کد خبر : 2181
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 اردیبهشت 1397 - 9:10

تکذیب تخریب امامزاده عبدالله حسن آباد در شبکه های اجتماعی

تکذیب تخریب امامزاده عبدالله حسن آباد در شبکه های اجتماعی
در پی اظهارات مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری که از جمع‌کردن یک امامزاده جعلی در حسن‌آباد فشافویه خبر داده بود ، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری واکنش نشان داد و گفت : تخریب بارگاه امامزاده عبدالله فشافویه از سوی اداره اوقاف مبنی بر اینکه این امامزاده جعلی است شایعه‌ای بیش نیست.

به گزارش کلینی نیوز، حجت‌الاسلام سعید اوتار خانی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری در جمع خبرنگاران حاضر و خبر تخریب بارگاه امامزاده عبدالله فشافویه را تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر ۱۳ امام‌زاده واجب‌التعظیم در حسن‌آباد شهرری مدفون هستند که به دلیل مهاجرت روستاییان این امام زادگان تا حدودی متروکه شده است.

وی افزود: قدمت بنا و ساختمان امام‌زاده عبدالله فشافویه بر اساس کارشناسی‌هایی که صورت گرفته به دوران صفویه بازمی‌گردد این بنا، در برخی کتابهای قدیمی که با انتشار تصاویر همراه است خود سندی بر این مدعا است که امام‌زاده عبدالله قرن‌ها مآمن زائران و عاشقانی بوده که به عشق اهل‌بیت(ع) به زیارت ایشان می‌آمدند و در این بارگاه مراسم عزاداری برگزار می‌کردند.

حجت‌الاسلام اوتارخانی بارد این مطلب که سازمان و اداره اوقاف در این مکان هیچ بنایی تأسیس نکرده است، گفت: شجره امام‌زاده عبدالله به جعفر طیار برادر امام علی(ع) برمی‌گردد و امروز حدود یک هفته است درب این امامزاده به سبب درگیری‌هایی که وجود دارد بسته است.

  دستگیری کلاهبردار میلیاردی در شهر حسن آباد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری ادامه داد: جاده امام‌زاده نشان از قدمت روستا و امامزاده دارد. امروز امامزادگان فراوانی در ملک و زمین‌های مردم قرار دارد و این به دلیل استثنا نشدن بارگاه امامزادگان در هنگام سند خوردن زمین از سوی اداره ثبت‌اسناد است.

به گفته ترک همدانی وکیل دادگستری، روند بررسی در این گونه پرونده‌ها بدین‌گونه است که دادگاه ابتدا دستور استعلام می‌دهد. پژوهشکده علم انساب که در قم است و “نسب‌ها و نسبت‌ها ” را تخمین می‌زند، این پرونده‌ها را بررسی کرده و در آنجا نسب سادات شناسایی می‌شود. درباره این پرونده نیز طبق پژوهشکده، نظر نهایی خود را براساس رد ادعای اداره اوقاف صادر و طی نامه‌ای اعلام کرد چنین امامزاده‌ای در این منطقه وجود ندارد.

براساس ادعای اوقاف مبنی بر وجود یک گورستان در منطقه، یک‌سری حفاری توسط کارشناسان دادگستری و باستان شناسی با نظارت نیروی انتظامی صورت گرفت که بر پایه نظر همه کارشناسان مربوط وجود مقبره امامزاده عبدالله در این مکان را رد کرده و گفتند چنین قبری در این منطقه وجود ندارد.

  زعفران در افغانستان گران شد

ترک همدانی در پایان گفت: روز ۵ /اردبیهشت رای نهایی و تجدید نظر در دادگستری منطقه مورد بررسی قرار گرفت و بالاخره با خلعیت مالکیت از اداره اوقاف، زمین در اختیار صاحب اصلی که موکلم است، قرار گرفت.

حجت‌الاسلام اوتارخانی بابیان اینکه دامداری ایجادشده در جوار این امامزاده به‌تازگی اتفاق افتاده درحالی‌که بقعه امامزاده به‌عنوان میراث تاریخی سال‌هاست که در این مکان قرار دارد، گفت: متأسفانه در این روزهای اخیر مطالبی درباره اداره اوقاف نقل‌شده که ما این امامزاده را جعلی اعلام کرده و آن را تخریب کردیم درحالی‌که این خبر شایعه‌ای بیش نیست و ما در مورد این مسئله شکایت کرده‌ایم.

  مشکلات ورودی شمس آباد به شورای ترافیک شهرستان ری منتقل مي شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری در پایان خاطرنشان کرد: این امامزاده چه در دست ما باشد و چه نباشد به دلیل اینکه میراث باستانی است کسی حق تخریب آن را ندارد.

در سال های اخیر مالک زمین به خاطر گسترس دامداری خود اقدام به تخریب قبرهای موجود در این گورستان و بخش های از دیوارهای داخلی این امامزاده کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.