کد خبر : 17968
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 فروردین 1403 - 9:45

ایران تلاش دارد افغانستان را به یک همکار راهبردی خود تبدیل کند

ایران تلاش دارد افغانستان را به یک همکار راهبردی خود تبدیل کند
سفیر و نماینده ویژه ایران برای افغانستان گفته است که کشورش تلاش دارد "افغانستان" را به یک "همکار راهبردی" خود تبدیل کند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از طلوع نیوز، رسانه‌های ایرانی به نقل از آقای حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه ایران ذر افغانستان نوشته‌اند که آنان در افغانستان با مسایل چون هراس‌افگنی و “شیطنت‌های” امریکا مواجه‌اند.رسانه‌های ایرانی نوشته‌اند: «ما با مجموعه‌ای از مولفه‌های تروریستی از جمله داعش که طرح استکبار صهیونیستی در غرب کشور ما است، روبه‌رو هستیم. مولفه دیگر شیطنت‌های امریکا است؛ در حقیقت امریکایی‌ها با قدرت سخت در افغانستان کار کردند و ناکام ماندند و امروز با قدرت نرم و نیمه سخت کار می‌کنند. امریکا از افغانستان دست بر نمی‌دارد.»

بنا به گزارش اسپوتنیک، حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه ایران برای افغانستان گفته است که کشورش تلاش دارد “افغانستان” را به یک “همکار راهبردی” خود تبدیل کند.
آقای قمی امروز (یک‌شنبه) در کابل نشستی در موضوع دیپلماسی آب میان ایران و افغانستان گفت: “جمهوری اسلامی سعی دارد ارتباط خود با افغانستان را افزایش دهد. این که بین ایران و افغانستان شکاف ایجاد شود طرح امریکایی‌ها است.”
این مقام ارشد دولت ایران تاکید کرده است که ایالات متحده از افغانستان “دست بر نمی‌دارد.”
او تصریح کرد: “گره زدن منافع اقتصادی دو کشور به یکدیگر و اتصال زیرساخت‎ها بهترین کار برای گره‌زدن منافع دو کشور به هم خواهد بود.”
به باور آقای قمی، هر چه وضع اقتصادی در افغانستان بدتر شود، سیل مهاجر به ایران بیشتر می‌شود و سواستفاده  گروه تروریستی داعش از فقر برای جذب نیرو بیشتر خواهد شد.
آقای قمی با اظهار این که این شرایط نه خواسته ایران است نه امارت اسلامی افغانستان است، افزود از این رو “ایران و افغانستان” سعی دارند با هم همکاری و ارتباط بیشتری داشته باشند.
ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی در این باره گفت: «مشترکات زیاد داریم در بین و هم‌چنان می‌توانیم همکاری‌های زیاد داشته باشیم و امنیت مشترک داریم، مرز مشترک داریم، تجارت مشترک داریم؛ از همین خاطر اهمیت زیاد دارد که روابط ما حسن و خوب باشد و اکنون روابط بسیار خوب وجود دارد.»
  شیعیان افغانستان خواستار رفع محدودیت طالبان بر عزاداری محرم شدند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.