کد خبر : 13939
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 7:50

تبادل ده زندانی دوتابعیتی بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده

تبادل ده زندانی دوتابعیتی بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده
ایران و آمریکا با میانجی‌گری قطر توافق کرده‌ بودند که پنج ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران را با پنج ایرانی «زندانی» در آمریکا مبادله کنند

به گزارش کلینی نیوز، سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و دو زندانی دیگر که نامی از آنها برده نشده است، براساس توافق صورت گرفته میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا از ایران خارج شدند و به دوحه رسیدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۲۱ شهریور به نقل از علی کریمی مقام، سخنگوی دفتر نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد، گزارش داد که کاوه افراسیابی، مهرداد انصاری، امین حسن‌زاده، رضا سرهنگ‌پور و کامبیز عطارکاشانی افرادی هستند که کاخ‌ سفید در برابر آزادی ۵ شهروند خود به ایران تحویل خواهد داد.

چهار ایرانی این فهرست یعنی مهرداد انصاری، امین حسن‌زاده، رضا سرهنگ‌پور و کامبیز عطارکاشانی به علت جرایمی چون نقض تحریم‌های هسته‌ای تهران، تلاش برای ارسال تجهیزات حساس و یا اطلاعات نظامی، در دادگاه‌های آمریکا محاکمه و به تحمل حبس محکوم شده‌ بودند.

اما کاوه افراسیابی، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه بوستون، از حدود ۴ سال پیش رسما با اتهام «تبلیغ» و «لابی‌گری» برای دولت ایران و بدون طی کردن تشریفات قانونی در آمریکا روبه‌رو بوده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دوشنبه شب درباره تبادل زندانی ها انتشار یافته، آمده است: در راستای استیفای حقوق اتباع ایرانی در سرتاسر جهان و نیز ایرانیان مقیم امریکا و در چارچوب فرآیندی مستقل، پنج نفر از شهروندان ایرانی که بدلیل فعالیت های تجاری عادی بشکل غیرقانونی تحت پیگرد دستگاه قضایی آن کشور قرار گرفته بودند، آزاد شدند و به آغوش خانواده های خود بازگشتند.

  افزایش تمایل نوجوانان ایرانی به گل و الکل؛مرگ روزانه ۱۳ ایرانی به علت اعتیاد

 آقای کنعانی  سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره تبادل زندانیان ایرانی گفته  دو تن از شهروندان بر اساس علاقه خود وارد ایران خواهند شد؛ یک نفر از آنها به خانواده خود در کشور ثالث منتقل می‌شود و دو نفر دیگر در آمریکا می‌مانند. به طور متقابل هم پنج شهروند آمریکایی هم در اختیار طرف آمریکایی قرار می‌گیرند.

زندانیان ایرانی-آمریکایی کیستند؟

از میان ۵ شهروندی ایرانی – آمریکایی که در تهران زندانی‌ هستند تا پیش از این تنها نام ۳ نفر علنی شده و گفته می‌شود دو شهروند دیگر تمایلی به رسانه‌ای شدن نام‌شان ندارند.

یکی از آنها مراد طاهباز تاجر و فعال محیط زیست ۶۷ ساله ایرانی‌تباراست که شهروندی آمریکا و بریتانیا را هم دارد.

خبرگزاری فارس در گزارشی درباره «مراد موشه طاهباز» او را یک یهودی با تابعیت سه‌گانه ایرانی-آمریکایی-انگلیسی معرفی کرده و نوشته بود: «او از جاسوسان اصلی و مهم مراکز حساس نظامی ایران در پوشش پروژه زیست‌محیطی بوده است که در سال ۹۶ دستگیر شد. طاهباز، رفت‌وآمد متعددی به سرزمین‌های اشغالی داشت و از مدیران شرکت «اَمریکا پارتنرز» بود.»

  هشدار آمریکا به ایران برای ورود به جنگ با اسرائیل/ ایران تکذیب کرد

آقای طاهباز در زمستان۱۳۹۶ به همراه هشت فرد دیگر از همکاران مؤسسهٔ حیات وحش میراث پارسیان دستگیر شد.

از آنجا که دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد،سیامک نمازی و باقر نماز پدر او  که تابیعیت ایرانی-آمریکایی هر دوی این افراد به عنوان «ایرانی» به اتهام «همکاری با دولت متخاصم»‌ در کشور محاکمه و محکوم شدند.

در دادگاه سیامک نمازی به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود.

باقر نمازی پیش از انقلاب ایران استاندار خوزستان و معاون وزیر کشور بود و بعدها به عنوان نماینده یونیسف در کشورهایی چون سومالی، کنیا و مصر کار کرده است. باقر نمازی پس از دو سال به مرخصی درمانی رفت، اما ممنوع الخروج بود. او در سال ۱۴۰۱ با وساطت عمان از ایران خارج شد.

از نکات قابل توجه دوران مسئولیتی باقر نمازی، آتش سوزی سینما رکس آبادان است که در دوران استانداری او در خوزستان اتفاق افتاده است.

۲۸ مرداد ۱۳۵۷ در حالی که “گوزن‌ها” بر پرده سینما خودنمایی می‌کرد؛ آبادان به تسخیر آتشی مهیب درآمد. صدای زجه‌های مردان و زنان گرفتار در سینما رکس آبادان که درها بر روی آنها قفل شده و آتشی عمدی به جان آنها انداخته شده بود .

روزنامه اطلاعات پس از آتش سوزی سینما رکس آبادان تیتر زد “۶۰۰ نفر را در سینما رکس آبادان زنده زنده سوزاندند”.

عماد شرقی تاجر ۵۸ ساله ایرانی-آمریکایی است که در ایران به جاسوسی متهم شده است.

  چین بزرگترین مانور نظامی را در اطراف تایوان آغاز کرد

خبرگزاری فارس در گزارشی اردیبهشت‌ماه سال گذشته به توضیح درباره پرونده عماد شرقی پرداخت و نوشت: «عماد ادوارد شرقی، در سال ۲۰۱۶ به هدف فعالیت اقتصادی و در پوشش تاجر وارد ایران شد.

فعالیت اقتصادی عملاً پوششی برای رفتارهای جاسوسی عماد شرقی در عرصه نظامی به‌خصوص حوزه ترابری و جنگی هلیکوپتری بوده است؛ درواقع این فرد با کمک همدستانش، اطلاعاتی درباره صنایع هلیکوپتری جمع‌آوری کرده است که هیچ ارتباطی به عرصه اقتصادی نداشته است و اسنادی که از وی کشف‌شده است، حکایت از آن دارد که اقدامات وی در حوزه جاسوسی نظامی بوده است و احتمالاً هدف از این اقدامات، ضربه زدن به زنجیره تأمین قطعات برای تعمیرات هلیکوپتر بوده است.»

در کنار اثبات جاسوسی شرقی، یکی از اقدامات مشکوک عماد بعد از آزادی با قید وثیقه و انتظار برای تشکیل دادگاه تجدیدنظر، قصد وی برای فرار از کشور از طریق مرزهای آذربایجان غربی بوده و احتمالاً مقصد وی، ترکیه بوده است.

آقای شرقی در سال ۱۳۹۷ بازداشت و پس از مدتی آزاد، اما گذرنامه‌اش توقیف شد. او دوباره در سال ۱۳۹۹ بازداشت شد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.