کد خبر : 17061
تاریخ انتشار : جمعه 27 بهمن 1402 - 10:03

توافقنامه جامع بلندمدت جدید بنیادی میان تهران و مسکو

توافقنامه جامع بلندمدت جدید بنیادی میان تهران و مسکو
دبیران شورای امنیت ایران و روسیه توافق‌نامه جدید دو کشور را «بنیادی» خواندند

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، دبیران شورای امنیت ملی ایران و روسیه در حاشیه ششمین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه درباره افغانستان که در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار می شود دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار «طیف گسترده‌ای» از موضوعات موردعلاقه دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. برمبنای این گزارش، امنیت اطلاعات، مشکلات تامین امنیت اقتصادی دو کشور در شرایط تحریم‌ و آنچه «مبارزه با تروریسم» خوانده شد، از دیگر موضوعات مورد بحث دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه بود.

علی‌اکبر احمدیان و نیکلای پاتروشف همچنین درمورد همکاری‌های آتی شوراهای امنیت ملی دو کشور توافق کردند و قرار شد در تهران و مسکو کارگروه‌هایی به این منظور ایجاد شود.

  بازار سکه بهم ریخت/سکه تمام ۱۶ میلیون تومان

توافق‌نامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه که مقام‌های جمهوری اسلامی برای آن از عنوان «چندوجهی» نیز استفاده می‌کنند، متن نهایی سندی است که ابراهیم رئیسی آن را در زمستان ۱۴۰۰، درحالی‌که تنها چند ماه از استقرارش در دولت سیزدهم گذشته بود، در سفر به مسکو به ولادیمیر پوتین تقدیم کرد.

جمهوری اسلامی ایران و روسیه سال ۱۳۸۰ توافق‌نامه بیست ساله‌ای را امضا کردند که ذیل آن همکاری‌های دوجانبه‌ای در بخش‌های مختلف تعریف شده بود. دو کشور هنگام امضای این سند توافق کردند، چنانچه هیچ‌کدام در آینده مخالفتی نداشتند، این توافق‌نامه پس از پایان مهلت قانونی، پنج سال دیگر نیز تمدید شود. بنابراین توافق‌نامه پیشین ایران و روسیه تا سال ۱۴۰۵ اعتبار دارد.

  روزنامه آمریکایی آکسیوس؛ نتانیاهو خواستار توافق امنیتی با آمریکا در برابر ایران است

درواقع تلاش دولت ابراهیم رئیسی برای امضای توافق‌نامه جدید با روسیه در حالی صورت می‌گیرد که تا پایان مهلت توافق‌نامه پیشین هنوز سه سال دیگر باقی است. پیش‌تر کاظم جلالی، سفیر تهران در مسکو، نیز درمورد چرایی امضای توافق‌نامه جدید ایران و روسیه گفته بود: «با توجه به تحولات بین‌المللی، آنچه در توافق‌نامه‌ قبلی آمده است، در سطح مناسبات کنونی و به‌روز نیست. از این رو در سطح عالی رهبران دو کشور توافق شد که این توافق‌نامه را به‌روز کنیم.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه، نیز به‌تازگی در یک نشست خبری گفت: «توافق‌نامه جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و مسکو» نهایی شده است و در آینده نزدیک امضا خواهد شد. به گفته این مقام روس، دو کشور به صورت «مفصل و سازنده» روی این توافق‌نامه کار و درباره آن تبادل‌نظر کرده‌اند و متن نهایی آن اکنون آماده است.

  هرج‌ و مرج در فرودگاه دوبی و تعطیلی مدارس ایران؛هم‌زمان با وقوع طوفان‌ مرگبار در خلیج فارس

زاخارووا همچنین مدعی شد که این توافق‌نامه «روابط چندوجهی» ایران و روسیه را پوشش می‌دهد و «نقطه عطفی مهم» در تاریخ روابط چندصدساله دو کشور است.

از آن‌جا که تهران و مسکو تحت تحریم‌های بین‌المللی‌اند و شرایط تقریبا مشابهی دارند، این توافق‌نامه می‌تواند در منطقه و جهان اهمیتی راهبردی داشته باشد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.