کد خبر : 7595
تاریخ انتشار : جمعه 11 شهریور 1401 - 12:35

حمیدرضا صیدمحمدی

طرح صلح ایران در مناقشه اوکراین و روسیه

طرح صلح ایران در مناقشه اوکراین و روسیه
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیات طرح ایران برای میانجی‌گری در مناقشه اوکراین را توضیخ داد.

به گزارش کلینی نیوز، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اشلامی ایران  در باره جزییات طرح صلح ایران در مناقشه اوکراین و روسیه توضیح داد

مهدی سعادتی در مورد در خواست فرانسه از ایران برای میانجی‌گری بین مناقشه روسه و اوکراین گفت: آمریکا و اروپا به اهداف خود از این جنگ دست نیافتند ۵۰ درصد گاز اروپا در اختیار روسیه است لذا اروپا توان ایستاگی در برابر تصمیمات روسیه را ندارد، مقرر شد روسیه پیشنهادات ایران را بررسی کرده و نقطه نظرات خود را ارائه کنند.

بنا به گزارش خبرگزاری ایرنا، نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جایگاه ایران در سطح منطقه و جهان، اروپا و آمریکا را وادار کرد که در مساله اوکراین دست به دامن ایران شوند.در حوزه قفقاز نیز در جنگ ارمنستان و آذربایجان، ایران نقش مهمی ایفا کرد.

سعادتی در مورد جزییات طرح صلح ایران در مناقشه اوکراین و روسیه گفت: ایران در این زمینه پیشنهادات اجرایی ارائه کرد که دارای طبقه بندی است. در مورد مجموعه اتمی که در روسیه وجود دارد و لزوم عدم تکرار حادثه چرنوبیل که مربوط به امنیت مردم است، ایران اعلام کرد؛ حاضر است تجربیات خود در مسائل هسته‌ای و ایجاد منطقه امن هسته‌ای را در اختیار روسیه قرار دهد و همکاری های تخصصی بین دو کشور در این خصوص انجام شود.

  امیرعبداللهیان با رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد

وی ادانه داد:پیشنهاد ایران ابعاد بسیار گسترده ای داشت، در پیشنهاد ایران حضور نیروهایی در مرز دو کشور از طرف سازمان های بین المللی پیش بینی شده است، تعهداتی نیز برای اروپا، آمریکا، روسیه و اوکراین تعیین شده است.

 

[su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″]علاوه بر تلاش‌های مشترک فرانسه، آلمان و ایتالیا حتی کشورهای دیگری مانند ترکیه، اندونزی و هندوستان هم نتوانستند درخصوص میانجیگری و پایان‌دادن به جنگ اوکراین کاری از پیش ببرند.پس به طریق اولی‌ ‌ایران هم به دلیل شرایط موجود نمی‌تواند درخصوص میانجیگری و حتی تلاش برای فروکش‌کردن درگیری‌ها کاری صورت دهد.[/su_note]

 

بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا ، امانوئل مکرون از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، خواسته است که ایران «میانجی‌گری» درباره جنگ روسیه علیه اوکراین را به عهده بگیرد.

گزارش ایسنا در پی توییت محمد جمشیدی، معاون رئیس‌جمهوری ایران، منتشر شده است. جمشیدی در این توییت نوشت «یکی از روسای ارشد اروپای غربی» خواستار وساطت ایران در جنگ اوکراین شده و «پس از مجموعه‌ای از رایزنی‌ها» وزیر امور خارجه «یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم» را به روسیه برده است.

  در مجمع جهانی اقتصاد در داووس مطرح شد:خطر رکود فراگیر وجود دارد

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در گفت‌وگویی با روزنامه شرق بیان داشت:آنچه ایران از آن به‌عنوان میانجیگری در جنگ اوکراین یاد می‌کند، بیشتر به درخواست امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، برای نقش‌آفرینی تهران در جنگ اوکراین بازمی‌گردد.

جلالی افزود:رئیس‌جمهوری فرانسه به همراه نخست‌وزیر ایتالیا و صدر‌اعظم آلمان چند ماه پیش سفری به اوکراین داشتند و در کی‌یف با آقای زلنسکی دیدار کردند. همان‌جا این سه نفر پیشنهادی را به رئیس‌جمهوری اوکراین دادند، مبنی بر اینکه صلح با روسیه را بپذیرد و از بخشی از سرزمین‌های خود صرف‌نظر کند تا صلح، ثبات و امنیت در اوکراین و منطقه برقرار شود

سفیر ایران در روسیه در ادامه افزود:ه همان موقع با پاسخ منفی آقای زلنسکی رئیس جمهور اوکراین مواجه و این پیشنهاد صلح رد شد.

جلالی در پاسخ  به سئوال ینکه آیا شرایط کلی اجازه چنین نقش‌آفرینی را به ایران برای میانجیگری می‌دهد؟ تصرح کرد:علاوه بر تلاش‌های مشترک فرانسه، آلمان و ایتالیا حتی کشورهای دیگری مانند ترکیه، اندونزی و هندوستان هم نتوانستند درخصوص میانجیگری و پایان‌دادن به جنگ اوکراین کاری از پیش ببرند.

وی ادامه داد:پس به طریق اولی‌ ‌ایران هم به دلیل شرایط موجود نمی‌تواند درخصوص میانجیگری و حتی تلاش برای فروکش‌کردن درگیری‌ها کاری صورت دهد.

  حکم اعدام معاون اسبق وزارت دفاع ایران تایید شد

به هر حال باید بپذیریم برقراری صلح در جنگ اوکراین مسئله بسیار پیچیده‌ای است. ضمنا همان‌گونه که گفتم و دوباره هم تأکید می‌کنم تقابل دو محور لندن – واشنگتن با محور برلین – پاریس – رم عملا جنگ اوکراین و به تبعش پروسه میانجیگری را برای هر کشوری به شدت پیچیده و مبهم کرده است؛ بنابراین چشم‌انداز روشنی برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین، حداقل در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

جلالی در ادامه افزود: خصوصا اینکه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها ارسال تجهیزات و جنگ‌افزارها به اوکراین را منوط به آن کرده‌اند که زلنسکی بدون چراغ سبز واشنگتن و لندن اجازه هیچ‌گونه توافقی برای صلح با روس‌ها را ندارد. از طرف دیگر چالش مضاعف آنجاست که روسیه هم به تلاش‌های محور برلین – پاریس – رم توجهی ندارد و به آن اهمیت نمی‌دهد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.