کد خبر : 18192
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 فروردین 1403 - 9:27

علمای دینی طالبان پرداخت تقاعدی (بارنشستگی) را غیر شرعی اعلام کردند

علمای دینی طالبان پرداخت تقاعدی (بارنشستگی) را غیر شرعی اعلام کردند
انحلال نظام تقاعدی (بارنشستگی)  در افغانستان، خبر ی برای ببیش از ۴۰۰ هزار کارمندان غیرنظامی و حدود ۱۴۸ هزار بازنشسته در این کشور بوده است.

به گزارش کلینی نیوز، هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان و رئیس حکومت امارت اسلامی افغانستان چند روز پیش دستور عدم کسر سهم بازنشستگی را به تمام ادارات نظامی و غیرنظامی حکومتی داد.

طالبان مبنای حذف خزینه تقاعد (بارنشستگی) را مسائل مرتبط با «شریعت اسلامی» قرار داده است.

به گزارش بی بی سی ، هرچند طالبان رسماً دلیل این تصمیم را اعلام نکرده است، ولی منابعی به بی‌بی‌سی گفت که بحث شرعی نبودن پرداخت حقوق بازنشستگی در میان مقام‌های طالبان از همان ابتدا مطرح بود. درباره این موضوع از دادگاه عالی هم توضیح خواسته بود.

در نهایت «مفتی‌های طالبان» طرح پرداخت حقوق کارکنان بازنشسته‌ دولتی را برای بررسی شرعی بودن به شورای وزیران فرستاد که در نهایت باید به توشیح رهبر طالبان در قندهار می رسید.

  انفجار در مسجدی در غرب کابل ده‌ها کشته وزخمی بجا گذاشته است

محمد امیر نوری، استاد اقتصاد می‌گوید که شماری از علمای اسلامی هم پرداخت بیمه بازنشستگی را در مطابق با «شریعت» نمی‌دانند. به گفته او آنان چندین جلسه از جمله در سوریه بر سر این موضوع داشتند که بدون نتیجه پایان یافت و بر سر یک موضوع واحد به توافق نرسیدند.

به گفته او طالبان هم شاید براساس دیدگاه بعضی علما، تصمیم گرفته باشد که پرداخت بیمه خلاف شرع است و نباید گرفته شود و نه پرداخت شود.

او دلیل اختلاف علما را بر سر این موضوع در این می‌داند، گرفتن و دادن بیمه یک نوع «معامله دقیق نیست.» به طور مثال مشخص نیست که شما به اندازه‌ای که در حساب پول دارید به همان میزان دریافت می‌کنید. چون اغلب یا کمتر از میزان پول موجود در حساب شان و یا بیشتر پول در یافت می‌کنند.

  گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به «پرسنل پزشکی طالبان» در هرات را به عهده گرفت

به گفته او علما به مثالی اشاره می‌کنند، فردی بیشتر از میزان عمر متوسط عمر می‌کند، او بیشتر از میزان موجودی در حسابش، پول می‌گیرد، ولی کسی که زود فوت می‌کند در صورتی که ورثه مستحق نداشته باشد، کمتر از میزان پول موجود در حسابش، پول دریافت می‌کند.

براساس مقرره تقاعد در افغانستان، سهمیه بازنشستگی درصد معینی از مزد ماهوار کارمندان دولتی است که از مجموع بودجه اداره وضع و به حساب خزینه تقاعد (صندوق بازنشستگی) منتقل می‌شود. در افغانستان نهادهای خصوصی اغلب کارمندان شان را بیمه نکرده و حمایت‌های لازم از آن‌ها وجود ندارد.

پول بازنشستگی بعد از بازنشستگی به فرد متقاعد و یا بازماندگان او مطابق احکام پرداخت می‌شود.

  افشاگراسترالیایی جنایت جنگی ارتش استرالیا در افغانستان؛ به پنج سال زندان محکوم شد

درباره مقدار‌ آن آمده که ۸ درصد از حقوق کارمندان کسر و ۸ درصد را اداره پرداخت می‌کند.

در افغانستان کسانی که به ۶۵ سالگی برسند یا سابقه ۴۰ سال خدمت داشته باشند بازنشسته می‌شوند. در بازنشستگی داوطالبانه فرد باید حد اقل ۵۵ سال داشته باشد یا مدت ۲۵ سال کار کرده باشد. کارمندانی که فوت، مفقود، معلول یا دچار بیماری دوامدار شوند هم از حقوق بازنشستگی برخوردار می‌شدند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.