کد خبر : 8531
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مهر 1401 - 8:27

شبکه ایران اینترنشنال یا شبکه سعودی اینترنشنال

شبکه ایران اینترنشنال یا شبکه سعودی اینترنشنال
تلویزیون ماهواره‌ای «ایران اینترنشنال» سال 96 و در ایام انتخابات ریاست جمهوری ایران راه‌اندازی شد.

به گزارش کلینی نیوز، ژورنال ایرانیان کانادا به دنبال فعالیت تلویزیون «ایران اینترنشنال» در کانادا و استخدام یک گزارشگر ویژه برای پوشش خبر‌های مربوط به این کشور، منابع مالی و وابستگی این تلویزیون به عربستان سعودی را با استناد به گزارش‌های «گاردین» و «وال‌استریت ژورنال» بررسی کرده است.

به نوشته خبرگزاری دانشجو، حدود پنچ سال  پیش وال استریت ژورنال در مقاله‌ای نوشت که “عربستان سعودی به دنبال تاسیس یک امپراطوری رسانه‌ای در سطح بین المللی است تا از این طریق رقبای پادشاهی عربستان را تضعیف کرده و چهره سعودی را در غرب موجه جلوه دهد.”

در همین راستا، “فاطمه العیساوی” کارشناس رسانه‌های عربی و استاد باسابقه دانشگاه اسکس انگلستان به وال استریت ژورنال گفت: “مشکل بتوان این حجم از سرمایه گذاری را در رسانه‌های بین المللی و به زبان‌های مختلف تصور کرد، بدون اینکه آن را بخشی از کشمکش ادامه دار بین رژیم سعودی و مخالفانش دانست”.

وال استریت ژورنال همچنین نوشت: “بودجه یکی از پروژه‌های رسانه‌ای سعودی که هدفش از بین بردن نفوذ رقیب دیرینه اش ایران عنوان شده است، توسط اشخاص نزدیک به دربار سلطنتی سعودی تامین می‌شود. این پروژه که شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال نام دارد به زبان فارسی برنامه می‌سازد و مستقر در لندن است. “

  توقیف خودروهای لاکچری که در اندرزگو «دور دور» می‌کردند + عکس

نگار مرتضوی خبرنگار ایرانی-آمریکایی و گزارشگر سابق تلویزیون ایران اینترنشنال نوشت: “عربستان سعودی بسیار سیستماتیک و پیگیر در حال جهت دهی جدید به رسانه هاست”.

خانم مرتضوی مجری سابق ایران اینترنشنال یک روز پس از مصاحبه شبکه ایران اینترنشنال با جنبش تروریستی الاحواز، اعلام کرد که از ایران اینترنشتال جدا شده و دیگر خبرنگار آن‌ها نخواهد بود.

وی همچنین گفت: “سعودی به دنبال نفوذ و اعتبار است و برای تحقق این خواسته هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کند. برخی دیگر از ژورنالیست‌های سابق تلویزیون ۲۴ ساعته ایران اینترنشنال نیز درباره فعالیت‌های جانبدارانه این شبکه در راستای سیاست‌های عربستان سعودی گفته اند. “

خبرگزاری فارس در مقاله ای تحت عنوان «ا ی ر ا ن» اینترنشنال و خواب تجزیه ایران می نویسد:«ایران قیامت شده، گروهک تروریستی آنانیموس تمام زیرساختی و سایت های داخلی ایران را هک کرده است، نظام سقوط کرده و شنبه آخرین روز جمهوری اسلامی است…» این همان توهمی است که رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان از جمله ایران اینترنشنال از وضعیت ایران به خورد مخاطبان خود می‌دهند.

تجزیه ایران 

نگاهی به مهمانان هفته‌های اخیر در ایران اینترنشنال لیستی از تجزیه طلبان را مقابل ما قرار می‌دهد. عبدالله مهتدی، دبیرکل گروهک تروریستی کومله/ مصطفی هجری، دبیرکل حزب دموکرات کردستان/ ناصر بولیدی، دبیرکل حزب تجزیه‌طلب مردم بلوچستان/ سربازی، تجزیه طلب بلوچ/ سلیمانی تجزیه طلب پانترک/ اردبیلی، تجزیه طلب پانترک/ سیلاوی، تجزیه طلب پان عرب/ صالح کامرانی سرکرده گروهک تروریستی تجزیه طلب/ ابراهیم کیانی از عوامل شبکه کلمه/ کمانگر، تجزیه طلب کُرد/ مونا سیلاوی حزب تضامنی دموکرات اهواز(عربستان) تنها نمونه ای مهمانان ایران اینترنشنال بودند که برنامه های خود برای تجزیه ایران را در این شبکه ها تشریح کردند.

  دو سفر با یک بلیط به عربستان و قطر سفر کنید

۵ دروغی که در ۲۵ روز گذشته

روزناکه کیهان چاپ تهران در مقاله ای تحت عنوان  رسوایی بزرگ برای ۵ رسانه ضدانقلاب ۱۷ هزار دروغ فقط در ۲۵ روز! می نویسد:ایران اینترنشنال با مجموع ۵۳ درصد دروغ (تعداد کل اخبار ۱۱۴۲۶. تعداد اخبار خلاف واقع: ۶۰۲۶) یعنی تقریبا از هر ۲ خبر یک خبر صحت نداشته است. این رسانه‌ در ۲۵ روز گذشته به طور متوسط هر دو دقیقه یک دروغ منتشر کرده‌اند.

نکته قابل تامل کثرت ادبیات تهییجی، تبلیغی و آموزشی برای ایجاد اغتشاش بود که در نوع خود بی‌نظیر و خلاف همه پروتکل‌های رسانه‌‌ای در دنیاست که البته در این پژوهش به آن پرداخته نشده است.
مطابق این پیمایش شبکه سعودی ایران اینترنشنال با ۱۱۴۲۶ مطلب بیشترین میزان تولید را در ۲۵ روز گذشته داشته است

  اجلاس زیست محیطی کاپ ۲۷ در شرم‌الشیخ مصر

از لحاظ میزان بازنشر تولیدات در فضای مجازی، ایران اینترنشنال با ۲۰ درصد،بیشترین سهم را در توزیع اخبار اغتشاشات در فضای مجازی داشته‌ است.

براساس نتایج پزوهش زوزنامه کیهان  حدود ۵۱ درصد اخبار بازنشر شده اغتشاشات در فضای مجازی مربوط به این ۳ رسانه یعنی ایران اینترنشنالریال من و تو و بی بی سی بوده است.

تلویزیون ماهواره‌ای «ایران اینترنشنال» سال ۹۶ و در ایام انتخابات ریاست جمهوری ایران راه‌اندازی شد.

دفتر این رسانه فارسی‌زبان در لندن واقع شده است و اکثر پرسنل آن از اعضای سابق بی‌بی‌سی، صدای امریکا و من و تو هستند.

گفتنی است،  اینترنشنال وابسته به دولت سعودی، صدای آمریکا و رادیو فردا وابسته به دولت آمریکا، منوتو وابسته به جریان بهائیت و صفحات مجازی آنها نشان می‌‌دهد این رسانه‌ها در ۲۵ روز گذشته (۲۳ شهریور تا ۱۶ مهر) مجموعا ۱۷۳۱۲ دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.