کد خبر : 6200
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تیر 1401 - 10:30

رفع موانع لکه های صنعتی واقع در اراضی بیجین جاده چرمشهر

رفع موانع لکه های صنعتی واقع در اراضی بیجین جاده چرمشهر
جلسه هماهنگی رفع موانع لکه‌های صنعتی واقع در اراضی بیجین جاده چرمشهر در محل بخشدار فشافویه برگزار شد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از روابط عمومی بخشداری فشافویه، صبح روز ۲۱/تیرماه جلسه هماهنگی رفع موانع لکه‌های صنعتی واقع در اراضی بیجین جاده چرمشهر، با حضور مصطفی زینت‌بخش معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان ری، هادی حسین‌خانی بخشدار فشافویه، روسای ادارات جهاد کشاورزی، محیط‌زیست و منابع طبیعی شهرستان ری، رئیس شورای اسلامی بخش فشافویه و سایر مسئولین در محل بخشداری برگزار شد.

هادی حسین‌خانی بخشدار فشافویه در جلسه هماهنگی رفع موانع لکه‌های صنعتی واقع در اراضی بیجین جاده چرمشهر:تأکیدات مقام معظم رهبری فصل الخطاب تمامی مسئولین است و امسال نیز یکی از موضوعاتی که ایشان به آن اشاره و در شعار سال ۱۴۰۱ تأکید فراوان داشته‌اند مسئله تولید است که در این راستا مسیر خدمتگزاری مسئولین ترسیم‌شده است.

وی افزود: در حال حاضر تعدادی واحد سنگبری در لکه‌های صنعتی واقع در اراضی بیجین جاده چرمشهر مستقر و فعال هستند و تعدادی نیز در خارج از این مجموعه فعالیت می‌کنند که نیاز است ضمن توجه به مسئله تولید، در چارچوب قوانین و مقررات، این واحدهای تولیدی ساماندهی شوند.

لکه‌های صنعتی به واحدهای صنعتی گفته می‌شود که بدون آنکه مجوزی تحت عنوان شهرک صنعتی صادر شود فعالیت می کنند.

  بیش از ۵۰ درصد افراد تحت پوشش توان کاردارند

ساماندهی و تبدیل نواحی و مناطق صنعتی به شهرک های صنعتی مصوب نواحی و لکه های صنعتی در استان تهران به مرور زمان و طی بی نظمی های اداری و نبود سیاست راهبردی درازمدت شکل  گرفته است.

بر اساس مصوبه سال۱۳۴۶ هیأت وزیران(گزارش شماره ۶۲۸/م مورخ ۱۸/۲/۱۳۴۶ وزارت اقتصاد وقت) تصویب کرد: احداث واحدهای صنعتی – تولیدی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران ممنوع شد و صدور پروانه های صنعتی آتی با مجوز و دستور هئیت وزیران در دوره‌های مختلف صادر شده است.

پیرو مصوبه هیأت وزیران، خارج شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران، قطب بزرگ صنعتی اراک و شهرک صنعتی کاوه ساوه که بیشتر صنایع سنگین و مادر مانند کارخانه ایرالکو، ماشین سازی،آذراب،هپکو،واگن سازی اراک پایه گذاری وبعد از انقلاب در راستای تکمیل طرح های قبلی پتروشیمی،پالایشگاه،نیروگاه اب سنگین
راه اندازی شد .

آیین‌نامه اجرایی تبصره ۵ بند «الف» ماده ۳ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مصوب ۱۳۹۲، ارائه مجوز شهرک‌های صنعتی غیردولتی به واحدهای تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی واگذار شد.

  اجرای طرح ملی نذر آب ۵ در بخش فشافویه با مشارکت جمعیت هلال احمر

بعد از شکل گرفتن واحدهای صنعتی به‌واسطه سیل مهاجرت و رشد تقاضا برای اشتغال و مسکن، دولت با احداث شهرک صنعتی‌های مصوب چه داخل و خارج شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران  که شرایط و ضوابط زیست محیطی را لحاظ کردند مجوز احداث از هئیت وزیران را گرفته شد.

شهرک های که داخل شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران مانندشمس‌آباد، عباس‌آباد، شن زار در پاکدشت و چرمشهر  که در خارج شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران در سال ۱۳۹۱ از هیات وزیران با شرایط موجود و بدون هرگونه استقرار جدید از ممنوعیت شعاع مستثنی و مجوز دار شدند.

 

 شهرک صنعتی شمس‌آباد

 

 مناطق صنعتی در شهرستان ری وجود دارند که قدیمی بوده و درگذشته هرکدام بنا به مقتضیات زمانی یا مجوز دار شده‌اند و یا تمام دستگاه‌های متولی شرایط موجود آنها را پذیرفته‌اند ازجمله منطقه صنعتی خاوران و خاورشهر در جاده مشهد – مناطق شورآباد و باقرشهر منطقه صنعتی شهر سنگ و  مجتمع‌های صنفی صنعتی شامل :مجتمع قالب‌ساز و فلزتراش و درودگران -مجتمع صنعتی آهنگران – مجتمع صنعتی تجریشی باقرشهر -،مجتمع موزاییک‌سازان.در مناطقی و نواحی صنعتی دیگرشکل گرفته‌اند.

سازمان محیط‌زیست کاملاً با آنها مخالف بوده و بارها در کارگروه‌ها و جلسات، پی گیر جمع‌آوری آنها بوده ازجمله: منطقه صنعتی عباس آباد ضرغام(معروف به جانبازان )،منطقه صنعتی موزاییک‌سازان واقع در شریف آباد و غیره… که طبق اظهارات مسئولین محیط‌زیست فاقد مجوز از سازمان یاد شده هستند و حتی  تصمیمی برای رفع مشکلات زیست محیطی ازجمله مشکل پسابهای صنعتی و انسانی و پسماند واخذ مجوز از مبادی قانونی با توجه به سرمایه گذاری های عظیم صورت گرفته  را ندارند.

  مشکل آب شرب، کشاورزی و صنعتی فشافویه نیازمند رسیدگی و فکر اساسی است

محمد امامی امین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در سال ۱۳۹۸ در حاشیه بازدید از چند واحد تولید کننده لوازم بهداشتی در منطقه صنعتی خرمدشت پردیس که با حضور عبدالعظیم رضایی، فرماندار شهرستان پردیس برگزار شد در جمع خبرنگاران در باره مصوبات دولت در خصوص لکه‌های صنعتی پردیس از تصویب تبدیل لکه‌های صنعتی پردیس به عنوان شهرک‌های صنعتی خصوصی خبر داده بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.