کد خبر : 11205
تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردین 1402 - 8:24

کریم رئوف

بحران سودان؛ درگیری شدید نیروهای نظامی دو طرف در خارطوم

بحران سودان؛ درگیری شدید نیروهای نظامی دو طرف در خارطوم
در سومین روز جنگ داخلی در سودان، درگیری‌های شدیدی در سرتاسر این کشور گزارش شده و هر روز به دامنه این درگیری‌ها افزوده می‌شود و به شهر خارطوم پایتخت این کشور رسیده است.

به گزارش کلینی نیوز، جنگ میان ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی نیروهای واکنش سریع (آراِس‌اِف) در طول شب ادامه داشته و حالا وارد سومین روز خود شده است.

درگیری‌ها در سودان پس از آن شروع شد که طرح انتقال قدرت از دولت موقت نظامی به تشکیل یک دولت غیرنظامی طرح شد و جنگ قدرت در درون رهبری نظامی این کشور به درگیری میان گروه‌های رقیب منجر شد.

بیش از صد نفر در درگیری‌های سودان کشته شده‌اند و گفته می‌شود چند هزار نفر زخمی شده‌اند.

خبرنگار ریانووستی از آغاز درگیری ها بین نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان در خارطوم پایتخت سودان خبر داد. نیروهای واکنش سریع اعلام کردند که کنترل کاخ جمهوری (کاخ ریاست جمهوری)، فرودگاه بین المللی و پایگاه هوایی در مرو را به دست گرفته اند. همزمان، نمایندگان این اداره، ارتش منظم کشور را متهم کردند که با “استفاده از انواع سلاح ها” به پایگاه آن در خارطوم حمله کرده است.

 نیروی هوایی سودان در حال تخریب کمپ طیبه و کمپ سوبا متعلق به نیروهای واکنش سریع و تعقیب اعضای فراری است که سعی در پنهان شدن در میان غیرنظامیان دارند.
ارتش سودان افزود که جت های جنگنده اکنون عملیاتی را برای توقف اقدامات غیرمسئولانه نیروهای واکنش سریع شورشی انجام می دهند.
ارتش سودان پنجشنبه شب با صدور بیانیه ای تند خاطرنشان کرد که استقرار نیروهای واکنش سریع در خارطوم و برخی شهرهای دیگر “غیرقانونی بوده و بدون توافق و هماهنگی با نیروهای مسلح صورت گرفته است”. دلیل این بیانیه ارتش، بنا به گزارش رسانه ها، استقرار ناگهانی یگان های نیروهای واکنش سریع در نزدیکی فرودگاه شهر مروی در شمال کشور بوده است.
شبکه تلویزیونی العربیه نیز پیشتر به نقل از منابع خود گزارش داده بود که ارتش سودان نیز “در صورت نبود امنیت” واحدهایی را در مروی مستقر می کند.
به گفته منابع این شبکه ، نیروهای مسلح سودان به نیروهای واکنش سریع زمان مشخصی برای خروج از شهر دادند. خود نیروهای واکنش سریع نیز به نوبه خود اعلام کردند که حضور آنها در مروی بخشی از انجام وظایف و وظایف آنهاست.
نیروهای آزادی و تغییر، جنبش پیشرو اپوزیسیون سودان، هفته گذشته به دلیل عدم اجماع بین جناح های نظامی، امضای توافقنامه سیاسی نهایی را به تعویق انداختند.
با گسترش درگیری‌ها کمیته مرکزی پزشکان سودان آمار جدیدی از تلفات این نبردها را که از صبح شنبه ۱۵ آوریل تا امروز ادامه داشته اعلام کرد. بر این اساس، در جریان نبرد میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در شهر خارطوم و سایر مناطق این کشور، تاکنون ۹۷ نفر کشته و ۵۹۵ زخمی شده‌اند.
دو مقام ارشد نظامی سودانی در کانون جنگ قدرت در سودان هستند.

ژنرال عبدالفتاح البرهان که رئیس نیروهای مسلح و در واقع رئیس جمهور کشور است، و معاون او ژنرال محمد حمدان دَقَلو، معروف به حمیدتی، که فرمانده شبه‌نظامیان نیروهای واکنش سریع (آراِس‌اِف) است.

  تعطیلی دفتر رایزنی فرهنگی ایران در باکو

این دو نفر در خصوص حرکت کشور به سوی حکومت غیرنظامی اختلاف نظر دارند.

از سال ۲۰۱۹ که عمر‌البشیر رئیس‌جمهوری سودان در کودتایی از سوی ارتش برکنار شد این کشور توسط ژنرال‌های ارتش اداره ‌شده است.

یکی از اصلی‌ترین نقاط اختلاف بر سر طرحی است که ۱۰۰ هزار عضو نیروهای واکنش سریع را به ارتش اضافه می‌کند و اینکه چه کسی نیروی جدید را رهبری خواهد کرد.

البرهان از سال ۲۰۱۹ بر مسند قدرت تکیه زده است و مناقشه کنونی سه سال پس از سرنگونی عمرالبشیر و در پی بروز اختلاف بر سر فرایند انتقال قدرت به غیرنظامیان آغاز شده است.

  بازداشت رهبران جنبش حسینیون جمهوری آذربایجان در ایران

ایران، سودانی‌ها را به خویشتنداری و گفت‌وگو فراخواند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تحولات و ناآرامی های جدید سودان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نگرانی خود را از آنچه در کشور مسلمان و برادر سودان در حال وقوع است، ابراز می کند.

براساس بیانیه وزارت خارجه ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: امیدواریم برادران سودانی در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان، ضمن خویشتنداری و توسل به گفتگو، به اختلافات داخلی پایان داده و از شرایط نگران کننده کنونی با گفتگو و آرامش عبور نمایند.

کنعانی تاکید کرد که بدون شک تنها راه حل گذار از بحران به وجود آمده، گفتگوهای سودانی- سودانی و اجماع داخلی روی یک ابتکار ملی است.

  آمار زائران واردشده به عراق به تفکیک گذرگاه‌های مرزی ایران

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.