کد خبر : 17980
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 فروردین 1403 - 8:46

افزایش درگیری ارتش سودان با نیروهای پشتیبانی سریع در شمال خارطوم

افزایش درگیری ارتش سودان با نیروهای پشتیبانی سریع در شمال خارطوم
مرکز خارطوم و شهر عمران شاهد آرامش نسبی و کاهش عملیات نظامی طی ساعات گذشته بوده است

به گزارش کلینی نیوز، منابع خبری، دوشنبه ۱۳ فروردین، از تشدید درگیری‌های ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سربع در شهرهای مختلف به ویژه خارطوم پایتخت این کشور خبر دادند.

به گزارش خبرنگار «العربیه»، ارتش سودان صبح امروز حملات توپخانه‌ای خود را به اماکن تجمعات نیروهای پشتیبانی سریع در حومه شمالی شهر خارطوم بحری در نزدیکی پالایشگاه نفت «الجیلی» تشدید کرد.

خبرنگار العربیه از حمله سنگین توپخانه‌ای ارتش سودان به مواضع نیروهای پشتیبانی سریع که هفته‌ها در مناطق شمالی شهر خارطوم بحری در نزدیکی پالایشگاه نفت در منطقه «الجیلی» در محاصره باقی مانده‌اند، خبر داد.

این در حالی است که مرکز خارطوم و شهر عمران شاهد آرامش نسبی و کاهش عملیات نظامی طی ساعات گذشته بوده است.

طبق این گزارش هزاران نفر از ساکنان ایالت الجزیره در مجاورت خارطوم همچنان در نتیجه گسترش نفوذ نیروهای پشتیبانی سریع به روستاهای این ایالت و مناطق غربی ایالت سنار همجوار الجزیره رنج می‌برند.

بسیاری از ساکنان این مناطق از نحوه برخورد نیروهای پشتیبانی سربع و تخلفات آشکار آنها علیه شهروندان، مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و به شهرهای دیگر آواره شدند.

ژنرال عبدالفتاح البرهان که رئیس نیروهای مسلح و در واقع رئیس جمهور کشور است، و معاون او ژنرال محمد حمدان دَقَلو، معروف به حمیدتی، که فرمانده شبه‌نظامیان نیروهای واکنش سریع (آراِس‌اِف) است.

این دو نفر در خصوص حرکت کشور به سوی حکومت غیرنظامی اختلاف نظر دارند.

از سال ۲۰۱۹ که عمر‌البشیر رئیس‌جمهوری سودان در کودتایی از سوی ارتش برکنار شد این کشور توسط ژنرال‌های ارتش اداره ‌شده است.

یکی از اصلی‌ترین نقاط اختلاف بر سر طرحی است که ۱۰۰ هزار عضو نیروهای واکنش سریع را به ارتش اضافه می‌کند و اینکه چه کسی نیروی جدید را رهبری خواهد کرد.

البرهان از سال ۲۰۱۹ بر مسند قدرت تکیه زده است و مناقشه کنونی سه سال پس از سرنگونی عمرالبشیر و در پی بروز اختلاف بر سر فرایند انتقال قدرت به غیرنظامیان آغاز شده است.

درگیری‌های ناگهانی بین ارتش سودان به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دغلو معروف به «حمیدتی» در اواسط آوریل ۲۰۲۳ پس از هفته‌ها تنش سیاسی بین دو طرف در حالی آغاز شد که احزاب سیاسی و نهادهای مدنی غیر نظامی با ارتش سودان آخرین مراحل یک روند سیاسی مورد توافق و حمایت جامعه بین‌المللی را طی می‌کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.