کد خبر : 18080
تاریخ انتشار : جمعه 17 فروردین 1403 - 18:40

عقب نشینی عربستان از بلندپروازی‌های احداث پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری «نیوم»

عقب نشینی عربستان از بلندپروازی‌های احداث پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری «نیوم»
بلومبرگ در گزارشی خبر داد که عربستان سعودی از بلندپروازی های خود در خصوص احداث پروژه 1.5 تریلیون دلاری «نیوم» و دیگر طرح ها عقب نشینی کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، در عربستان سعودی از NEOM به عنوان «آینده جدید» نامیده می شود. نیوم از کلمه یونانی نئوس به معنای «جدید» و مستقبال، کلمه عربی «آینده» است. مقامات سعودی آن را “جاه طلبانه ترین پروژه جهان” توصیف می کنند.

پروژه ایجاد این شهر توسط محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی در کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده در ریاض، در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۷ اعلام شد. وی گفت که این شهر به‌طور مستقل از «چارچوب دولت موجود» با مالیات و نیروی کار خاص خود، قوانین و «سیستم قضایی خودمختار» کار خواهد کرد.

منابع آگاه به خبرگزاری بلومبرگ اعلام کردندکه عربستان سعودی بلندپروازی ها و جاه طلبی های خود در رابطه با پروژه شهر «نیوم» را که بزرگترین پروژه در چارچوب برنامه های ولیعهد این کشور برای تنوع بخشی به اقتصاد وابسته به نفت به شمار می آید؛ کاهش داده است.

به گزارش الحره، مقامات عربستان سعودی به گونه ای برنامه ریزی کرده بودند که تا سال ۲۰۳۰حدود ۱.۵ میلیون نفر در بخش موسوم به «لاین» این شهر که هزینه احداث آن بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است؛ اسکان پیدا کنند اما آنها اکنون سطح توقعات خود را پایین آورده و انتظار دارند که این پروژه تا آن تاریخ کمتر از ۳۰۰ هزار نفر را در خود جای دهد.

  عربستان سعودی درصدد پیوستن به پروژه جت جنگنده بریتانیا، ایتالیا و ژاپن است

برخی منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود تصریح کردند مقامات سعودی انتظار دارند تا سال ۲۰۳۰ تنها ۲.۴ کیلومتر از این پروژه را تکمیل کنند و بر اساس سندی که  به دست بلومبرگ رسیده است حداقل یکی از پیمانکاران تعدادی از کارگرانی را که در محل استخدام کرده بود، اخراج کرده است.

در همین حال خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد نمایندگان «نیوم» و صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی که مالک و تامین مالی این پروژه هستند، از پاسخ به درخواست ها برای اظهار نظر خودداری کرده اند.

این در حالی است که نیوم یک شهر برنامه‌ریزی شده در استان تبوک در شمال غربی عربستان است که قرار است تا سال‌های آتی قابل سکونت شود.

برنامه‌ریزی شده‌است که از فن آوری‌های هوشمند در شهر استفاده شود و همچنین به عنوان یک مقصد گردشگری عمل کند. مکان پروژه نیوم در شمال دریای سرخ، شرق مصر از طریق تنگه تیران و جنوب اراضی اشغالی و اردن واقع شده‌است. محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی در گفتگو با بلومبرگ در اکتبر ۲۰۱۸، اعلام کرده بود که پروژه نئوم در سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهد شد و فاز اول آن در حال اتمام است. بعدها اما سال ۲۰۳۰ به عنوان سال انتهایی پروژه اعلام شد.

  بیانیه مشترک امارات و کویت درباره «جزائر سه‌گانه و میدان نفتی آرش»

افزون بر پروژه موسوم به «لاین» برنامه های نیوم با ارزش کل ۱.۵ تریلیون دلار شامل ایجاد شهر صنعتی، بنادر و تأسیسات گردشگری بوده  و همچنین قرار است این شهر  میزبان بازی‌های آسیایی زمستانی ۲۰۲۹ در یک تفریحگاه کوهستانی به نام «تروجینا» باشد.

منابع آگاه تاکید کردند تأخیر در پروژه «لاین» درست در در زمانی رخ می‌دهد که صندوق سرمایه‌گذاری دولتی بودجه نیوم را برای سال ۲۰۲۴ تصویب نکرده است.

خبرگزاری مهر به نقل از  روزنامه وال استریت ژورنال فاش کرد، در ماه ژانویه ۲۰۲۲ روزنامه انگلیسی سان در گزارشی از شرایط سخت و طاقت فرسای کارگران حاضر در پروژه نئوم خبر داده بود.

گفته می‌شود نظمی النصر میان کارمندان تبعیض قائل شده و به برخی از آنان موضوعات غیر واقعی را نسبت می‌دهد، وی همچنین برخی کارمندان خارجی پروژه نئوم را تهدید به قتل کرده است.

  برگزاری رزمایش هوایی مشترک در پادشاهی عربستان با حضور 9 کشور

النصر که عنوان بازوی عملیاتی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در پروژه نئوم حضور دارد، اخیراً در نشستی با اعضای هیأت مدیره شرکت، تهدید کرده که در صورتی که اطلاعات صحیح درباره روند فعالیت کارمندان در اختیار وی قرار داده نشود، مسئول این موضوع را پیدا کرده و به سوی وی شلیک می‌کند.

در پی این رخداد، بسیاری از کارمندان خارجی پروژه نئوم به طور دسته‌جمعی استعفا داده و از ادامه فعالیت در این پروژه عذرخواهی کرده‌اند.

بنابراین گزارش، کارگران خارجی فعال در پروژه نئوم باید ساعت‎‌های زیادی را مشغول کار باشند، چون مدیران ارشد پروژه بر لزوم تکمیل آن تا سال ۲۰۳۰ تاکید دارند. این مساله فشارهای کاری را بر کارگران تشدید کرده و موجب فراری شدن آنها از ادامه حضور در این پروژه شده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.