کد خبر : 13253
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 مرداد 1402 - 8:20

افزایش «پنج برابری» مدارس دینی رسمی طالبان نسبت به دو دهه گذشته

افزایش «پنج برابری» مدارس دینی رسمی طالبان نسبت به دو دهه گذشته
پس از بازگشت طالبان به قدرت، آمارهای وزارت معارف طالبان نشان می‌دهد که شمار مدارس دینی رسمی در این دو سال «پنج برابر» مدارس رسمی تمام دو دهه اخیر در افغانستان رسیده است.

به گزارش کلینی نیوز، اخیرا در ولایت‌های فاریاب، پنجشیر، نورستان و ولسوالی‌های پغمان و ده سبز کابل و دیگر بخش‌های افغانستان سنگ تهداب مدارس دینی جدید را نهاده‌اند. در چوکات وزارت معارف هم شعبه مستقلی را زیر عنوان ریاست عمومی مدارس جهادی ایجاد کرده‌اند که به گفته وزیر امر به معروف طالبان، توجه خاص هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان را به مدارس دینی نشان می‌دهد.

حدود دو نیم ماه پیش مقام‌های طالبان، از جمله حبیب‌الله آغا وزیر معارف و محمد خالد حنفی وزیر امر به معروف یک مدرسه را در نورستان افتتاح کردند. حبیب‌الله آقا در سخنرانی‌اش در مراسم افتتاح تاکید کرد که در هر ولسوالی باید تا ده مدرسه ساخته شود.

طبق آماری که ریاست مدارس و دارالحفاظ‌های وزارت معارف طالبان در اختیار بی‌بی‌سی فارسی قرار داده در حال حاضر در مجموع در افغانستان ۶۸۳۰ مدرسه رسمی وجود دارد.

  نگرانی رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان از احتمال تشکیل امارت اسلامی در مناطق پاکستانی همجوار با افغانستان

عبدالرزاق صدیق، رئیس این ریاست گفت از این میان ۱۲۱۲ مدرسه دینی از زمان جمهوریت وجود داشته و ۵۶۱۸ مدرسه در دو سال حاکمیت طالبان رسمی شده‌است. در ماه آذر/قوس سال ۱۴۰۱ وزارت معارف طالبان گفت ۱۲۰۰ مدرسه و مرکز آموزش دینی در مرکز و ولایات افغانستان فعالیت دارند. آن زمان مقام‌های وزارت معارف طالبان گفتند در بیش از ۲۵ ولایت یک مدرسه جهادی مرکزی با ظرفیت جذب یک هزار نفر تاسیس کرده‌اند و سه تا ده مدرسه ابتدایی روستایی در هر ولسوالی روی دست دارند.

آقای صدیق در باره دلیل رشد مدارس دینی گفت: «جامعه افغانستان یک جامعه مذهبی است و هر فرد معلومات مرتبط به دین و مذهب را نظر به ضرورت در سطح ابتدایی و عالی ضرورت دارد. به همین دلیل مدارس دینی در افغانستان رشد داده می‌شود.»

  سیل در افغانستان؛ شمار قربانیان سیل اخیر افزایش یافت

او باور دارد که در جریان پنج دهه اخیر، افغانستان با اشغال نیروهای بیگانه از شرق و غرب مواجه بوده و همین طور به دلیل کشمکش‌های داخلی، تمام بخش‌ها، به ویژه مدارس دینی از نظر کمیت و کیفیت متضرر شده‌اند.

«مدارس دینی بیشتر متضرر شده‌اند. چون تجاوزگران برای بستن مدارس دینی کوشش کردند و به همین دلیل باید به مدارس توجه بیشتر شود.»

مدارس دینی زنان و دختران

طالبان روی ایجاد و توسعه مدارس دینی برای زنان و دختران هم تمرکز کرده‌است. ظاهرا جلب دختران به مدارس دینی هم در دوره طالبان قابل ملاحظه بوده است.

تا کنون شمار زیادی از دختران از دوره‌های آموزشی دینی مدارس زیر اداره طالبان فارغ شده‌اند. از جمله سه صد دختر حدود پنج ماه پیش در ولایت بدخشان.

  افشاگراسترالیایی جنایت جنگی ارتش استرالیا در افغانستان؛ به پنج سال زندان محکوم شد

رئیس مدارس و دارالحفاظ‌های طالبان گفت ۳۷۹ مدرسه رسمی برای اناث وجود دارد و ۸۰هزار و ۵۹۴ دختر و خانم در آن‌ها آموزش می‌بینند. عبدالرزاق صدیق گفت ۱۰۵۶ باب مدرسه خصوصی هم مخصوص اناث اند که به ۱۴۵ هزار و ۷۸۶ دختر و خانم مسائل دینی تدریس می‌شود. شش صد خانم هم در این مدارس تدریس می‌کنند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.