کد خبر : 6499
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 - 16:10

سازمان بهداشت جهانی شیوع آبله میمون را وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد

سازمان بهداشت جهانی شیوع آبله میمون را وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد
رئیس سازمان بهداشت جهانی با اشاره به گسترش آبله میمون در بیش از ۷۰ کشور جهان، شیوع این بیماری را «وضعیت بهداشتی اضطراری بین‌المللی» اعلام کرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از آسوشیتدپرس، اعلام این وضعیت می‌تواند انگیزه و محرکی برای سرمایه‌گذاری بیشتر به منظور مقابله و درمان این بیماری ویروسی باشد که زمانی بسیار نادر بود.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: «ما با شیوعی مواجه هستیم که به سرعت در سراسر جهان، از طریق راه‌های جدید انتقالی که خیلی برای ما قابل درک نیست و با معیارهای بهداشت جهانی تطبیق می‌کند، گسترش یافته است.»

وی افزود: «می دانم این [اقدام] یک روند آسان و ساده نبوده است و نظرهای متفاوتی در بین اعضای کمیته وجود دارد.»

وضعیت اضطراری جهانی، بالاترین سطح هشدار سازمان بهداشت جهانی است، اما این نامگذاری لزوماً ناشی از مسری بودن و کشنده بودن یک بیماری نیست. [su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″]دکتر روزاموند لوئیس، کارشناس ارشد آبله میمون در سازمان جهانی بهداشت گفته بود که ۹۹ درصد از تمام موارد آبله میمون در خارج از آفریقا در مردان بوده و ۹۸ درصد از این موارد مربوط به مردانی است که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند.[/su_note]

دکتر مایکل راین، رئیس بخش اورژانس سازمان بهداشت عمومی، گفت که دبیرکل سازمان تصمیم گرفته است که آبله میمون را در این رده قرار دهد تا جامعه جهانی شیوع فعلی را جدی بگیرد.

  ویروس کرونا همچنان خطرناک است

اگر چه آبله میمون ده‌ها سال در بخش‌هایی از مرکز و غرب آفریقا وجود داشته، اما تا ماه مه، که مقامات بهداشت مواردی را در اروپا، آمریکای شمالی و نقاط دیگر جهان شناسایی کردند، به خارج از قاره آفریقا و به طور گسترده در بین مردم شیوع نیافته بود.

اعلام وضعیت اضطراری جهانی به این معنی است که شیوع آبله میمون یک «رویداد استثنائی» است که می‌تواند به کشورهای بیشتری گسترش یابد و نیاز به واکنش هماهنگ جهانی دارد.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، از حدود ماه مه بیش از ۱۶ هزار مورد ابتلا به آبله میمون در ۷۴ کشور گزارش شده است. تا به امروز مرگ و میر ناشی از آبله میمون تنها در آفریقا گزارش شده است جایی که نسخه خطرناک‌تر از ویروس در حال گسترش است، در این بین وضعیت نیجریه و کنگو وخیم‌تر است.

آبله میمون در آفریقا اغلب از حیوانات وحشی آلوده مانند جوندگان به مردم سرایت می‌کند. با این حال آبله میمون در اروپا، آمریکای شمالی و نقاط دیگر جهان در میان افرادی که هیچ ارتباطی با حیوانات یا سفرهای اخیر به آفریقا ندارند در حال گسترش است.

  «سارا دستیار هوشمند» برای سلامتی چگونه به سوالات رایج پاسخ می‌دهد؟

دکتر روزاموند لوئیس، کارشناس ارشد آبله میمون در سازمان جهانی بهداشت این هفته گفته بود که ۹۹ درصد از تمام موارد آبله میمون در خارج از آفریقا در مردان بوده و ۹۸ درصد از این موارد مربوط به مردانی است که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند از جمله کادر درمانی واکسینه شوند. واکسن آبله برای مقابله با آبله میمون نیز مناسب ارزیابی شده است.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این، برای بحران‌های بهداشت عمومی مانند کووید-۱۹، شیوع ابولا در غرب آفریقا در سال ۲۰۱۴، ویروس زیکا در آمریکای لاتین در سال ۲۰۱۶ و تلاش مداوم برای ریشه کن کردن فلج اطفال شرایط اضطراری اعلام کرده بود.

اعلام وضعیت اضطراری بیشتر به‌عنوان یک درخواست برای جلب توجه بیشتر منابع جهانی و توجه به یک شیوع عمل می‌کند.

مجید مختاری، فوق‌تخصص ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره شباهت آبله میمون با بیماری‌ های شایع دیگری مانند آبله مرغان، تاکید می‌کند: آبله میمون هنوز به کشور ما وارد نشده است بنابراین نباید نگرانی ایجاد کنیم و این هراس در حال حاضر کاملاً نابجاست مسئولان وزارت بهداشت و اداره کل بیماری‌های این وزارتخانه نیز با دید علمی و باز درحال پیگیری این ویروس هستند.

  شمار مبتلایان به آبله میمونی در اروپا طی دو هفته، سه برابر شد

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا شباهت آبله میمون با بیماری‌ها و بثورات پوستی دیگر را بسیار اندک می‌داند و می‌گوید: با توجه به اینکه هنوز بیماری در ایران شناسایی نشده است، نباید بیمارانی را که به نوع آبله مرغی یا بثورات دیگر مبتلا می‌شوند نگران کنیم و با یک معاینه ساده توسط متخصص عفونی یا حتی پزشکان عمومی که با این موارد سروکار دارند می‌توان نگرانی افراد را برطرف کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.