کد خبر : 7954
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 شهریور 1401 - 15:54

طالبان: رهبر جیش محمد در افغانستان نیست

طالبان: رهبر جیش محمد در افغانستان نیست
وزارت خارجه طالبان در واکنش به نامه وزارت خارجه پاکستان مبنی بر بازداشت رهبر گروه جیش محمد، گفته است که مسعود ازهر در افغانستان نیست.

به گزارش  کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری شفقنا افغانستان، قهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، پس از چاشت روز چهارشنبه، ۲۳ سنبله، در رشته توییت‌هایی حضور مسعود اظهر، رهبر گروه جیش محمد، را در خاک افغانستان رد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفته است که این گروه به هیچ نیروی مسلح که از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند، اجازه فعالیت نخواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان به پاکستان هشدار داده که از وارد کردن اتهام‌های بی‌اساس خودداری کند، ورنه این گونه اتهام‌ها بر روابط افغانستان و پاکستان تأثیر منفی خواهد داشت.

وزارت خارجه پاکستان به‌تازه‌گی با ارسال نامه‌ای به طالبان خواستار بازداشت مسعود ازهر، رهبر گروه جیش محمد، شده است.

در نامه این وزارت آمده است که مسعود ازهر در شرق افغانستان به سر می‌برد.

گزارش‌هایی در رسانه‌های هندی و پاکستانی به نقل از مقام‌ها در اسلام آباد منتشر شده که مسعود اظهر در شرق افغانستان در ولایت‌های کنر و ننگرهار پناه گرفته است و آنها در نامه‌ای رسمی از طالبان خواستار «ردیابی، شناسایی و دستگیری» او شده‌اند.

  در حمله انتحاری گروه تحریک طالبان پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا 24 مجروح وکشته برجای گذاشت

به گفته این رسانه‎‌ها، مقام‌‎های پاکستان در گزارش خود به «گروه ویژه اقدام مالی» مدعی شده‌اند که مسعود اظهر «در پاکستان حضور ندارد و احتمالاً در افغانستان باشد.»

جیش محمد» یک گروه ممنوع تروریستی شناخته شده در پاکستان است.

هندوستان تایمز گفته که بنا به گزارش‌ها، پاکستان به گروه ویژه اقدام مالی اطلاع داده است که در ماه ژانویه از طالبان برای یافتن مسعود اظهر رسما کمک خواسته است. این رسانه به نقل از گزارش کمیته نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل، نوشته است که گروه جیش محمد دست‌کم «۸ کمپ آموزشی» در ولایت ننگرهار دارد.

مسعود اظهر، اسلام‌گرای تندرو پاکستانی است که متهم به طراحی چندین حمله تروریستی در خاک هند است.

مسعود اظهر به طور علنی «جهاد علیه کفار در کشمیر و افغانستان» را ماموریت خود می‌داند.

رهبر جیش محمد در سال ۱۹۹۴، با اسم مستعار وارد سرینگر، مرکز کشمیر تحت کنترل هند شد که از سوی نیروهای هندی دستگیر شد و به زندان افتاد.

در سال ۱۹۹۹ هواپیمای مسافربری هندی از سوی پنج شهروند پاکستانی نقاب پوش ربوده و به قندهار تحت کنترل طالبان برده شد. هواپیماربایان خواستار آزادی شماری از زندانیان از جمله مسعود اظهر در هند شدند. هند بعد از چند روز مذاکره مجبور شد مسعود اظهر را در عوض آزادی سرنشینان هواپیمای خود آزاد کند.

  کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در حمله پهپادی آمریکا

او چند ماه بعد از آزادی در پاکستان جیش محمد را بنیان گذاشت وعلنی جهاد در برابر «کفار» در افغانستان و کشمیر تحت کنترل هند را اعلام کرد.

در سال‌های گذشته اسم او همچنان خبرساز بوده است. در سال ۲۰۱۹، او عملیات انفجار بمبی را در کشمیرطراحی کرد که در آن بیشتر از ۴۰ سرباز هندی جان باختند.

در همان سال، شورای امنیت سازمان ملل جیش محمد را به عنوان یک سازمان تروریستی در فهرست سیاه قرار داد.

وی در سال‌های اخیر تظاهرات گسترده‌ای را علیه دولت پاکستان هم برگزار کرده است و سرانجام مقامات پاکستانی مجبور به حبس خانگی او شدند.

گفته می شود این گروه از طریق مدارس مذهبی کراچی به ویژه مدرسه بنیوری، ارتباطی نزدیک با القاعده برقرار کرده است.

  خیز عربستان برای تصاحب سهام بزرگ‌ترین معدن طلای پاکستان

افغانستان جایگاه‌اش را به عنوان «مرکز تروریسم» دوباره به دست آورده است

افغانستان از دیرزمانی به این‌سو، به عنوان یک مکان امن برای جنگ‌جویانی بوده است که رویای جهاد در سراسر جهان را در سر می‌پرورانند.

منابع امنیتی، دیپلماتیک و نظامی به این باور هستند که ده‌ها گروه [شبه‌نظامی] که بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در افغانستان حضور داشته، دوباره به حالت بالفعل درآمده‌اند و به دنبال فرصت‌هایی برای گسترش دامنه فعالیت‌های‌شان هستند.

القاعده، داعش ، جنبش اسلامی اوزبیکستان (IMU)، جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM)، تحریک طالبان پاکستان (TTP) و لشکر طیبه از برجسته‌ترین جریان‌های شبه‌نظامی هستند که تعدادشان به ۲۰ گروه می‌رسد و توسط ایالات متحده و سازمان ملل متحد به عنوان گروه‌های به رسمیت شناخته شده که در طول ۲۰ سال گذشته در افغانستان حضور داشته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.