کد خبر : 13194
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مرداد 1402 - 8:40

عربستان سعودی درصدد پیوستن به پروژه جت جنگنده بریتانیا، ایتالیا و ژاپن است

عربستان سعودی درصدد پیوستن به پروژه جت جنگنده بریتانیا، ایتالیا و ژاپن است
فایننشال تایمز: با اینکه بریتانیا و ایتالیا به درخواست عضویت عربستان سعودی تمایل نشان داده‌اند اما ژاپن با این ایده مخالف است

به گزارش کلینی نیوز،عربستان سعودی در تلاش است تا به مشارکت سه‌جانبه بریتانیا، ژاپن و ایتالیا در پروژه ساخت جت جنگنده نسل جدید که در ماه دسامبر امضا شد، بپیوندد. اما این درخواست تنش‌هایی بین شرکای برنامه جهانی نبرد هوایی ایجاد می‌کند.

 به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، این درخواست به تایید مقام‌های ارشد لندن، توکیو و رم رسیده و با اینکه بریتانیا و ایتالیا به درخواست عضویت عربستان سعودی تمایل نشان داده‌اند اما ژاپن با این ایده مخالف است و موضع خود را به صراحت به آن دو کشور اعلام کرده است.

هدف «برنامه جهانی نبرد هوایی» (GCAP) این است که تا سال ۲۰۳۵ جنگنده‌ای بسیار پیشرفته و قابل صادرات بسازد. پیشرفتی چشمگیر برای هر سه کشور امضا کننده به‌ویژه ژاپن که پیشتر صادرات دفاعی خود را محدود کرده و تاکنون در برنامه‌ای با این وسعت و پیچیدگی مشارکت نکرده بود.

  میدان گازی آرش متعلق به کیست؟ادعای کویت و عربستان درباره «حق انحصاری آرش»

به گفته افراد آگاه، عربستان سعودی پیشنهاد کرده است که علاوه بر مشارکت مالی در زمینه مهندسی نیز به این پروژه که هزینه‌ آن میلیاردها دلار پیش‌بینی شده است کمک کند.

یک منبع مهم وزارت دفاع بریتانیا نیز گفت که پادشاهی عربستان سعودی از شرکای راهبردی بریتانیاست و آنها این کشور را شریکی مهم در پروژه جهانی نبرد هوایی می‌دانند. این درحالی است که مقام‌های توکیو نگرانند ورود عربستان به این گروه باعث پیچیده شدن تصمیم‌گیری‌های مرتبط با صادرات اسلحه برای ژاپن شده و از سوی دیگر مشارکت سعودی‌ها در روند تحویل این جت پیشرفته تاخیر ایجاد کند.

عربستان یکی از بزرگترین خریداران اسلحه در جهان است و همراه با سایر قدرت‌های منطقه‌‌ای نظیر ترکیه و امارات متحده عربی میلیاردها دلار برای توسعه صنعت تسلیحات داخلی هزینه می‌کند، اقدامی که می‌تواند اتکای این کشور را به کشورهای غربی کاهش دهد و با مشارکت تولیدکنندگان صنایع دفاعی به صادرکننده تبدیل شود.

  افزایش 45 درصدی دستمزد بخش خصوصی طی 5 سال گذشته در عربستان

بریتانیا پیشتر در سال جاری در جهت بررسی همکاری‌های آینده با عربستان در زمینه قابلیت‌های هوایی رزمی مطالعه امکان‌سنجی را با این کشور شروع کرد، اما تاکید کرد که این توافق از برنامه جهانی نبرد هوایی متمایز است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.