کد خبر : 6341
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تیر 1401 - 19:39

زندانی‌شدن مهدی میرسلیم، فرزند نماینده مجلس شورای اسلامی

زندانی‌شدن مهدی میرسلیم، فرزند نماینده مجلس شورای اسلامی
انتشار خبر زندانی‌شدن مهدی میرسلیم، پسر مصطفی میرسلیم نماینده مجلس شورای اسلامی، واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت.

به گزارش کلینی نیوز ، منتقدان از «پنهان‌ساختن» این خبر انتقاد کردند و عباس عبدی فعال اصلاح طلب این موضوع را «تبعیض» به نفع اصولگرایان خواند. اما انصاف نیوز نسخه دیگری از مصاحبه آقای میرسلیم منتشر کرده که در آن او به طور تلویحی به مشکلات و اختلالات روحی فرزندش اشاره می‌کند و از ارسال نامه‌ انتقادی به رئیس قوه قضائیه خبر می‌دهد.

روز گذشته پس از سه سال، مصطفی میرسلیم وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای اختصاصی با تسنیم فاش کرد که فرزندش به خاطر همکاری با  سازمان تروریستی مجاهدین خلق «ظاهرا پس از دو سال مراقبت، در تیرماه ١٣٩٨ بازداشت شد».

بنابر این مصاحبه، مهدی میرسلیم در تیرماه ١٣٩٨ بازداشت و در بهمن ۱۳۹۸ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس محکوم شد.

نسخه کامل مصاحبه میرسلیم؛ ماجرا چه بود؟

انصاف نیوز مصاحبه‌ مفصلی با آقای میرسلیم منتشر کرد که در آن او تایید می‌کند فرزندش «به جرم جاسوسی» بازداشت شده است اما تاکید می‌کند که فرزندش مشکلات روحی و جسمی داشته که «از بدو تولد با او بوده».

آقای میرسلیم در این مصاحبه می‌گوید: «من و مادرش بسیار زحمت کشیدیم تا این نقاط ضعف تأثیر بر شخصیت او نگذارد و او بتواند بتدریج که رشد می‌کند بدون احساس حقارت و به صورت عادی وارد تحصیل و زندگی اجتماعی بشود».

آقای میرسلیم صراحتا توضیح نمی‌دهد که فرزندش به اختلال ویژه‌ای مبتلاست یا نه اما می‌گوید او «بسیار عاطفی و ساده لوح و گولخور و سست اراده است… در حد عدم امکان تدبیر معیشتش».

مصطفی میرسلیم ادامه می‌دهد که در زندان نیز «برخی از هم‌بندهای او در هنگام مرخصی خودشان به من گزارش دادند که آقامهدی را دیگران وادار به بیگاری کرده‌اند و از او اخاذی می‌کنند و بدتر از همه به مناسبت شرکت در رأی‌گیری و انتخابات ریاست جمهوری به او اهانت می‌کردند». آقای میرسلیم می‌گوید «متأسفانه مأموران امنیتی نیز گمان کرده بودند که او عددی است».

به گفته مصطفی میرسلیم «آقا مهدی در دوران بازجویی متوجه شد که فریب خورده و به دام افتاده و کاملا نادم و افسرده شد به گونه‌ای که همواره پس از بازجویی و بویژه در زندان احساس غربت می‌کرد و شب و روز را با اشک و ناله می‌گذراند و هم‌بندهایش او را وادار کرده بودند از قرص‌های آرامبخش استفاده کند».

نامه به قوه قضائیه: زندان با تحقیر و توهین

آقای میرسلیم می‌گوید پس از این وقایع در نامه‌ای «از رئیس قوه قضائیه سوال کردم آیا منظور از ۵ سال حبس، زندان توأم با تحقیر و توهین و اخاذی است؟ ایشان بزرگواری کردند و از زندان بازدید کردند و پس از ایشان دادستان کل و بویژه دادستان تهران بازدید از زندانها را کلاً آغاز کردند که کاستی‌ها مشخص شد و ان شاءالله اصلاحات خوبی در پی خواهد داشت.»

به گفته این نماینده مجلس «با توجه به گزارش دادیاران مقیم و وضع جسمی و روحی آقا مهدی، او را مستحق مرخصی تشخیص می‌دهند.»

به گفته وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد در مدت مرخصی، فرزندش درخواست عفو می‌کند که «با ملاحظه رفتار و شرائط او نیمی از مدت حبس او مشمول بخشودگی می‌شود».

او می‌گوید «کلا باید این نکته را محکمه از اول در نظر می‌گرفت که برای چنین فرد مستضعفی مناسب‌ترین مجازات زندان نیست آن هم زندانی که درشرائط کنونی امکان طبقه‌بندی در آن به نحو شایسته وجود ندارد».

در سال‌های گذشته بارها مسئله طبقه بندی زندانیان مورد اعتراض قرار گرفته بود. از جمله نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر گزارش داده بودند که در برخی موارد زندانیان سیاسی با زندانیان جرایم خطرناک در یک بند گذاشته می‌شوند.

از جمله در خرداد ۱۳۹۸، علیرضا شیرمحمد‌علی، زندانی سیاسی ۲۱ ساله در درگیری با دو زندانی در زندان فشافویه به قتل رسید.

او سه ماه پیش از مرگ، خواستار انتقال از زندان فشافویه و گذراندن دوران حبسش در کنار زندانیانی با اتهامات مشابه شده بود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه سازمان زندان ها در این قضیه کوتاهی کرده و وزیر دادگستری هم باید پاسخگو باشد، تاکید کرد: زندان سیاسی را نباید در بند تبهکاران، دزدان و قاتلان و قاچاقچیان قرار دهند تا چنین اتفاقی بیفتد. گاهی برای تنبیه متهمان سیاسی این کار را می کنند که کار بسیار بدی است و در واقع شبیه اقدامی است که در کهریزک انجام شده و بچه‌های جوان را در سال ۸۸ به زندان کهریزک که جای لات ها و قاچاقچیان بود منتقل کردند که آسیب های جدی دیدند.

مطهری ادامه داد: به دلیل قتل علیرضا شیرمحمد‌علی فعال سیاسی رئیس سازمان زندان ها و وزیر دادگستری هر دو باید جوابگو باشند.

انتقاد برخی فعالان سیاسی از سکوت خبری

انتشار سخنان مصطفی میرسلیم در تایید محکومیت فرزندش با اتهام «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق»، واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

در حالی که مصطفی میرسلیم از مشکلات روحی فرزندش می‌گوید، عباس عبدی در توییتی برخورد با فرزند یک سیاستمدار محافظه‌کار را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: «این یکی از ویرانگرترین تبعیض‌هایی است که در ساختار سیاسی ایران و نزد اصولگرایان حاکم وجود دارد».

او گفت «نه تنها در این باره سکوت کردند بلکه سعی کردند آن را لاپوشانی کنند».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.