کد خبر : 12192
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1402 - 11:42

حمیدرضا صیدمحمدی

امیرعبداللهیان با رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد

امیرعبداللهیان با رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در باکو با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار کرد.

به گزارش کلینی نیوز، دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس جمهوری آذربایجان در حالی صورت می‌گیرد که دو کشور در چندین ماه گذشته روابط پر تنشی داشتند که در نهایت به اقدام متقابل تهران و باکو در اخراج دیپلمات‌های یکدیگر منجر شد.

پیشتر، امیرعبداللهیان با انتشار توییتی خبر داده بود که برای شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در باکو ، پایتخت جمهوری آذربایجان به سر‌می‌برد.

پیش از این اعلام شده بود که یکی از برنامه‌های او در باکو دیدار با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان است.

جنبش عدم متعهد در سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد در بلگراد پایتخت یوگسلاوی سابق تأسیس شد و شامل کشورهایی است که به هیچ‌یک از بلوک‌های قدرت جهانی (آمریکا و شوروی) وابستگی و تعهدی نداشته و به عبارتی در جبهه کمونیسم یا سرمایه‌داری نیستند.
این سازمان پس از جنگ سرد تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است و ۱۲۰ کشور عضو آن هستند و ۲۱ کشور نیز به عنوان ناظر در این سازمان فعالیت می‌کنند.

  38000 دروغ در 46 روز در 5 رسانه ضدایرانی

نشست وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد با عنوان «جنبش عدم تعهد؛ متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» از امروز چهارشنبه (۱۴ تیرماه)‌ در مرکز همایش های شهر باکو آغاز شده است و به مدت ۲ روز ادامه دارد.

در آخرین تحولات، وزارت اطلاعات ایران در آبان ماه پارسال در رابطه با حادثه تروریستی حرم شاهچراغ اعلام کرد:عنصر اصلی هدایت و هماهنگ کننده‌ عملیات در داخل کشور، تبعه‌ی جمهوری آذربایجان بوده که از فرودگاه بین‌المللی حیدرعلی‌اف در باکو پرواز و از مرز هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده است.

  ماهواره خیام و پیام‌هایش

در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) در شیراز بلافاصله ۴۲ نفر از اعضای شبکه‌ای که فقط این حادثه را پشتیبانی می‌کردند شناسایی و دستگیر شدند.

۱۲ روز بعد از رویداد شاهچراغ، وزارت اطلاعات اعلام کرد که ۲۶ تبعه خارجی را در ارتباط با آن حمله دستگیر کرده که عمدتا شهروندان جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان بودند. وزارت اطلاعات افزوده بود که عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده حمله در ایران، شهروند جمهوری آذربایجان بود.

در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ، در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ ۱۵زائر حرم به همراه دو کودک به شهادت رسیدند

در اقدامی تلافی جویانه، جمهوری آذربایجان در اردیبهشت ماه امسال، چهار کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو را عنصر نامطلوب معرفی و اخراج کرد و دست‌کم ۹ شهروند این کشور را به اتهام همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی ایران بازداشت کرده است.

  هدف قرار دادن موشکی سرکنسولگری ایران در سوریه توسط رژیم صهیونیستی

سالار سیف‌‌‌الدینی، پژوهشگر ارشد قفقاز جنوبی به روزنامه «دنیای‌اقتصاد» گفت: «در حالی که جمهوری آذربایجان هنوز اتهام دست داشتن در حمله به حرم شاهچراغ را رد نکرده است صحبت‌‌‌های علی‌‌‌اف را باید به نوعی ادامه این تهدیدها قلمداد کرد.»

سیف الدینی توضیح داد: «متهم کردن یک کشور خارجی به مداخله در عملیات تروریستی اتهام جدی است و به‌رغم اینکه بیش از دو روز از این اتهام ایران زمان گذشته، آنها این اتهام را تکذیب نکردند. بنابراین می‌توان گفت که تهدیدهای لفظی از طرف هیات حاکمه باکو علیه ایران با اقدام اخیرشان مطابقت دارد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.