کد خبر : 7904
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهریور 1401 - 9:28

عبور ۵ میلیون زائر از مرز‌های ایران برای شرکت در مراسم اربعین

عبور ۵ میلیون زائر از مرز‌های ایران برای شرکت در مراسم اربعین
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: برای سفر اربعین امسال از ۶ ماه قبل مذاکرات با طرف عراقی آغاز و حدود هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای آماده کردن زیر ساخت‌ها هزینه شده است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما، رئیس ستاد مرکزی اربعین با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر ، آخرین اقدامات و برنامه‌های  صورت گرفته برای سفر اربعین زائران حسینی را تشریح کرد.

آقای میر احمدی در پاسخ به این سوال که عدد ۵ میلیون زائر از کجا نشات می گیرد و مبنای این آمار را چه موضوعی رقم زده است؟ گفت: ما جلسات ستاد مرکزی اربعین در دولت آقای رئیسی را در بهمن ماه سال گذشته آغاز کردیم،

به طور طبیعی اولین موضوعی که بایستی مورد برآورد و بررسی قرار می گرفت این بود که ما با چه جمعیتی مواجه خواهیم بود، بر اساس بررسی ها و برآوردها و تجزیه و تحلیل هایی که صورت گرفت،​ یکی از مبنای ما این بود که آخرین سال غیر کرونایی ما در سال ۹۸،​ سه میلیون و ۳۰۰ هزار زائر ایرانی و ۴۰۰ هزار زائر غیر ایرانی عازم شده بودند،

ما روند ۱۰ ساله را که مورد تحلیل قرار دادیم و با توجه به دوسال کرونایی که امکان شرکت زائرین را نداشتیم به این نتیجه رسیدیم که بین ۴ تا ۵ میلیون زائر را خواهیم داشت، در حال حاضر واقعیت ها این را نشان می دهد که با اختلاف حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار نفر این عدد، عددی دقیقی در برآوردها بود.

  ورود ۱۴ میلیون زائر حسینی به کربلای معلی

بعد از اینکه موضوع درخواست گذرنامه ها و مراجعه عزیزان برای این موضوع شروع شد مشخص شد که از چهار میلیون گذرنامه ای که فراجای ما از ابتدای سال صادر کرد،​دو میلیون گذرنامه های زائرین اربعینی بود،​بعد از آن کسانی که گذرنامه هایی با اعتبار پنج ساله داشتند.

اینها هم حدود دو میلیون نفر جزو زائرین بودند که جمعاً چهار میلیون نفر می شود. مراجعه برای دریافت گذرنامه روزانه به حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر رسید به همین خاطر وقتی دیدیم ظرفیت درخواست های گذرنامه مطابق با ظرفیت ها نیست،​

 

 

پلیس فراجا و ستاد مرکزی اربعین به دنبال راهکارهایی رفت که بتواند این تقاضاها را مدیریت کند و بتواند این را تامین کند، لذا با مقامات کشور عراق وارد مذاکره شدیم و دو توافق را انجام دادیم.

یک اینکه گذرنامه هایی که تا ده سال از تاریخ اعتبارش گذشته اینها مهر تمدید بخورد و کسانی هم که درخواست گذرنامه دارند چون امکان صدور گذرنامه برایشان نیست ما گذرنامه های ویژه اربعین را پلیس گذرنامه ما برایشان صادر کند.

مجموعاً یک میلیون و ۱۵۰ هزار گذرنامه تمدید شده و یا گذرنامه ویژه صادر شد و ما به عدد پنج میلیون و ۱۵۰ هزار نفر، بنابراین برآورد ما برآورد کاملا دقیقی بود، هر چند بر مبنای یک روند تحلیلی صورت گرفت نه یک آمار دقیق، ولی به نظرم یکی از برآوردهای دقیقی که می توانست اتفاق بیفتد همین موضوع برآورد زائرین بود.

  سیم‌کارت عراقی با تماس و اینترنت رایگان در ایام اربعین

رئیس ستاد مرکزی اربعین روز جمعه ۱۸ شهریور اعلام کرده بود: «سفر زائران ایرانی برای اربعین حسینی منتفی است، مگر سفرهای هوایی. اگر شرایط تغییر کند، طی ۴۸ ساعت آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.»

به خاطر نابه‌سامان بودن وضعیت در مرزهای منتهی به عراق، توصیه اکید شده است که زائران از سفر خود منصرف شوند.

این ستاد، دلیل بسته شدن مرزهای عراق به روی زائران ایرانی را “نبود آمادگی و زمینه‌ها و بسترهای طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران اربعین حسینی  و نقل و انتقالات، ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز و همچنین کثرت جمعیت و هوای گرم” اعلام کرده است.

وضعیت در مرزهای منتهی به عراق را برخی “فاجعه‌بار” خوانده‌اند. بسیاری به بلاتکلیفی و سردرگمی انبوه زائران ایرانی در مرزها، فقدان وسایل نقلیه برای انتقال زائران به نجف و کربلا و سوداگری رانندگان عراقی و رفتارهای تحقیرآمیز و توهین‌آمیز ماموران اشاره کرده‌اند.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران اظهار داشت: متأسفانه ۹ نفر از زائران ایرانی در کربلا جان باختند.

  عراق به دنبال ایجاد زیرساخت لازم برای پذیرش زائران در زیارت‌های میلیونی

وی در این باره گفت: روز ۱۸ شهریور ۳۷۶۴ از زائران کربلا به مراکز درمانی تحت پوشش هلال احمر ایران مراجعه کردند.

دو روز پیش ار این تاریخ، سه ایرانی دیگر در استان واسط عراق (هم‌مرز با ایران) جان خود را از دست دادند.

وی افزود: تعداد ۳ هزار و ۵۴۵ نفر هم در نجف اشرف به مراکزی که نیروهای هلال احمر در آنجا حضور داشتند به جهت انجام خدمات درمانی مراجعه کردند که البته در نجف مهمترین علت مراجعه زائران، تزریقات و بعد از آن دریافت سرم بوده است.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در مسیر نجف تا کربلا هم ۵۹۲ نفر به نیروهای هلال احمر مراجعه کردند که بیشترین دلیل مراجعه تزریقات، سرم تراپی و مشکلات زنان بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۶ نفر از زائران در کاظمین به نیروهای هلال احمر مراجعه کردند، افزود: در سامرا و سیدمحمد هیچ زائری به نیروهای هلال احمر مراجعه نکرده‌اند.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.