کد خبر : 13091
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مرداد 1402 - 8:03

روزنامه آمریکایی آکسیوس؛ نتانیاهو خواستار توافق امنیتی با آمریکا در برابر ایران است

روزنامه آمریکایی آکسیوس؛ نتانیاهو خواستار توافق امنیتی با آمریکا در برابر ایران است
نتانیاهو به عنوان بخشی از معامله بزرگ با عربستان، از بایدن توافق امنیتی در برابر بازدارندگی ایران را می‌خواهد.

به گزارش کلینی نیوز، روزنامه آمریکایی آکسیوس می‌نویسد چنین توافق رسمی احتمالاً باید توسط کنگره آمریکا تأیید شود. نتانیاهو معتقد است توافق امنیتی آمریکا و اسرائیل ابعاد وسیعی دارد که عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل نیز بخشی از آن خواهد بود.

روزنامه اکسیوس در گزارش اختصاصی خود که روز پنجشنبه – ۱۰ اوت، ۱۹ مرداد – منتشر کرده نوشته درجریان گفتگوی تلفنی ماه گذشته میان رهبران آمریکا و اسرائیل، بنیامین نتانیاهو به جو بایدن گفته بنا دارد ران درمر، وزیر امور استراتژیک کابینه خود را به واشنگتن بفرستد تا جزییات طرح پیشنهادی اسرائیل را با کاخ‌سفید در میان بگذارد.

  از ۳۳۰ فروند هواپیمای ایران فقط ۱۷۳ فروند قابلیت پرواز دارد

آن طور که مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی به اکسیوس گفته‌اند آقای نتانیاهو خواسته که این تضمین‌ها در قالب مصوبات کنگره آمریکا مکتوب شود تا ایالات متحده رسما خود را به دفاع از اسرائیل در برابر ایران و برنامه هسته‌ای این کشور متعهد بداند.

سعودی‌ها خواهان توافقی هستند که مشابه تعهد کشورهای عضو در «ماده پنج» ناتو است که بر اساس آن هر کشور  حمله به یکی از اعضا را عین تعرض به خود ارزیابی کرده و حق دارد واکنش نشان دهد. به این ترتیب، ایالات متحده نیز در صورت چنین توافقی، می‌بایست هرگونه حمله علیه عربستان سعودی را مانند حمله به خود تلقی کرده و برخورد کند.

  تصویب قطعنامه ضدایرانی توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل

یک مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن این درخواست را نپذیرفت، اما موافقت کرد درباره آنچه برخی مقامات آمریکایی آن را «ماده ۴/۵» می‌خوانند، گفتگو کند؛ یعنی یک تضمین امنیتی که کمتر از انتظارات عربستان است اما همچنان قابل توجه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.