کد خبر : 12023
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 خرداد 1402 - 16:16

غرق شدن یک قایق ماهی‌گیری حامل پناهجویان در سواحل یونان

غرق شدن یک قایق ماهی‌گیری حامل پناهجویان در سواحل یونان
یک کشتی ماهیگیری حامل چند صد پناهجو که ظاهرا از بندر تبروک در لیبی عازم سواحل ایتالیا بود چهارشنبه درنزدیکی سواحل جنوبی یونان واژگون و غرق شد.

به گزارش کلینی نیوز، یک قایق ماهی‌گیری حامل پناهجویان در سواحل یونان، مقام‌های پاکستانی می‌گویند که چندین مظنون به قاچاق انسان را بازداشت کرده‌اند. گزارش شده دستکم صدها پناهجوی پاکستانی نیز از جمله سرنشینان این کشتی بودند که روز چهارشنبه غرق شد. تاکنون دستکم جسد ۷۸ پناهجو غرق شده پیدا شده است.

بر اساس یک گزارش رسمی، ساعاتی پس از واژگونی و غرق شدن این کشتی ماهیگیری صید ترال در روز چهارشنبه، گارد ساحلی یونان توانست ۷۹ جسد را از دریا خارج کند. صد و چهار نفر – از جمله مصری، سوری، پاکستانی، افغان و فلسطینی، اکثرا مرد و از جمله هشت خردسال – نیز تاکنون نجات یافتند و به بندر کالاماتا در جنوب یونان منتقل شدند.

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل خاطر نشان ساخت که: «طبق تصاویر منتشر شده از سوی مقامات و شواهد به دست آمده از بازماندگان، صدها نفر در کشتی بودند.»

آب‌هایی که قایق در آن غرق شد، از عمیق‌ترین آب‌های مدیترانه است که ژرفای آن‌ می‌تواند بیش از پنج کیلومتر باشد.

  آیا ایران بازار گاز شرق خود را از دست داده است

درتازه‌ترین تحولات نیز به نقل از شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، گزارش شده است که وی از مقامات کشورش خواسته تا فورا اقداماتی را برای مقابله با قاچاقچیان انسان در دستور کار قرار دهند.

مقامات پاکستانی یک روز را در کشور عزای عمومی اعلام کرده‌اند.

وزارت خارجهٔ پاکستان روز گذشته گفت که ۱۲ شهروند این کشور از آن حادثه جالم سالم بدر برده اند،‌ اما درمورد این که چه تعداد شهروندان پاکستان در آن کشتی حضور داشتند، معلوماتی در دست نیست.

سازمان جهانی مهاجرت و ادارهٔ پناهندگان ملل متحد در یک بیانیهٔ مشترک گفتند که گمان می‌رود در کشتی ماهیگیری که در سواحل یونان غرق شد، بین ۴۰۰ تا ۷۵۰ نفر سوار بودند.

یک مقام بخش مهاجرت بدون ذکر نامش گفته است که احتمالاً بیش از ۲۰۰ شهروند پاکستان در آن کشتی سفر می‌کردند.

بازماندگان شمار سرنشینان قایق را حدود ۷۵۰ نفر تخمین می‌زنند. گزارش‌هایی هم از حضور دستکم ۱۰۰ کودک در انبار کشتی منتشر شده بود.

  سقوط ارزش روپیه پاکستان در مقابل دلار

تا روز جمعه، ۱۰۴ نفر هم نجات پیداکرده بودند.

 

وزارت امور خارجه پاکستان شنبه گفت که ۱۲ تبعه پاکستانی در میان نجات یافتگان بودند. اما آنها نیز اطلاعی شمار واقعی سرنشینان قایق نداشتند.

یونان یکی از کشورهای اصلی ورود پناهجویان و مهاجران از خاورمیانه، آسیا و آفریقا به اتحادیه اروپا است و ماه گذشته گزارش شد که دولت یونان تعدادی از مهاجران را سوار قایق کرده و در نزدیکی سواحل ترکیه آن را در میان دریا رها کرده است.

مدیترانه، مسیر «مرگبار» پناهجویان به اروپا

به گزارش یورونیوز، بروکسل گروه‌های تبهکار قاچاق انسان را مقصر این حادثه دانسته است، اما برای بسیاری از سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های حقوق بشری، غرق شدن کشتی مهاجران در سواحل یونان تقصیر سیاست موسوم به «دژ اروپایی» است.

بنابه گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت مسیر دریای مدیترانه مرگبارترین مسیر برای مهاجران است.

برآورد می‌شود که از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۹،۵۰۰ نفر در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه از شمال آفریقا به اروپا جان خود را از‌دست داده‌اند.

  یونان حصارهای مرزی با ترکیه را گسترش می‌دهد

این در حالی است که بنابر اعلام سازمان میزان آوارگی در جهان در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۱۱۰ میلیون نفر رسیده است.

عبور از این دریا با وسایل نا‌امن مانند قایق‌های بادی و با تعداد مسافران بیش از حد ظرفیت انجام می‌شود که این سفر را پر‌مخاطره و مرگبار می‌کند.

این قایق‌ها را باند‌های خلافکار و قاچاقچیان انسان هدایت می‌کنند.

در تونس، که در کنار لیبی یکی از اصلی‌ترین نقاطی است که مهاجران به قصد رسیدن به اروپا به آب‌های مدیترانه می‌زنند حتی گورستانی ویژه افرادی که در دریا غرق می‌شوند ساخته شده است.

این واژگونی مرگبار تنها چند روز پس از آن رخ داد که وزرای اتحادیه اروپا بر سر اصلاحات قوانین پناهندگی و مهاجران اتحادیه اروپا به توافق رسیدند.

یکی از بندهای آن شامل راه‌هایی برای اعزام آسان‌تر پناهجویان مردود شده به کشورهای «امن» ثالث است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.