کد خبر : 13982
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 8:42

جدایی‌طلبان ارمنی در قره‌باغ تسلیم جمهوری آذربایجان شدند

جدایی‌طلبان ارمنی در قره‌باغ تسلیم جمهوری آذربایجان شدند
نیروهای ارمنی‌تبار قره‌باغ روز چهارشنبه با آتش‌بس با جمهوری آذربایجان موافقت کردند که بعد از ۲۴ ساعت نبردهای سنگین بود.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رساننه های خارجی، نیروهای ارامنه قر‌ه باغ پس از ۲۴ ساعت درگیری شدید با ارتش جمهوری آذربایجان، با تسلیم شدن به این نیروها موافقت کردند، دو طرف برای مذاکره در مورد ادغام این منطقه در خاک جمهوری آذربایجان در شهر یولاخ حضور یافته‌اند.

دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد که پس از یک حمله نظامی کوتاه دو روزه، حاکمیت کامل خود را به قره‌باغ به عنوان بخشی از خاک این کشور بازگردانده است.

جامعه بین‌المللی حاکمیت جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ کوهستانی واقع در منطقه قفقاز جنوبی را به رسمیت می شناسد. حدود ۱۲۰ هزار ارمنی در این منطقه زندگی می‌کنند و جمهوری آذربایجان در نظر داشته این منطقه جدا شده را تحت کنترل کامل خود درآورد.

ارتش این کشور روز سه‌شنبه عملیاتی را با عنوان «عملیات ضد تروریسم» آغاز کرد و از نیروهای ارامنه قره‌باغ خواست که پرچم سفید برافراشته و «رژیم غیرقانونی» خود را منحل کنند. ارمنی‌های قره‌باغ بدون حمایت ارمنستان، و پس از یک محاصره موثر نه ماهه، به سرعت تسلیم شدند.

  تیم ملی کشتی فرنگی‌ ایران قهرمان جام جهانی شد

به گفته مقامات جمهوری ارمنستان، حداقل ۳۲ نفر از جمله هفت غیرنظامی در حملات ارتش جمهوری آذربایجان کشته و ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند

بعد از تسلیم منطقه قره‌باغ در برابر نیروهای آذربایجانی، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان می‌گوید که این کشور برای میزبانی بی‌جا شدگان آماده می‌شود.

او گفت که امکاناتی برای ده‌ها هزار نفر در نظر گرفته شده است، هرچند گفت شاهد «تهدیدی مستقیم» علیه ارمنی‌تبارهای قره‌باغ نیست.

نیروهای ارمنی‌تبار قره‌باغ روز چهارشنبه با آتش‌بس با جمهوری آذربایجان موافقت کردند که بعد از ۲۴ ساعت نبردهای سنگین بود.

براساس شرایط این آتش‌بس که روسیه آن را میانجیگری کرد، نیروهای محلی قره‌باغ به انحلال و خلع سلاح کامل متعهد شدند.

گگهام استپانیان بازرس حقوق بشر قره‌باغ در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت که خیابان‌های خان‌کندی، مرکز قره‌باغ – که ارامنه آن را استپانکرت می‌نامند – «آکنده از افراد بی‌جا شده، گرسنه، وحشت‌زده و بلاتکلیف است.»

چند ساعت پس از موافقت نیروهای ارمنیان قره‌باغ با توقف جنگ، الهام علی‌یف، رئیس جمهوری آذربایجان، اعلام کرد که حاکمیت جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ کوهستانی احیا شده است و «قهرمانی» ارتش را ستود.

  آمریکا قصد دارد«زلنسکی دوم» را رئیس جمهور ترکیه کند

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، آتش‌بس را به عنوان یک پیروزی عمده ستود و اعلام کرد که کشورش حاکمیت خود بر این منطقه را برای اولین بار بعد از چند دهه اعمال کرده است.

قره‌باغ از زمانی که آذربایجان تنها مسیر میان این قلمرو و ارمنستان را در دسامبر ۲۰۲۲ مسدود کرد منزوی بوده است.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه گفت که صلحبانان آن از زمان شروع حمله آذربایجان پنج هزار نفر را از نواحی خطرناک خارج کرده‌اند.

این منطقه جدایی‌طلب در جنوب قفقاز از سوی جامعه بین‌المللی بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود و دولت باکو روشن کرده که قصد کنترل کامل آن را دارد.

داویت بابایان، مشاور مقام‌های قره‌باغ، به خبرگزاری رویترز گفت که نمی‌توان مردم منطقه را به حال خود رها کرد تا بمیرند و لازم است پیش از تسلیم سلاح توسط نیروهای محلی ضمانت‌های امنیتی دریافت شود.

آقای علی‌اف گفت که کشورش نه با جمعیت قره‌باغ بلکه با «نظامیان جنایتکار» آن مشکل دارد.

  آمریکا:توافق ارمنستان و آذربایجان در دسترس است

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان تصریح کرده که دولتش در حصول آتش‌بس دخالتی ندارد و از نیروهای حافظ صلح روسیه خواست که مسئولیت کامل حفظ امنیت مردم محل را بر عهده بگیرند. او روز سه‌شنبه جمهوری آذربایجان را به «پاکسازی قومی» در قره‌باغ متهم کرده بود.

نزاع قدیمی

جنگ شش هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ به کشته شدن چند هزار نفر منجر شد، اما جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه توانست اراضی اطراف و داخل منطقه را پس بگیرد و ارمنی‌های آن را منزوی کند.

طی نه ماه گذشته، جمهوری آذربایجان تنها جاده ارتباطی ارمنستان به قره‌باغ موسوم به کریدورلاچین را مسدود کرد و در حالیکه ارمنیان قره‌باغ با کمبود غذا، دارو و سایر کالاهای اساسی مواجه بودند، ارمنستان قادر به کمک به آنها نبود. در روزهای اخیر، جمهوری آذربایجان اجازه داد محموله‌های کالاهای اساسی به منطقه برسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.