کد خبر : 17955
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 فروردین 1403 - 8:05

بسیرو دیومای فای؛ زندانی سیاسی سنگالی که ده روز پس از آزادی رئیس‌جمهوری کشور شد

بسیرو دیومای فای؛ زندانی سیاسی سنگالی که ده روز پس از آزادی رئیس‌جمهوری کشور شد
سنگال برای یک رویداد مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ سیاسی کشور آماده می‌شود که طی آن قرار است «بسیرو دیومای فای» زندانی سابق که در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شد، روز سه‌شنبه آینده سوگند یاد کند.

به گزارش کلینی نیوز، «بسیرو دیومای فای» ۴۴ ساله، جوانترین رئیس‌جمهوری در تاریخ سنگال و جوانترین رئیس جمهوری منتخب دموکراتیک در کل آفریقا خواهد بود.

او که چهل و چهارمین سالگرد تولد خود را در روز پیروزی در انتخابات جشن گرفت ۱۰ روز قبل از آن به مدت یک سال به اتهامات «توهین به دادگاه» در زندان بود.

فای با صدور قانون عفو عمومی که به بحران سیاسی در سنگال پایان داد، آزاد شد و بلافاصله یک کمپین انتخاباتی به را انداخت.

برنده در اولین دور انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ سنگال

«بسیرو دیومای فای» پیش از زندانی شدنش به همراه گروهی از مخالفان در آوریل سال گذشته برای اکثر سنگالی‌ها شناخته شده نبود.

در پی عدم پذیرش کاندیداتوری عثمان سونکو، رهبر اپوزسیون سنگال، از سوی شورای قانون اساسی، فای در حزب «میهن پرستان برای اقدام، اخلاق و برادری» که ماه ها پیش منحل شده بود جایگزین او شد تا اینکه توسط حزب به عنوان کاندیدای انتخابات ریلست‌جمهوری اخیر معرفی شد.

فای با استفاده از این فرصت، کارزار انتخاباتی موفقی را رهبری کرد و با سخنان آرام خود توانست گروه‌های مختلفی را به خود جذب کند و اپوزیسیون را گرد هم آورد به طوری سه کاندیدا برای حمایت از او از رقابت‌های ریاست جمهوری کنار رفتند.

  هافبک سنگالی پاری‌سن ژرمن برای حمایت نکردن از همجنس‌گرایان بازخواست شد

بسیرو در دور اول ۵۴.۲۸% آرا با تفاوت بسیار زیاد از نامزد حزب حاکم، آمادو با ۳۵.۷۹% آرا را به دست آورد.

با این حساب فای اولین مخالفی است که از زمان استقلال کشور در سال ۱۹۶۰، در انتخابات ریاست جمهوری سنگال در دور اول برنده می‌شود.

انتخاب یک کارمند اداره مالیات به ریاست‌جمهوری کشور

داستان صعود بسیرو از یک کارمند اداره مالیات به ریاست‌جمهوری کشور، مایه تحسین برای کسانی شد که رویدادهای سنگال و غرب آفریقا را دنبال می‌کنند. این اتفاقات ثابت کرد هر چیزی را حتی در سیاست و کشورهای غرب آفریقا می‌توان در مدت کوتاهی به دست آورد.

«آمادو با» پژوهشگر سنگالی در مصاحبه با «العربیه» در این باره گفت: «سناریوی بسیرو از زمان ورودش به زندان تا رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری، توجه بسیاری را به خود جلب کرد، بازرس مالیاتی که به طور اتفاقی و از همان دور اول رئیس کشور شد، با پیروزی خود سنگالی‌ها را غافلگیر کرد و به چیزی دست یافت که هیچ کس به آن نرسیده بود. گویی شانس، موقعیت و اتفاقات دست به دست هم داده تا او را پنجمین رئیس جمهوری سنگال کند.»

  ۳۰۰ پناهجوی سنگالی در مسیر جزایر قناری اسپانیا ناپدید شدند

آمادو با افزود: «با وجود نداشتن تجربه کافی سیاسی و نداشتن پست مهم سابق در دولت، بسیرو تلاش کرد تا خود را به عنوان رئیس‌جمهوری که تجربه کافی برای انجام ماموریت خود را دارد، ثابت کند.»

به گفته آمادو، پیروزی بسیرو، امید جدیدی به کشورهای غرب آفریقا می‌دهد که با روش‌های دموکراتیک همه چیز را می‌توان تغییر داد و کودتاها باید کنار گذاشته شود.

او‌همچنین معتقد است که رسیدن بسیرو به این مقام، «اعتماد، شجاعت و اعتقاد جوانان به دموکراسی» را در کل آفریقا تقویت می کند.

کشور  سنگال نه کشور پهناوری است و نه موقعیتی راهبردی دارد، با این حال نقش برجسته‌ای در سیاست قاره آفریقا بازی می‌کند. این کشور نزدیک ۱۶٫۷ میلیون نفر جمعیت دارد.

این کشور در سال ۱۹۶۰ از زیر سلطه فرانسه خارج شد با این حال اغلب سیستم‌های اداری این کشور هنوز هم به شیوه فرانسوی اداره می‌شوند.

  ۳۰۰ پناهجوی سنگالی در مسیر جزایر قناری اسپانیا ناپدید شدند

سنگال به عنوان کشور ملت آفریقایی که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

۹۲ درصد مردم سنگال مسلمان و اهل تسنن هستند.  شیعیان از جمله گروه‌های موجود در این کشورند که دارای مدارس و مساجدی از آن خود هستند و ارتباط آنان با سایر مسلمانان و فرق اسلامی بسیار خوب است. آمار شیعیان سنگال بیش از دویست هزار نفر است که بیشتر آنان را شیعیان بومی تشکیل می‌دهند، تعداد شیعیان مهاجر لبنانی نیز بیش از چهل هزار نفر است.

وضعیت در سنگال وخیم است و بسیاری از مردم در جستجوی شرایط زندگی بهتر مناطق روستایی این کشور را ترک می کنند.

به گفته وزارت همکاری‌های اقتصادی و توسعه آلمان، حدود نیمی از جمعیت ۱۷ میلیونی سنگال در شهرها زندگی می‌کنند. وضعیت معیشتی در این کشور به ویژه برای جوانان به دلیل نبود امکانات آموزشی و اشتغال بسیار دشوار شده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.