کد خبر : 17720
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 فروردین 1403 - 11:12

انفجار قندهار دستکم ۲۱ کشته و ده‌ها زخمی به‌جا گذاشت

انفجار قندهار دستکم ۲۱ کشته و ده‌ها زخمی به‌جا گذاشت
انفجاری که در میان جمعیت در شهر قندهار، مقر رهبر طالبان، دستکم ۲۱ کشته و ده‌ها زخمی به‌جا گذاشته است،

به گزارش کلینی نیوز، انفجاری که در میان جمعیت در شهر قندهار، مقر رهبر امارت اسلامی افغانستان، دستکم ۲۱ کشته و ده‌ها زخمی به‌جا گذاشته است، تنها سه روز پس از حمله نیروهای هوایی پاکستان به دو نقطه در ولایت‌های پکتیا و خوست انجام شد. در همین حال، وبسایت نزدیک به طالبان انفجار قندهار را به سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) نسبت داده است.

در هر دو رویداد بنا به به اعلام دولت افغانستان، افراد غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

وزارت خارجه عربستان و سخنگوی وزارت خارجه ایران در پیام‌هایی این حمله را «تروریستی» خوانده و محکوم کردند.

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا نیز آن را «حملات بی‌رحمانه تروریستی» خوانده است.

مقام‌‌های ارشد حکومت افغانستان واکنش‌های فوری به این انفجار در قندهار نشان نداده‌اند. قندهار، مقر رهبری و خاستگاه اولیه جنبش طالبان در دو سال اخیر شاهد امنیت نسبی بوده است و ظاهرا طالبان نمی‌خواهد این رویداد این تصویر امنیت را مختل کند.

  ظهور گروههای تروریستی مرتبط با داعش در افغانستان

حمله هوایی پاکستان دو روز پس از حمله مهاجمان انتحاری طالبان پاکستانی در وزیرستان جنوبی در نزدیکی سرحد افغانستان انجام شد که ۷ سرباز این کشور کشته شدند.

حمله انتحاری در قندهار نیز کمتر از یک هفته پس از آن رخ داده است که نشان از رویدادهای پیهم امنیتی در دو کشور همسایه است.

در حالی که اسلام آباد، حکومت طالبان را متهم به پناه‌دادن به هزاران عضو طالبان پاکستانی می‌کند، مقام‌های طالبان نیز حملات داعش به را شهروندان پاکستانی و تاجیکستانی نسبت داده‌اند.

وبسایت «المرصاد» که خبرهای عملیات‌های نیروهای ویژه و استخبارات امارت اسلامی را منتشر می‌کند، در مطلب تحلیلی انفجار قندهار را به سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) نسبت داده است.

این سایت نوشته است: «پس از وضعیت بد امنیتی پاکستان و ناکامی آن در کنترل نا امنی، مقامات نظامی پاکستان با حملات هوایی به افغانستان، کشور همسایه تلاش کرد تا ناامیدی خود را برطرف کند اما پس از ناکام شدن در همه ادعاهای مربوط به این حملات، امروز در قندهار با استفاده از جنگجویان نیابتی خود و انجام حمله انتحاری تلاش بیهوده‌ای را مرتکب شد.»

  ایران 4 دیپلمات جمهوری آذربایجان را اخراج کرد

نویسنده پس از آن مدعی شده است که «بر اساس اطلاعات دقیق، حمله انتحاری امروز در قندهار توسط افسران آی اس آی در گارنیزون فوج [ارتش] پاکستان در شهر کوئته طراحی شده بود که در آن از یک بمب‌گذار انتحاری متعلق به داعش استفاده شده بود.»

و افزوده است: «هدف از حمله داعش در قندهار این بود که به امارت اسلامی این پیام را بدهد که آنها این گزینه را برای ناامنی در افغانستان دارند».

انعام‌الله سمنگانی، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در قندهار به خبرگزاری فرانسه گفت انفجار روز پنج‌شنبه ساعت ۸ صبح به وقت محلی «بیرون شعبه کابل‌بانک نو» رخ داده است، جایی که «معمولا هموطنان ما برای دریافت حقوق خود در آنجا جمع می‌شوند».

  نگرانی نماینده ویژه سازمان ملل از حملات داعش در افغانستان

در بیانیه فرماندهی امنیت افغانستان در قندهار آمده است که این حمله انتحاری از سوی «خوارج» صورت گرفته است.

طالبان برای اعضای گروه داعش اصطلاح «خوارج» را به‌کار می‌برند.

برخی گزارش‌ها هم حاکی از آن است که در این حمله افراد مرتبط با حکومتامارت اسلامی  هدف قرار گرفته‌اند که برای دریافت حقوق/معاش خود به بانک مراجعه کرده بودند.

در اکتبر ۲۰۲۱ و تنها حدود یک ماه بعد از بازگشت طالبان به قدرت نیز یک انفجار انتحاری در یک مسجد شیعیان در قندهار رخ داد که بیش از ۳۰ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشت.

مسئولیت این حمله را داعش به عهده گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.