کد خبر : 7510
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهریور 1401 - 11:05

عقب‌نشینی هواداران مقتدی صدر از منطقه امنیتی سبز بغداد

عقب‌نشینی هواداران مقتدی صدر از منطقه امنیتی سبز بغداد
مقتدی صدر، رهبر جریان موسوم به صدر، اعلام کناره‌گیری او از سیاست به درگیری‌های خونین  در عراق منجر شد، در یک سخنرانی تلویزیونی از ملت عراق که به گفته او «تنها آسیب‌دیده این ناآرامی‌هاست» عذرخواهی کرد.

به گزارش کلینی نیوز، مقتدی صدر از هواداران خود خواست که به سرعت از منطقه امنیتی سبز بغداد عقب‌نشینی کنند و به تحصن و تجمع پایان دهند.

صدر که قبلا خواهان انقلاب علیه فساد در عراق شده بود، گفت که انقلابی که با خشونت و قتل همراه باشد را انقلاب نمی‌داند و ریختن خون عراقی‌ها را «حرام» دانست.

بعد از این سخنرانی دستور منع آمد و شد در عراق لغو و عقب‌نشینی نیروهای جریان صدر و شبه‌نظامیان «سرایا السلام» -وابسته به این جریان- از منطقه امنیتی سبز بغداد آغاز شد.

هم‌زمان مقام‌های عراق اعلام کردند که مرزهای زمینی این کشور برای ورود زائران باز شده است.

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق با استقبال از سخنان مقتدی صدر خواهان توقف تنش سیاسی و امنیتی و گفت‌وگوی فوری برای حل بحران شد.

نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق که در ماه‌های اخیر با مقتدی صدر دچار تنش و اختلافات شدید بوده، گفت «باید دانست که کسی که جرقه اولیه جنگ را می‌زند پایان‌دهنده جنگ نیست و امکان کنترل آن را ندارد.»‌

 آیت الله سید کاظم حائری

حرکت مهم آیت‌الله سید کاظم حائری

به گزارش خبرگزاری فارس آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری از مراجع تقلید شیعیان عراق امروز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای که پیام صریحی علیه جریان صدر بود، اعلام کرد که از مرجعیت تقلید انصراف می‌دهد.

او سپس چند توصیه کرد؛ اول اینکه مقلدان خود را به تبعیت و اطاعت از آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دعوت می‌کند چرا که طبق بیان او، ایشان شایسته‌ترین فرد برای رهبری امت اسلام است.

آیت الله حائری همچنین خطاب به مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق که پس از انتخابات عراق و طرح مطالبات غیر قانونی، خواستار انحلال پارلمان شده بود تا از برگزاری جلسه انتخاب نخست وزیر جلوگیری کند، گفت که هر کسی بخواهد با بهره‌بردن از نام دو شهید صدر میان مردم عراق اختلاف بیندازد و در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط لازم است، بخواهد رهبری شرعی را بر عهده بگیرد، از صدری‌ها نیست.

  سازمان ملل از حضور هزاران تروریست داعش در عراق و سوریه خبر داد

واکنش مقتدی الصدر و کناره‌گیری از فعالیت سیاسی

پس از انتشار این بیانیه، مقتدی الصدر هم بیانیه‌ای منتشر و ادعا کرد که از عالم سیاست کناره‌گیری کرد.

البته این اقدام الصدر مسبوق به سابقه نیز هست؛ چرا که پیش از این هم گفته بود که در انتخابات پارلمانی عراق شرکت نخواهد کرد و تصمیم به خروج از فرایند سیاسی گرفته‌ است «تا تحت هیچ شرایطی با فاسدان نه در دنیا و نه در آخرت همراه» نباشد، ولی در انتخابات شرکت کرد.

پس از این اظهار نظر الصدر، کانال‌ها و سایت‌های نزدیک به این جریان بسته شد. دفتر صدر هم از تمامی حامیان او خواست به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت نکرده و هیچ شعار یا سخنی را به نام جریان صدر به زبان نیاورند.

البته برخی از مسئولان این جریان مدعی شدند که سایتها و کانال‌های جعلی دیگری که خود را منتسب به جریان صدر معرفی می‌کنند، با تهییج حامیان این جریان برای آشوبگری در بغداد و چند استان عراق، سعی در بحرانی کردن وضعیت این کشور دارند.

درگیری‌ها روز دوشنبه بعد از اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از صحنه سیاسی عراق و با یورش هواداران او و نیروهای سرایا السلام به منطقه سبز بغداد و مراکز و ساختمان‌های مقام‌ها و گروه‌های شبه نظامی عمدتا وابسته به ایران و سپاه پاسداران آغاز شد.

  واکنش ایران به انتشار گزارش سالانه تروریسم وزارت خارجه امریکا

ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در منطقه سبز بغداد قرار دارند که منطقه‌ای به شدت حفاظت‌شده است.

صبح روز سه‌شنبه هشت شهریور (۳۰ اوت) پیش از دستور عقب‌نشینی مقتدی صدر هم درگیری‌های در بغداد و منطقه سبز پایتخت ادامه داشت.

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد که چهار راکت به سوی این منطقه پرتاب شده که همه آنها مجتمع‌های مسکونی اصابت کرده و خسارت‌هایی به بار آورده است.

به گفته وزارت بهداشت عراق حدود ۳۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. ده‌ها نفر هم زخمی شده‌اند.

آقای صدر در سخنرانی خود هشدار داد که اگر تا یک ساعت دیگر همه گروه‌ها از منطقه سبز و تحصن مقابل مجلس عقب‌نشینی نکنند، از جریان صدر هم اعلام برائت می‌کند.

ائتلاف سیاسی صدر در انتخابات سال گذشته عراق بیشترین کرسی‌های پارلمان را تصاحب کرد، اما از آن زمان تا کنون توافقی برای تشکیل دولت، نخست وزیر و رئیس جمهور جدید به دست نیامده و بن‌بست سیاسی در این کشور به بالا گرفتن تنش میان گروه‌های مختلف منجر شده است.

حدود دو ماه پیش تمام نمایندگان حامی مقتدی صدر در مجلس عراق بعد از ناکامی در تشکیل دولت، به درخواست او استعفا کردند.

باز شدن تدریجی مرز ایران و عراق

بعد از بالا گرفتن درگیری‌ها در عراق، مقام‌های ایران از بسته شدن مرزهای زمینی با عراق خبر دادند و از مسافران و زائران اربعین خواستند از سفر به عراق خودداری کنند.

  جلوی ورود زنان به ورزشگاه را بگیرید

در پی اعلام عقب‌نشینی نیروهای جریان صدر از منطقه سبز و پایان مقررات منع آمد و شد در عراق، مقام‌‌های این کشور اعلام کردند که مرزهای عراق برای تردد زائران باز شده است.

با وجود این احمد وحیدی، وزیر کشور ایران گفت «صرف اینکه دولت عراق اعلام کند که مرزهای زمینی باز است برای ما کافی نیست. ما باید خیالمان از بابت امنیت زوار راحت باشد.»

آقای وحیدی از مسافران خواست «با یک روز فاصله سفر خود را آغاز کنند» تا امنیت آنها تامین شود.

به گفته وزیر کشور ایران «مرزهای زمینی امروز (سه‌شنبه) فقط برای موکب‌داران و به احتمال زیاد فردا برای تردد سایر زوار باز است».

سفارت ایران در بغداد پیشتر از زائران و مسافرانی که به کربلا و نجف رفته‌اند خواست از سفر به شهرهای بغداد، کاظمین و سامرا خودداری کنند.

مقام‌های ایران همچنین از تلاش برای بازگرداندن مسافران و زائران ایرانی از عراق خبر داده بودند.

جریان صدر عراق از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات وا داشته و آنان با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداخته‌‌اند.

امید می‌رود تا با کناره‌گیری مقتدی صدر از فعالیت‌های سیاسی، به مرور بساط چنین تجمعات و آشوبگری‌ها نیز برچیده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.