کد خبر : 11736
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 خرداد 1402 - 10:57

حمیدرضا صیدمحمدی

تبادل زندانیان بلژیک با ایران؛ ونده‌کاستیل و اسدی آزاد شدند

تبادل زندانیان بلژیک با ایران؛ ونده‌کاستیل و اسدی آزاد شدند
«اولیویه وندکاستیل» زندانی بلژیکی در ایران بود که با «اسدالله اسدی» مبادله شد، در چهارچوب طرح تبادل زندانیان بین دو کشور آزاد شدند.

به گزارش کلینی نیوز، وزارت امورخارجه عمان روز گذشته (جمعه، ۲۶مه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که میانجی‌گری‌های این کشور بین ایران و بلژیک برای حل مسئله شهروندان بازداشت‌شده دو کشور موفق بوده است.

وزارت امور خارجه عمان در بیانیه خود اعلام کرد که افراد آزادشده توسط تهران و بروکسل امروز به مسقط منتقل خواهند شد.

براساس بیانیه وزارت خارجه عمان، این اقدام عمان به دستور هیثم بن طارق، سلطان عمان و در پاسخ به درخواست دولت ایران و بلژیک برای حل مساله شهروندان بازداشت شده دو کشور، انجام شده است.

در گزارش تلویزیون عمان آمده بود که «افراد آزاد شده امروز جمعه از تهران و بروکسل به مسقط منتقل شدند تا برای بازگشت به کشورهایشان آمده شوند.»

  اخراج دو دیپلمات آلمانی از ایران

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به شبکه خبری العالم گفت: پس از گذشت حدود ۵ سال از زندانی شدن ناعادلانه اسدی، قوه قضاییه بلژیک و آلمان هیچ مدرکی که بتواند وی را محکوم کند، به دست نیاورد.

وی افزود: تنها آنچه که دستگاه قضایی این دو کشور در ا ختیار داشت، اظهارات دو نفر بود که اسدی را متهم کردند که قصد طراحی حمله علیه گروهک تروریستی منافقین را داشته است، شما می‌ دانید وقتی فردی متهم می‌شود، باید مدرک وجود داشته باشد اما دستگاه قضایی آلمان نتوانست هیچ مدرکی علیه اسدی به دست آورد لذا در نهایت مجبور شد بدون اثبات اتهام، او را آزاد کند.

  معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی ایران خبر داد:دلار زدایی بین ایران و روسیه عملیاتی شد

وی خاطر نشان کرد: اسدی در سفارت ایران در بلژیک مشغول به کار بود لذا پس از دستگیری، دستگاه دیپلماسی ایران برای آزادی اش بسیار کوشید اما این بازداشت نزدیک به ۵ سال ادامه یافت، متاسفانه اروپایی ها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند لذا به ما مدیونند.

کوثری گفت: توافقاتی بین دو طرف و میانجی‌گری‌هایی از سوی دیگر کشورها صورت گرفت و ایران در نهایت برای تحقق منفعتی بزرگتر که همان آزادی دیپلماتهایش است، تصمیم گرفت یک متهم به جاسوسی را آزاد کند

الکساندر دو کرو، نخست وزیر بلژیک نیز اعلام کرد که اولیویه ونده کاستیل، امدادگر این کشور پس از ۴۵۵ روزی که در ایران زندانی بود آزاد شده و در حال عزیمت به بلژیک است.

  پس از روسیه، ایران هم نفت خود را به ارز ملی می‌فروشد

وندِکاستیل به جاسوسی، همکاری با دولت آمریکا، قاچاق ارز و پولشویی متهم شده بود.

تشکر پادشاه بلژیک از سلطان عمان بابت توافق تبادل زندانیان با ایران

پادشاه بلژیک در تماس تلفنی با سلطان عمان از تلاش های مسقط برای دستیابی به قرارداد تبادل شهروندان بلژیکی زندانی با ایران تشکر کرد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.