کد خبر : 3012
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 فروردین 1401 - 14:50

دریافت شهروندی ترکیه برای خارجی‌ ها از جمله ‌ایرانی‌ها افزایش یافت

دریافت شهروندی ترکیه برای خارجی‌ ها از جمله ‌ایرانی‌ها افزایش یافت
هیئت دولت ترکیه در نشست سه شنبه ۲۳ فروردین (دوازدهم آوریل) خود، شرط دریافت شهروندی این کشور در قبال خرید مال غیرمنقول را از حداقل ۲۵۰ هزار دلار به ۴۰۰ هزار دلار افزایش داد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از زسانه های ترکیه، تا سه سال و نیم پیش، متقاضیان دریافت شهروندی ترکیه بایستی دست کم معادل یک میلیون دلار مال غیرمنقول (املاک) در این کشور خریداری می کردند. اما دولت ترکیه به منظور جلب سرمایه خارجی، این مبلغ را از هجدهم سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۷ شهریور ۱۳۹۷) به ۲۵۰ هزار دلار کاهش داد.

بنابراین خارجی‌ها از جمله ایرانی‌ها از این پس با پرداخت هزینه بیشتر و عدم فروش ملک خریداری شده به مدت ۳ سال می‌توانند شهروندی ترکیه را دریافت کنند.

هر فردی که از این راه به شهروندی ترکیه دست یابد، همسر و فرزندان زیر هجده ساله اش نیز از این حق برخوردار می‌شوند.

برخی رسانه‌های ترکیه از افزایش خرید ملک توسط روس‌ها و اوکراینی‌ها در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین به عنوان دلیل تغییر سیاست آنکارا در اعطای شهروندی به خارجی‌ها نام برده‌اند.

  دیدار پوتین و مخبر در آستانه

به گزارش بنابر آماری که رسانه های ترکیه منتشر کرده‌اند، تا پیش از کاهش این مبلغ، ظرف مدت یک سال (۲۰۱۷ – ۲۰۱۸) تنها هفتاد شهروند خارجی متقاضی دریافت شهروندی ترکیه شده بودند که در میان آنها، ایرانی‌ها با ۲۶ متقاضی، بیشترین شمار را تشکیل می دادند.

دیگر متقاضیانی که شمارشان چشمگیر بود عبارت بودند از: شش یمنی، پنج عراقی، چهار فلسطینی، سه چینی، سه آذربایجانی و سه افغانستانی. میان متقاضیان، شهروندان آمریکا، بریتانیا و کانادا نیز بودند.

بر اساس گزارش ارائه شده توسط رسانه‌های ترکیه، فروش ملک در ترکیه طی ماه فوریه سال جاری ۵۴.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش داشته و به رقم ۴ هزار ۵۹۱ رسیده است.

  رابرت مالی: توافق هسته‌ای با ایران بدون آزادی زندانیان آمریکایی بعید است

این گزارش‌ها همچنین حکایت از آن دارند که ایرانی‌ها در مدت ذکر شده با خرید ۷۱۱ خانه در صدر فهرست خریداران قرار دارند و پس از آن‌ها، عراقی‌ها با خرید ۶۳۳ خانه و روس‌ها با خرید ۵۰۹ خانه در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

داده‌های آماری همچنین نشان می‌دهند که فروش خانه در ترکیه از ماه ژانویه تا ماه فوریه سال جاری ۵۵.۵ درصد به صورت سالانه افزایش داشته و به رقم ۸ هزار و ۸۴۳ واحد رسیده است.

از سالها پیش، شماری از بازرگانان و سرمایه داران برای بهره بردن از پایین بودن میزان مالیات بر درآمد، با پرداخت یک میلیون دلار به شهروندی ترکیه در می آمدند که میان آنان برخی سرمایه داران بزرگ بین المللی همچون روپرت مرداک نیز به چشم می خوردند که استرالیایی است.

  انفجار درخط لوله سراسری گاز‌ در دو استان ایران در اقدامی «خرابکارانه»

پس از آنکه دولت ترکیه میزان سرمایه گذاری ملکی برای دریافت شهروندی را کاهش داد، شمار متقاضیان افزایش چشمگیری یافت و تقریباً‌ ۳۵ برابر شد. این بار نیز ایرانیان میان متقاضیان پیشتاز بودند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط برخی از نهادهای اقتصادی ترکیه، ایرانی‌ها طی دو سال گذشته با ثبت هزار و ۶۶۱ شرکت در جایگاه نخست سرمایه‌گذاران خارجی در ترکیه قرار دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.