کد خبر : 14145
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 مهر 1402 - 14:53

بیانیه جنبش حماس فلسطین به مناسبت بیست و سومین سالگرد انتفاضه الاقصی

بیانیه جنبش حماس فلسطین به مناسبت بیست و سومین سالگرد انتفاضه الاقصی
جنبش حماس تاکید کرد مقاومت فراگیر و همه جانبه گزینه استراتژیک ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق خود و آزادی اراضی فلسطین و مقدسات آن به ویژه قدس و مسجد الاقصی است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه‌های فلسطینی، جنبش حماس  فلسطین در بیست و سومین سالگرد انتفاضه الاقصی اعلام کرد ملت فلسطین متحد باقی مانده، از مقاومت حمایت کرده و به هویت و اصول خود تا آزادی سرزمین فلسطین و اسرا پایبند می‌ماند.

این جنبش تاکید کرد مسجد الاقصی مکانی اسلامی بوده و باقی خواهد ماند و اشغالگران هیچ حاکمیت و تسلطی حتی بر یک وجب از خاک آن ندارند.

حماس افزود: دلایل آغاز انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰ همچنان وجود داشته چرا که اشغالگران صهیونیست هنوز به اقدامات تحریک آمیز خود در حمله به مسجد الاقصی ادامه می‌دهند، اما ملت فلسطین همچون همیشه به منزله سپری برای حفاظت از قبله اول مسلمانان باقی خواهد ماند.

۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳ مصادف است با بیست و سومین سالروز شعله‌ور شدن انتفاضه الاقصی که به شهادت و زخمی شدن هزاران فلسطینی منجر شد.

۱۸ سال پیش در چنین روزی آریل شارون که در آن زمان رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی بود، با حمایت ۲۰۰۰ نفر از نیروهای امنیتی ویژه و پلیس صهیونیستی، با چراغ سبز ایهود باراک نخست وزیر وقت این رژیم اقدام به هتک حرمت مسجد الاقصی کرد که این اقدام تجاوزکارانه، زمینه‌ساز درگیری‌های شدید میان نمازگزاران فلسطینی و صهیونیست‌ها شد.

  رهبرجنبش حزب الله لبنان:در صورت توافق آتش‌بس حماس و اسرائیل حملات خود را متوقف می‌کنیم

شارون پس از تعرض به مسجد الاقصی اظهار داشت که این مکان برای همیشه متعلق به اسرائیل خواهد بود. این اظهارات تحریک‌آمیز خشم فلسطینیان را در پی داشت و به دنبال آن درگیری‌های شدیدی به وقوع پیوست که طی آن ۷ فلسطینی به شهادت رسیده و ۲۵۰ نفر دیگر زخمی شدند. در طرف مقابل هم ۱۳ نظامی صهیونیست زخمی شدند.

پس از این اتفاق، شهر بیت المقدس به صحنه درگیری‌های شدید فلسطینیان با اشغالگران صهیونیست تبدیل شد و ده‌ها نفر طی آن زخمی شدند و در نهایت دامنه این درگیری‌ها گسترده‌تر شد و به کرانه باختری و نوار غزه نیز کشیده شد و انتفاضه الاقصی نام نهاده شد.

  دبیرکل سازمان ملل متحد برای بازنگری در عملکرد آژانس آنروا کمیته مستقل بین‌المللی تشکیل می‌دهد

طبق آمار اعلام شده از سوی منابع فلسطینی و صهیونیستی، در انتفاضه الاقصی ۴۴۱۲ فلسطینی به شهادت رسیده و ۴۸۳۲۲ نفر دیگر زخمی شدند. همچنین ۱۱۰۰ صهیونیست از جمله ۳۰۰ نظامی کشته شدند و حدود ۴۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

نیروهای اسرائیلی از آغاز انتفاضه الاقصی در ۸ سپتامبر سال ۲۰۰۰ بیش از ۱۳۵ هزار فلسطینی را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین بیش از ۲۱ هزار مورد از این بازداشت‌ها مربوط به کودکان و بیش از ۲۶۰۰ مورد مربوط به زنان فلسطینی است که از این تعداد ۴ نفر از آنها فرزندان خود را در زندان‌های اسرائیل به دنیا آورده‌اند.

از ابتدای انتفاضه الاقصی حدود ۱۱۴ نفر به لیست شهدای جنبش ملی اسرا پیوسته که به دلیل شکنجه، قتل عمد و اهمال پزشکی به شهادت رسیده‌اند و آخرین آنها خضر عدنان بود که تعداد شهدای اسیر فلسطینی را به ۲۳۷ نفر افزایش داد.

  ارسال کمک بشردوستانه عراق به نوارغزه

کمیته امور اسرا و آزادگان در بخش دیگری از این بیانیه به افزایش قابل توجه بازداشت‌های موقت اشاره نموده به طوری که از انتفاضه الاقصی تاکنون ۳۲ هزار مورد از آنها صادر گردیده که شامل بازداشت‌های جدید و تمدید احکام گذشته می‌شود.

این کمیته در پایان تاکید کرد همچنان ۵۲۰۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل وجود دارند که در میان آنها ۳۸ زن و ۱۷۰ کودک مشاهده می‌شود. همچنین ۱۲۵۰ نفر در بازداشت موقت به سر برده و ۷۰۰ اسیر دیگر نیز از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند که از میان آنها ۲۴ نفر به سرطان مبتلا هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.