کد خبر : 14267
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 23:21

جنجال بر سر اخراج مهاجران افغانستان از ایران

جنجال بر سر اخراج مهاجران افغانستان از ایران
وضعیت مهاجران افغان در ایران این روزها تبدیل به بحثی داغ و پر دامنه شده و حتی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز کشیده است. در کنار این رسانه‌های داخل ایران نیز به صورت گسترده به موضوع مهاجران افغان پرداخته‌اند و در این مورد هشدار داده‌اند.

به گزارش کلینی نیوز، این روزها در توییتر و اینستاگرام کاربران زیادی با دست بدست کردن ویدیوهایی از شهرهای مختلف ایران، «حضور گسترده» مهاجران افغان را به نمایش می‌گذارند و نسبت به پیامدهای حضور آن‌ها هشدار می‌دهند.

این درحالیست که صدها هزار شهروند افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان به ایران پناه برده‌اند که در میان آنها شمار زیادی از سربازان ارتش و کارکنان دولت پیشین نیز هستند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با همرسانی ویدیوهایی مدعی‌اند که حضور مهاجران در مترو، پارک‌ها، صف‌های نانوایی‌ها و دیگر محلات «به شکل محسوسی افزایش یافته است.»

عده‌ای که بیشتر آن‌ها از هوادران و چهره‌های دولت رئیسی هستند می‌گویند که این حضور پر تعداد، یعنی فشار اقتصادی فراوان بر کشوری که خود درگیر مشکلات اقتصادی است. «کاهش امنیت، از بین رفتن مشاغل و افزایش جرم و جنایت» از موضوعاتی است که این دسته از کاربران با هشتگ و توییت‌های بسیار در مورد پیامد حضور مهاجران افغان برجسته کرده‌اند.

در فضای مجازی کارزارهایی با خواست اخراج مهاجران افغان به راه انداخته‌اند و همچنین از کارفرمایان می‌خواهند که آنها را استخدام نکنند.

فراخوانی تحت عنوان «درخواست ساماندهی جدی و خروج اتباع خارجی غیر مجاز» در وبسایت «کارزار» راه‌اندازی شده که البته کمتر از چهار هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.

  طلای جهانی تکواندو به«ناهید کیان»بانوی تکواندوکار ایران رسید

وزارت کشور ایران بارها گفته که مانع ورود مهاجران افغان به ایران می‌شود و مهاجرانی که «غیرقانونی» وارد این کشور می‌شوند را به افغانستان باز می‌گرداند.

وزارت مهاجران طالبان نیز می‌گوید که روزانه «هزار تا بیش از دو هزار» مهاجر از ایران به کشور بر می‌گردند.

اما آمار دقیق و رسمی از افرادی که از افغانستان وارد ایران می‌شوند مشخص نیست. بعضی رسانه‌های ایران شمار آن‌ها را «۱۰ تا ۱۵ هزار نفر» نوشته‌اند که عمدتا غیرقانونی وارد می‌شوند.

ایران از مسیرهای عمده حرکت پناهجویان افغانستان به ترکیه و اروپای غربی است.

 معاون سفارت ایران از مقام‌های طالبان خواست که «سیاست‌هایی اتخاذ کنید که مهاجران افغان در ایران برای بازگشت به افغانستان ترغیب شوند.»

رحمت‌الله بیژن‌پور، وزیر پیشین امور مهاجرین در دولت برهان‌الدین ربانی، معتقد است که مطرح شدن چنین درخواستی از طالبان «یک مطالبه ناروا و نادرست است و بدون واقع‌بینی حیات مهاجران» مطرح می‌شود.

او در گفتگو با بی بی سی، حاکمیت موجود در افغانستان را «فاقد نظام» خواند که به گفته او «در مورد حقوق اتباع و شهروندان» حسابده نیستند.

  ایران به عراق در مورد خلع سلاح گروهای کرد ایرانی تجزیه طلب تا شهریورماه مهلت داد

آزاده کیان، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه پاریس نیز معتقد است که جامعه ایران با وجود مشکلات عدیده‌ای اقتصادی و امنیتی نمی‌تواند میلیون‌ها مهاجر افغان را پذیرا باشد. «این موضوع مستلزم سیاست‌گذاری از طرف حکومت ایران است.»

به گفته او، سازمان ملل و دیگر سازمان‌های حامی مهاجران باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کند.

آمار مهاجران افغان در ایران

پیشتر حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر خارجه و احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، در اظهاراتی جداگانه، جمعیت مهاجران افغان را «پنج میلیون نفر» اعلام کرده بودند.

اما برخی از رسانه‌ها این آمارها را «غیرواقعی» خوانده‌اند. از جمله روزنامه هم‌میهن اخیرا در یک گزارش با تیتر «تعداد نامعلوم مهاجران غیرقانونی در ایران»، این آمار را بیش از آمار اعلامی خواند.

هم‌میهن نوشت:«معضل ورود افغانستانی‌ها به‌صورت غیرقانونی به ایران مسئله‌ جدیدی نیست، عبور بی‌حد و حصر افغانستانی‌ها به‌صورت غیرقانونی در یکی دو سال اخیر از مرزهای ایران شدت گرفته و آژیر خطر را به صدا درآورده است.»

پیشتر برخی از رسانه‌های ایرانی، شمار مهاجران افغان در ایران را «حدود هشت میلیون» و حضور آنها را «چالش بزرگ امنیتی» برای ایران خوانده بودند.

  نماینده مجلس ایران: بدحجاب‌ها از ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیارد تومان« جریمه»می‌شوند

شناسایی اتباع غیرمجاز افغان در فشافویه

در هفته گدشته در بخش فشافویه طرح جمع آوری اتباع غیرمجاز  اجرا و حدود ۱۸۰ تبعه غیرمجاز شناسایی و دستگیر شدند.

گفتنی است، بخش فشافویه بدلیل وجود مجتمع صنعتی شمس آباد  که بزرگترین کارخانه سنعتی خاورمیانه به شمار می آید و هم چنین اسکان ارزان، شهر حسن آباد و روستاهای بخش دارای بیشترین مهاجرین افغان را در شهرستان ری را در خود جای داده است.

برابر ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول بکار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کرده باشند.

مطابق با بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت، هر کارفرمایی که به صورت غیرمجاز از نیروی کار خارجی استفاده کند یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به ۵ برابر حداقل دستمزد برای هر روز اشتغال جریمه می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.