کد خبر : 7573
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 شهریور 1401 - 20:37

حمیدرضا صیدمحمدی

درگیری بین طرفداران مقتدی صدر و گروه‌های رقیب در بصره

درگیری بین طرفداران مقتدی صدر و گروه‌های رقیب در بصره
درگیری بین طرفداران مقتدی صدر و گروه‌های رقیب در بصره چهار کشته بر جا گذاشت

به گزارش کلینی نیوز، درگیری‌های بیشتری درعراق بین شبه‌نظامیان شیعه رقیب در شهر بصره در جنوب این کشور گزارش شده است.

مقامات امنیتی محلی گفته‌اند که دست کم ۴ نفر در درگیری‌های شبانه در این شهرکه تا صبح امروز ادامه داشت، کشته شدند.

این درگیری‌ها در مرکز بصره قطب اصلی تولید نفت عراق رخ داده است.

خشونت‌های شب گذشته، تازه‌ترین مورد از درگیری بین حامیان مقتدی صدر،  و احزاب و گروههای گروه‌های وابسته به «چارچوب هماهنگی»است.

رسانه‌های عراقی، شهر بصره شب گذشته و بامداد امروز شاهد درگیری میان گروه‌های وابسته به مقتدی صدر و گروه‌های وابسته به «چارچوب هماهنگی» بوده است.

استاندار بصره گفت که در درگیری‌های مسلحانه بصره دو نفر کشته و یک نفر زخمی شدند و نیروهای امنیتی دولت عراق هم‌اکنون کنترل این شهر را در دست دارند.

در جریان درگیری‌های نظامی در بصره، طرفداران گروە سرایا السلام، وابسته به جریان صدر، یکی از دفاتر عصائب اهل حق به رهبرى قیس خزعلى را محاصرە کردند.

تاکنون مقامات رسمی بغداد در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.

  حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکایی عین الاسد و الشدادی در عراق و سوریه

پس از این رویداد در بصره، نوشته اى در حسابهاى شبکه هاى اجتماعى با نام “محمد صالح عراقى” که توسط مشاوران نزدیک آقاى صدر اداره مى شود منتشر شد که در آن به آقاى خزعلى هشدار داده شده است.

این یکى از شدید اللحن‌ترین و توهین آمیزترین نوشته هایى است که از سوى صدری‌ها علیه یک رهبر جناح رقیب صادر مى شود. در این متن خطاب به آقاى خزعلى گفته شده “سگهاى هار تو شیران را مى کشند.”  و به او هشدار داده شده که اگر “شبه نظامیان وقیحش” را کنترل نکند خود او هم وقیح خواهد بود.

 آقاى خزعلى بلافاصله پس از انتشار این متن، دستور داد تا تمامى دفاتر عصائب اهل حق تعطیل شوند و از هوادارانش خواست به توهین‌ها علیه او پاسخى ندهند.

او در بیانیه اى که در توییتر منتشر کرده به طرفدارانش گفته: “اگر بخواهند مقرات ما را به آتش بکشند بگذارید مقراتمان در آتش بسوزند.”

به رغم این اقدام آقاى خزعلى که به نظر براى پایین آوردن تنش و جلوگیرى از درگیری‌هاى مسلحانه بیشتر است، اوضاع هنوز در بغداد و بصره متشنج است و این نگرانى وجود دارد که درگیری‌ا به شهرهاى دیگر کشیده شود.

  دلایل اعزام ۲۵۰۰ سرباز آمریکا به شمال سوریه

این در حالی است در درگیری‌های اخیر روز دوشنبه و سه‌شنبه گذشته در منطقه سبز بغداد که پس از ورود طرفداران جریان صدر به کاخ ریاست جمهوری این کشور رخ داد، بیش از ۳۰ نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

ائتلاف سیاسی صدر در انتخابات سال گذشته عراق بیشترین کرسی‌های پارلمان را تصاحب کرد، اما از آن زمان تا کنون توافقی برای تشکیل دولت، نخست وزیر و رئیس جمهور جدید به دست نیامده و بن‌بست سیاسی در این کشور به بالا گرفتن تنش میان گروه‌های مختلف منجر شده است.

حدود دو ماه پیش تمام نمایندگان حامی مقتدی صدر در مجلس عراق بعد از ناکامی درتشکیل دولت، به درخواست او استعفا کردند.

– حوادث اخیر عراق

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که در انتخابات سال گذشته در عراق پیروز شد، ۷ شهریور در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که به طور کامل از سیاست کناره‌گیری کرده است.

  دعوت مقتدی صدر از هواداران خود برای مشارکت در زیارت اربعین

گروهی از هواداران صدر در مقابل کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز که ساختمان‌های دولتی و سفارت‌خانه‌ها خارجی در آنجا قرار دارند تجمع کرده و به دولت اعتراض کردند. علی‌رغم تدابیر امنیتی اتخاذ شده، حامیان صدر بلوک‌های سیمانی را تخریب و در مقابل کاخ تجمع کرده و خواستار استعفای دولت شدند.

وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که حدود ۳۰ نفر در این درگیری‌ها کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

در پی این رویدادها در بغداد مقررات منع رفت و آمد اعلام شد.

مقتدی صدر روز گذشته در یک نشست خبری ضمن ابراز تاسف از رویدادهایی که دیروز رخ داده، از هوادارانش خواست تا یک ساعت منطقه سبز را ترک و به خانه‌های‌شان بازگردند.

پس از فراخوان صدر، منع رفت و آمد در بغداد و دیگر شهرهای عراق لغو شد.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.