کد خبر : 21205
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مهر 1403 - 8:38

آل ثانی:نمی‌پذیریم از پایگاه هوایی العدید برای حمله به دیگر کشورها استفاده شود

آل ثانی:نمی‌پذیریم از پایگاه هوایی العدید برای حمله به دیگر کشورها استفاده شود
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر تصریح کرد کشورش حمله از پایگاه هوایی العدید علیه هر کشوری در خاورمیانه و خارج از آن را نمی‌پذیرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از روسیا الیوم، آل ثانی با اشاره به تلاش قطر برای دستیابی به توافق آتش بس و خستگی ناپذیر بودن کشورش اعلام کرد هدف دوحه توقف تجاوز و خونریزی است اما در درجه اول، در مذاکرات، موانعی از جانب تل آویو وجود داشت.

وی افزود دوحه امیدوار است که شاهد موضع روشن و واضحی از جانب جامعه جهانی در راستای جلوگیری از تجاوز رژیم صهیونیستی در خاورمیانه باشد.

آل ثانی بیان کرد هیچ انساشن شریفی آنچه که در غزه رخ می‌دهد را نمی تواند بپذیرد.

ایران در حمله اخیر خود به رژیم صهیونیستی در واکنش به ترور فرماندهان و رهبران حزب الله و حماس دست‌کم ۱۸۰ موشک به خاک رژیم صهونیستی شلیک کرد. برخی از این موشک‌ها به پایگاه‌های مهم اسرائیل اصابت کردند.

ایران فکر می‌کند که برخی از کشورهای منطقه با در اختیار قرار دادن حریم هوایی خود به رژیم صهونیستی، این کشور را در عملیات انتقام‌جویانه‌اش یاری خواهند کرد.

در عملیات وعده صادق ۱ کشورهای عربی‌ای که در مسیر موشک‌های ایران به رژیم صهونیستی بودند حریم هوایی خود را باز کردند و به این رژیم  در هدف قرار دادن موشک‌های ایران کمک کردند. همچنین گفته می‌شد رژیم اشغالگر در حمله تلافی‌جویانه‌اش به ایران از یک کشور عربی کمک گرفته است.

در پی این تهدیدها، کشورهای عربی مذکور به ایالات متحده آمریکا هشدار دادند که پایگاه‌های آمریکا نباید در عملیات رژیم صهونیستی شرکت داشته باشند.

ایران هشدار داده است که با هرگونه تجاوز به زیرساخت های غیرنظامی پاسخ شدیدی خواهد داد و از هر کشور عربی که به حمله رژیم صهونیستی کمک کند، انتقام سختی خواهد گرفت.

پایگاه العدی بزرگترین تاسیسات نظامی و پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه 

حضور نظامی امریکا در قطر به موجب توافق امنیتی میان دو کشور در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و اکنون دوحه میزبان پایگاه العدید با حضور حدود ۱۳ هزار سرباز است.

این پایگاه بزرگترین تاسیسات نظامی امریکا در خاورمیانه و همچنین بزرگترین پایگاه هوایی امریکا در خارج از کشور است.

پایگاه العدید در سال ۲۰۰۲ و به موجب توافق رسمی میان دوحه و واشنگتن در اختیار ارتش امریکا قرار گرفت و شامل بزرگترین انبار استراتژیک تسلیحات امریکا در خاورمیانه است.

این پایگاه، بزرگترین پایگاه میزبان نیروهای امریکایی در خاورمیانه است که طولانی‌ترین باند فرود در منطقه را دارد و در آن بیش از ۱۰۰ هواپیما متمرکز هستند.

امریکا در پایگاه السیلیه که سال ۲۰۰۰ افتتاح شد و مرکز فرماندهی سنتکام در جنگ علیه عراق در سال ۲۰۰۳ بود نیز حضور دارد؛ پایگاهی که عبارت از انبار تجهیزات نظامی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »