی و «تشکیل شبکه اعمال نفوذ و پولشویی» در حال محاکمه هستند، استعفا داد. ادعا شده این استعفا «به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه اعمال نفوذ یا تاثیرگذاری در پرونده مطروحه» صورت گرفته اما مشخص نیست آیا او نیز نقش یا مشارکتی در شبکه نفوذ و پولشویی فرزندانش داشته یا نه؟

همزمان با برگزاری جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده فساد کلان دو فرزند حجت الاسلام محمد مصدق کنهمویی معاون اول قوه قضاییه، او از سمت خود استعفا داد.

این استعفا از سوی غلامحسین محسنی اژه‌ی رئیس قوه قضاییه پذیرفته شده است.

در متن استعفای دکتر محمد مصدق کهنمویی آمده که او «به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه اعمال نفوذ یا تاثیرگذاری در پرونده مطروحه و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده معاندان و بدخواهان» تصمیم به استعفا گرفته است.

او تأکید کرده که «از ابتدای تشکیل پرونده اتهامی فرزندانش، با احدی از عوامل مرتبط با پرونده اعم از قضات دادسرا و دادگاه هیچگونه ارتباطی نداشته است.»

قابل توجه آنکه معاون اول قوه قضاییه که هر دو پسرش شبکه گسترده‌ای از پولشویی و اخذ رشوه از مجرمان کلان اقتصادی برای اثرگذاری در پرونده قضایی داشته‌اند،

نظام با هیچ فسادی مماشات نمی‌کند

وی در دیدار با اقشار مختلف مردم کرمان گفت: گاهی مطالبی بدون استناد و از ناحیه دشمن مطرح می‌شود و ما به پمپاژ آن‌ها مبادرت می‌ورزیم؛ باید از این رویکرد اجتناب کرد و در عین حال اطمینان داشته باشیم که نظام بدون اغماض با فساد و مفسد مقابله می‌کند.

  مغایرت موادی از لایحه عفاف و حجاب با سیاست‌های کلی قانون‌گذاری ایران

محسنی اژه ای با تاکید بر این نکته که «کدام مسئول فسادش ثابت شد و جمهوری اسلامی با او برخورد نکرد؟»، ادامه داد: پسر و دختر مقامی که مسئولیت‌های مختلفی داشت از رئیس جمهور تا رئیس مجمع تشخیص مصلحت که از قضا از اهالی همین استان کرمان بود به دلیل ارتکاب جرایم به زندان محکوم شدند یا اینکه دو فرزند معاون اول قوه قضائیه پس از وصول گزارش مستند، بازداشت شدند و پدر آن‌ها نیز اعلام کرد که تسلیم قانون است.

اعمال نفوذ بر پرونده‌های قضائی اتهام متهمان

در نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده، نماینده دادستان بخشی از کیفرخواست را قرائت و اقدامات مجرمانه متهمین را تشریح کرد.

به گفته نماینده دادستان، متهمین مجموعه‌ای را به منظور اعمال نفوذ بر پرونده‌های قضائی از جمله پرونده‌های کلان اقتصادی تشکیل داده و با سو استفاده از افراد صاحب منصب، اقدام به دریافت وجوهی می‌کردند.

به گفته نماینده دادستان، حلقه اصلی این مجموعه «الف -م»، «م-م» و «ح-ی» هستند که علاوه بر آنها، افراد دیگری مانند امین اموال نامشروع، حسابدار، صراف پوششی و… تحت هدایت و مدیریت این سه نفر در این مجموعه به انجام افعال مجرمانه پرداخته‌اند.

وی در ادامه افزود: این مجموعه با تشکیل یک دفتر غیرقانونی، وجوهی را به منظور جلب رأی مورد نظر متهمین در دادگاه، دریافت می‌کردند. در واقع این چندین نفر پرونده‌های کلان اقتصادی را از طریق عوامل جذب شده شناسایی و با ارتباط گیری با طرفین پرونده به آنها وعده اخذ رأی مد نظر به صورت تضمینی در قبال اخذ وجوه کلان را می‌دادند که مبالغ درخواست شده به صورت ارز، سکه، خودرو و… و از طریق معرفی چند حساب از متهمین دریافت شده است.

  واژگونی ون زائران ایرانی در عراق 6 کشته و زخمی بر جا گذاشت

تا کنون سه جلسه از دادگاه رسیدگی به اتهام فرزندان مصدق کهنمویی و ۲۱ نفر دیگر برگزار شده است. در نخستین و دومین جلسه دادگاه فساد فرزندان معاون قوه قضاییه به اتهام «تشکیل شبکه اعمال نفوذ و پولشویی»، کیفرخواست پرونده از سوی نماینده دادستان قرائت شد.

خبرگزاری «تسنیم» گزارش داده در جلسه دادگاه به اتهامات ۲۳ تن از متهمان این پرونده از جمله دو تن از فرزندان معاون اول قوه قضاییه به اتهام تشکیل شبکه اعمال نفوذ و پولشویی در پرونده‌های کلان اقتصادی رسیدگی شد.

واریز پول‌ها به حساب‌های پوششی برای پنهان کاری

نماینده دادستان گفت: بخش قابل توجهی از این مبالغ دریافتی جهت پنهان ماندن مسیر دریافت وجوه، به حساب‌های پوششی واریز شده و سپس از طریق این حساب‌ها در پروژه‌های ساخت ملک، خرید طلا و سکه، خرید دلار و اتومبیل‌های لوکس به کار گرفته شده است.

سواستفاده از نام پدر!

به گفته نماینده دادستان در این پرونده سو استفاده فرزندان معاون اول قوه قضائیه از نام پدرشان واضح است.

  برگزاری هجدهمین مجمع عمومی اجلاسیه اوآنا درتهران

وی در ادامه به حلقه بعدی متهمین و نقش هر یک در فرایند اقدامات مجرمانه مجموعه مذکور اشاره نمود.

به گفته نماینده دادستان، اوج فعالیت‌های این مجموعه در ۴ سال گذشته مربوط به دو پرونده تخلیه ورزشگاه شهدای قیطریه و ابر بدهکار بانکی به نام رستمی صفا بوده است.

مجموعه شکل گرفته، تنها در پرونده رستمی صفا حدود ۲۰۰ میلیارد تومان مال نامشروع کسب نموده و وجوه مأخوذه در فرایند پولشویی، تبدیل به املاک، خودروهای لوکس، ویلا و … شده است.

گفتنی است، در ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، اکبر اتباعی طبری معروف به اکبر طبری، مدیر کل سابق امور مالی در دوران ریاست آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی و معاون اجرایی سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست آیت الله صادق لاریجانی بر قوه قضائیه به اتهام «سردستگی» شبکه رشوه‌گیری و «اخذ رشوه‌های متعدد» به ۳۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. او به اتهام پولشویی به ۱۲ و نیم سال حبس تعزیری محکوم شد. او همچنین به «انفصال دائم از خدمات دولتی»، «ضبط اموال ناشی از گرفتن رشوه» و پرداخت جزای نقدی ۱۲۰ میلیارد تومانی محکوم شد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.