کد خبر : 17678
تاریخ انتشار : جمعه 3 فروردین 1403 - 12:26

رئیس بندر ایلات: حملات یمن بندر را به طور کامل تعطیل کرده است

رئیس بندر ایلات: حملات یمن بندر را به طور کامل تعطیل کرده است
رسانه های رژیم صهیونیستی پیامدهای عملیات‌های نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های در حال حرکت به سوی بنادر فلسطین اشغالی را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در همین راستا شبکه ۱۴ تلویزیون این رژیم از گدعون گولبر مدیرکل بندر ایلات دعوت نمود تا پاسخگوی شرایط کنونی این بندر و میزان تاثیرات این عملیات‌ها بر تجارت در آن باشد.

گولبر در ابتدا در خصوص جایگاه مهم بندر ایلات گفت: این بندر تنها راه ارتباط دریایی در جنوب اسرائیل به سمت خاور دور و استرالیا بدون نیاز به استفاده از کانال سوئز است و این بسیار مهم است چرا که بیشتر بنادر موجود در سمت اروپا و آمریکا قرار دارد، بیشتر فعالیت بندر ایلات در ارتباط با خاور دور است و از زمانی که ارتش یمن تنگه باب المندب را مسدود نموده فعالیت‌های این بندر متوقف شده و همین وضعیت باعث بیکار شدن ما نیز شده است.

گولبر افزود: ۵۰ تا ۵۵ درصد از واردات خودرو از خاور دور از طریق بندر ایلات انجام می‌شود، ما از طریق این بندر حدود ۱.۸ الی ۲ میلیون تُن پتاسیم و فسفات دریای مرده را صادر نموده و گوساله و گوسفند از استرالیا وارد می‌کنیم، علاوه بر اینها برخی فعالیت‌های ثانویه دیگر نیز در این بندر انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد امکان استفاده از راه‌های جایگزین برای ورود کالاهای خاور دور افزود: بخشی از این کالاها وارد اسرائیل می‌شود اما بیشتر آنها قابلیت ورود ندارند، به عنوان مثال انتقال گوساله و گوسفند از دماغه امید نیک بسیار مشکل است و به همین دلیل واردات گاو از استرالیا بسیار کاهش یافته است. شکی نیست که این شکل از واردات بسیار مشکل است و من لازم است تاکید کنم که اسرائیل باید اقدام کند، در گذشته ورود به جنگ برای تنگه تیران یا کانال سوئز عقلانی نبود ولی امروز به آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها اجاره می‌دهیم این کار را برای ما انجام ‌دهند.

وی در پایان تاکید کرد: در آینده حداقل ۵۰ درصد از کارکنان بندر در مرحله اول به اجبار تعدیل خواهند شد.

در همین راستا دیمیتری لاسکاریس روزنامه‌نگار و فعال سیاسی یونانی – کانادایی با انتشار یک ویدئو در یوتیوب از بندر ایلات خسارات وارده به تجارت رژیم صهیونیستی از این بندر را فاجعه‌بار توصیف کرد که در پی حملات یمن به کشتی‌های در حال حرکت به سوی اراضی اشغالی رخ داده است.

لاسکاریس تاکید کرد: این بندر تنها راه ارتباطی اسرائیل با دریای سرخ است و مساله کاملاً روشن در این بندر آن است که هیچ کشتی در این بندر در حال بارگیری و تخلیه نیست، جالب آن است که این مساله عجیبی نبوده چرا که رئیس این بندر به صراحت اعلام می‌کند از پایان دسامبر ۲۰۲۳ کشتیرانی در این بندر کاهش حدود ۸۵ درصدی داشته و این ناشی از حملات انجام شده علیه کشتی‌های اسرائیل در دریای سرخ بوده است.

این روزنامه نگار افزود: شما به راحتی می‌توانید مشاهده کنید که تمام شاخص‌های امروز بیانگر آن هستند که حملات انصارالله یمن علیه کشتیرانی در دریای سرخ تاثیراتی دراماتیک برای این بندر داشته است چرا که این بندر به طور اساسی برای واردات خودرو از آسیا و دسترسی به نفت و ذخیره سازی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا ظرفیت‌های زیادی برای ذخیره سازی در اینجا وجود دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.