کد خبر : 2304
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1396 - 8:10

مشکلات کارگری بیمه ای اتباع بیگانه بررسی شد

مشکلات کارگری بیمه ای اتباع بیگانه  بررسی شد
مشکلات کارگری بیمه ای اتباع بیگانه  عیزمجاز و جریمه کارفرمایان فشافویه دربه کارگیری آنان بررسی شد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از روابط عمومی بخشداری فشافویه ، جلسه بررسی مسائل و مشکلات کارگری، روزدوشنبه ۱۲ تیرماه با حضور مسئولان سیاسی و انتظامی فرمانداری ویژه شهرستان ری ، روسای بیمه تأمین اجتماعی شهرستان ری ، روسای اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی ری ، برخی از صاحبان صنایع شهرک صنعتی شمس‌آباد در محل بخشداری فشافویه برگزار شد .

اداره تأمین اجتماعی با مراجعه به کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی فشافویه، لیست کارگران خارجی مجاز و غیرمجاز شاغل درآن‌واحدهای صنعتی را به‌عنوان بیمه‌شده تلقی کرده و اداره تأمین اجتماعی که بایستی پاره‌ای از مزایای آن شامل بیمه خسارت خدمات درمانی تا بهبود حادثه‌دیده، غرامت دستمزد، غرامت نقص عضو، ازکارافتادگی جزئی، ازکارافتادگی کلی ناشی از کار، فوت در اثر حادثه ناشی از کار. نرخ حق بیمه مشمولان  هرماه توسط کارفرما از حقوق و مزایای تبعه بیگانه کسر و به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.اینگونه کارگران غیرمجاز بیگانه را بهره مند نماید.

جلسه بررسی مشکلات کارگری بخش فشافویه که بزرگ‌ترین مجتمع شهرک صنعتی خاورمیانه یعنی شمس‌آباد، در آن جای گرفته است، به این مسئله اختصاص‌یافته بود.

کارفرمایان چه می‌گویند:

در این جلسه تعداد محدودی از کارفرمایان حضور داشتند اعتراض خود را نسبت به دریافت حق بیمه کارگران اتباع خارجی غیرمجاز اعلام و از سازمان تأمین اجتماعی خواسته شد درصورتی‌که پرداخت حق بیمه کارگران غیرمجاز قانونی است، کارگران غیرمجاز خارجی از مزایای وخدمات آن بهره‌مند شوند.

  سرپرست مرکز بهداشت حسن آباد پزشک خانواده منتخب تهران شد

این در حالی است علاوه بر پرداخت حق بیمه، کارفرمایان جریمه وضع‌شده در قانون کار را نیز بابت به‌کارگیری اتباع غیرمجاز خارجی را نیز به اداره کار پرداخت می نمایند.

قانون چه می‌گوید:

موضوع اشتغال اتباع خارجی ازجمله موضوعاتی است که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند بر مقوله‌های مختلف اقتصادی کشور تأثیر می گذارد و به همین دلیل در چند سال اخیر بحث ساماندهی اشتغال اتباع خارجی به‌صورت جدی‌تر مطرح‌شده که متولی اصلی آن نیز وزارت کار بوده است.

طبق قانون کار اتباع خارجی در شرایطی می‌توانند مشغول به کار بشوند که دارای پروانه‌ کار باشند، چنانچه اتباعی بدون پروانه‌ کار به کار گمارده شوند، این موضوع با مجازاتی همراه خواهد بود.

بر اساس ماده ۱۲۰ قانون کار جمهوری اسلامی، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و ثانیا مطابق قوانین و آئین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت دارند.

  اعطای ۲۶۰۰ فقره وام توسط صندوق قرض الحسنه شهدای هفتم تیر فشافویه

بر اساس ماده ۱۸۱ قانون کار ایران شرایط سخت‌تری را وضع کرده است تا کارفرمایان نتوانند از نیروی بیگانه خارجی استفاده نمایند، کارفرمایانی که اتباع بیگانه را که فاقد پروانه کارند و یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است به کار گمارند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیر ازآنچه در پروانه کار آنها قیدشده است بپذیرند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می‌گردد، مراتب را به وزارت کار و امور اجتماعی اعلام ننمایند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد.

به دلیل وضع قانون ماده ۱۸۱ قانون کار اشتغال اتباع بیگانه بدون مجوز کار در کشور ممنوع است، بنابراین این‌گونه افراد نیز مشمول قوانین تامین‌اجتماعی نمی‌شوند.

بند (ج) ماده‌ی ۱۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نیز، به‌منظور جلوگیری از حضور نیروی کار غیرمجاز خارجی در بازار کار کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است کارفرمایانی که اتباع خارجی فاقد پروانه را بکار می‌گیرند بابت هرروز اشتغال غیرمجاز هر کارگر خارجی معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه نماید. در صورت تکرار تخلف این جریمه دو برابر خواهد شد.

  موافقت با احداث درمانگاه تامین اجتماعی در حسن آباد

در این جلسه مسائل و مشکلات بیمه‌ای اتباع بیگانه شاغل در سنگ‌بری‌ها و کارخانه‌ها شهرک صنعتی شمس‌آباد موردبررسی قرار گرفت و با توافق مسئولین اداره کار و اداره تأمین اجتماعی فشافویه، قبل از تنظیم لیست بیمه اتباع خارجی، اسامی آنان از اداره کار فشافویه استعلام شود تا هرگونه پرداخت بیمه توسط کارفرمایان در ارتباط با اتباع خارجی غیرمجاز صورت نگیرد.

جلسه مشکلات کارگری بیمه ای اتباع بیگانه با حضور تمهیدی معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری ویژه شهرستان ری، محمد صالح ضیائی بخشدار، اداره اطلاعات، آرمان مهر رئیس اداره سیاسی و انتظامی فرمانداری ویژه شهرستان ری و کارشناسان سیاسی انتظامی و اتباع، روسای بیمه تأمین اجتماعی ری و بخش، روسای اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی ری و بخش، ولایتی مدیرعامل شهرک صنعتی شمس‌آباد، ولی پور رئیس شرکت خدماتی شهرک صنعتی شمس‌آباد و برخی از صاحبان صنایع شهرک صنعتی شمس‌آباد در محل بخشداری فشافویه برگزارشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.