کد خبر : 17961
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 فروردین 1403 - 10:35

اعتراض افغانستان به نقض حریم هوایی افغانستان توسط پهپادهای آمریکایی

اعتراض افغانستان به نقض حریم هوایی افغانستان توسط پهپادهای آمریکایی
مقامات افغانستان به گزارش‌های از شناسایی پهپادهای آمریکایی بر فراز ولایت قندهار، مقر رهبری امارت اسلامی افغانستان، واکنش نشان داد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از  اسپوتنیک، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد حکومت امارت اسلامی افغانستان گفت که به «نقض» حریم هوایی افغانستان از سوی آمریکا «بارها» اعتراض کرده‌اند.

در چند روز گذشته منابع محلی از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین ناشناس در آسمان ولایت قندهار خبر داده بودند.
منابع گفته بودند که این هواپیماها از نیمه شب تا صبح جمعه در فضای شهر قندهار و ولسوالی‌های دامان و ژری این ولایت در پرواز بودند.
پیش از این نیز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در برخی از ولایت‌های کشور در حال گشت‌زنی دیده شده بود و طالبان هم نقض حریم هوایی افغانستان توسط این هواپیماها را تأیید کرده بودند.

آقای مجاهد در این مورد به شبکه طلوع‌نیوز کابل گفت: «این طیاره‌ها بدون شک مربوط به آمریکا است که از فضای بعضی کشورهای نزدیک پرواز و عبور می‌کنند و به افغانستان می‌آیند که همه باید در این مورد مسئولیت‌های خود را درک ‌کنند و تجاوز را متوقف بسازند.»

  جبهه مقاومت ملی افغانستان: محدودیت در برگزاری مراسم عاشورا به اختلاف و نابرابری مذهبی دامن می‌زند

در اوایل ماه مارچ/مارس سال جاری نیز فصیح‌الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش افغانستان گفته بود که حریم هوایی افغانستان هنوز در کنترل آمریکا است و پهپادهای آمریکایی هرازگاهی در فضای افغانستان گشت می‌زنند.

او گفته بود: «جنگنده‌های بی‌پیلوت (بدون خلبان) گاهگاهی گشت‌زنی می‌کنند و حریم هوایی هنوز هم از طرف امریکایی‌ها در اشغال است… این جنگنده‌ها ممکن است از خاک یکی از کشورهای همسایه داخل حریم افغانستان شوند.»

مقام‌های افغانستان همواره به اجازه کشورهای همسایه به‌عبور این پهپادها از حریم‌ هوایی آن‌ها اشاره می‌کنند که اغلب منظور شان پاکستان و پایگاهی است که این کشور بیش از یک دهه پیش‌تر برای استفاده پهپادها در اختیار آمریکا قرار داده بود. پایگاه «شمسی» در ایالت بلوچستان پاکستان تا سال ۲۰۱۱ در اختیار آمریکا برای استفاده پهپادی قرار داشت.

  پاکستانی‌ها مردی را بخاطر هتک حرمت به قرآن در پاسگاه پلیس کشتند + ویدیو

اما وزارت خارجه پاکستان این موضوع را رد کرده و در پاسخ گفته بود «در نبود هیچ شواهدی، چنان که وزیر افغان خود اذعان کرد، چنین ادعاهایی بر اساس حدس بسیار تاسف‌آور است و با هنجارهای رفتار مسئولانه دیپلماتیک در تضاد است.»

وزارت دفاع دولت پیشین افغانستان گفته بود که آن‌‌ها از حدود هشت نوع هواپیمای بی‌سرنشین به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات (کشفی) استفاده می‌کنند که مهترین نوع آن «پی‌سی۱۲» است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.