کد خبر : 6807
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 18:00

درگیری‌های تازه در قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنشتان

درگیری‌های تازه در قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنشتان
درجریان خشونت‌هایی که روز چهارشنبه ۱۲ مرداد در منطقه قره‌باغ کوهستانی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داد، دو سرباز ارمنی و یک سرباز آذربایجانی کشته و ۱۴ سرباز ارمنی نیز زخمی شدند.

به گزارش کلینی نیوز، مقامات دولت جدایی طلب قره‌باغ گفتند در حملات نیروهای جمهوری آذربایجان دو تن از سربازانش کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شدند. در این بیانیه آمده است که نیروهای جمهوری آذربایجان از پهپادهای جنگی، خمپاره‌انداز و نارنجک‌انداز استفاده ‌کردند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد نیروهای قره باغ مواضع ارتش این کشور را در منطقه لاچین که تحت نظارت نیروهای حافظ صلح روسیه قرار دارد، هدف قرار دادند که در نتیجه یک سرباز این کشور کشته شد. ارتش آذربایجان اعلام کرد که در واکنش به این حمله در عملیاتی به نام «انتقام» چندین ارتفاع استراتژیک در قره باغ را تحت کنترل خود درآورده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی این تحول، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، جلسه اضطراری شورای امنیت این کشور را تشکیل داد و ایروان با انتشار بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا به توقف «اقدامات تهاجمی» آذربایجان کمک کند.

اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه خواستار «توقف فوری خصومت‌ها» بین نیروهای دو طرف شد و سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای گفت که «کاهش تنش، احترام کامل به آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره برای جستجوی راه‌حل‌های مذاکره ضروری است».

در همین حال، طرف‌های درگیر یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای گفت که نیروهای ارمنی به سمت مواضع ارتش آذربایجان در منطقه لاچین که از نوامبر ۲۰۲۰ تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسی است، تیراندازی کرده و یک سرباز ارتش جمهوری آذربایجان را کشتند.

  معترضان در ارمنستان خواهان کناره‌گیری نیکول پاشینیان هستند

مقامات نظامی ارمنی در قره‌باغ کوهستانی نیز به‌ نوبه خود جمهوری آذربایجان را به نقض گسترده آتش‌بس با استفاده از نارنجک‌انداز و هواپیماهای بدون سرنشین متهم کرده و گفتند که دو سرباز ارمنی‌تبار در حملات جداگانه کشته شدند و ۱۴ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در این بیانیه آمده است که نیروهای آذری یک عملیات «انتقام‌جویانه» انجام داده و مواضع را پس گرفتند و افراد مسلح ارمنی را در این روند «نابود کردند».

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفته است حضور نیروهای ارمنستان و گروه‌های مسلح غیرقانونی جدایی‌طلبان در قره‌باغ همچنان «منبع تهدید» است. این کشور خواهان خروج کامل نیروهای ارمنستان و خلع سلاح نیروهای جدایی طلب ارمنی ساکن منطقه شده است.

ارمنستان قبلا گفته بود که تا پایان سپتامبر سربازان خود را از قره‌باغ خارج خواهد کرد.

تشدید تنش‌ها با انتقادات بین المللی مواجه شده و روسیه باکو را به نقض آتش بس شکننده متهم کرده و اتحادیه اروپا خواستار «توقف فوری خصومت‌ها» شده است.

درگیری دوباره در این منطقه درحالی رخ می‌دهد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان در دهه ۱۹۹۰ میلادی و در سال ۲۰۲۰ بر سر منطقه قره‌باغ در جنگ بودند.

  افزایش قیمت نان در جمهوری آذربایجان با اعتراض مردم مواجه شد

قره‌باغ منطقه‌ای جدایی طلب و تحت نفوذ ایروان است که به رغم تصرف بخش‌های زیادی از آن توسط ارتش آذربایجان در جریان جنگی خونین و شش هفته‌ای در اواخر سال ۲۰۲۰ همچنان با درگیری‌های پراکنده و بی‌ثباتی همراه است.

شش هفته درگیری بین دو کشور در پاییز ۲۰۲۰ و پس از برجا گذاشتن بیش از ۶۵۰۰ کشته، با میانجی‌گری روسیه و دستیابی به توافق آتش‌بس به پایان رسید.

در پایان این جنگ، ارمنستان بخش‌هایی از سرزمین‌هایی را که برای دهه‌ها تحت کنترل خود داشت واگذار کرد و روسیه حدود ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح را برای نظارت بر آتش‌بس شکننده مستقر کرد. اما تنش‌ها با وجود توافق آتش‌بس همچنان ادامه دارد.

فشار برای ساخت جاده ارتباطی جدید

در روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شده که جمهوری آذربایجان برای راه‌اندازی سریع جاده‌ ارتباطی تازه‌ای بین قره‌باغ و ارمنستان فشار زیادی وارد می‌کند.

بر اساس پیمان ترک مخاصمه ۲۰۲۰، جاده جدید، جایگزین جاده کنونی بین قره‌باغ و ارمنستان می‌شود که «گذرگاه لاچین» نام دارد و توسط نیروهای حافظ صلح روسی کنترل می‌شود. گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی زمینی بین دو طرف پس از پایان جنگ ۲۰۲۰ بوده است.

ارمنستان، جمهوری آذربایجان را متهم کرده که به دنبال ایجاد تغییرات یکجانبه در کریدور لاچین است. آرمن گریگوریان، رئیس شورای امنیت ارمنستان، درخواست جمهوری آذربایجان در مورد جاده جدید را «غیر قانونی» توصیف کرده، زیرا طرفین هنوز درباره طرح ساخت و ساز به توافق نرسیده‌اند.

  رژیم صهیونیستی اسرائیل دو ماهواره پیشرفته به جمهوری آذربایجان فروخت

او در مصاحبه‌ای در تاریخ ۳ اوت به خبرگزاری آرمن‌پرس گفت بر اساس توافقنامه ۲۰۲۰، طرفین باید بر سر طرح ساخت و ساز راه ارتباطی جدید حمل و نقل قره‌باغ-ارمنستان به توافق برسند.

یک روز پیش از شدت گرفتن درگیری‌ها، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان تماس تلفنی داشت تا درباره «تعدادی از جنبه‌های عملی مربوط به اجرای توافق‌نامه‌های سه‌جانبه درباره قره‌باغ کوهستانی» که بین روسیه، ارمنستان و آذربایجان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ امضا شده است، گفتگو کند.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در همین روز با آرارات میرزویان، همتای ارمنی خود درباره همین موضوعات گفتگو کرد.

وزرای دفاع روسیه و جمهوری آذربایجان همچنین روز ۲ اوت/۱۱مردادماه  در تماسی تلفنی درباره «مسائل مورد علاقه طرفین، به ویژه مسائل تضمین امنیت منطقه» گفتگو کردند.

گفتگوهای تلفنی رهبران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ۲ اوت/۱۱ مردادماه و یک روز پس از تماس‌های تلفنی جداگانه کارن دونفرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا با وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان انجام شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.