کد خبر : 13339
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 11:05

اصرار آمریکا به دزدی با تخلیه نفت از نفت‌کش توقیف شده سوئز راجان ایران

اصرار آمریکا به دزدی با تخلیه نفت از نفت‌کش توقیف شده سوئز راجان ایران
یک منبع رسانه‌ای در آمریکا با انتشار یک گزارش، به اصرار این کشور برای دزدی اموال ایران با آغاز تخلیه نفت توقیف شده ایران در ساحل تگزاس اذعان کرد.

به گزارش کلینی نیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز در گزارشی اختصاصی نوشت که تخلیه محموله نفت‌کش «سوئز راجان» که آمریکا حدود سه ماه پیش توقیف کرده بود، آغاز شده است. مقام‌های ایرانی هشدار داده بودند که در صورت تخلیه نفت این کشتی، اقدامی «تلافی‌جویانه» خواهند کرد.

آسوشیتدپرس می‌گوید تحلیل داده‌های ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که عملیات انتقال و تخلیه محموله نفت‌کش توقیف شده سوئز راجان، از ساعات پایانی شب گذشته (شنبه ۲۸ مرداد) آغاز شده است. گفته شده این نفتکش آمریکایی، حامل «نفت ایران» بوده است.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، محموله سوئز راجان در سواحل تگزاس در خلیج مکزیک در حال انتقال به یک کشتی نقتکش دیگر است.

به گزارش یورونیوز،گمانه‌زنی‌های اولیه مبنی بر حمل نفت تحریم‌شده ایران توسط نفت کش سوئز راجان در ماه فوریه سال ۲۰۲۲ مطرح شد.

این کشتی ماه‌ها در دریای جنوبی چین در شمال شرقی سنگاپور متوقف شده بود. «سوئز راجان» در نهایت بدون اینکه توضیحی در مورد سرنوشت آن ارائه شود به سمت خلیج مکزیک حرکت کرد.

  افزایش قیمت مواد غذایی در ایران ربطی به جنگ اوکراین ندارد

این در حالی است سندی رسمی دال بر توقیف «سوئز راجان» از سوی آمریکا منتشر نشده است.چرا که نماینده‌های تجاری نگرانند چنانچه کشتی‌ای اقدام به انتقال نفت توقیف‌شده ایران بکند توسط مشتری‌ها کنار گذاشته شود.

اگر خبر تخلیه محموله نفت سوئز راجان از سوی مقامات رسمی تایید شود این به معنای پایان بلاتکلیفی این کشتی خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به سراغ نمایندگی ایران در سازمان ملل رفته و از این نمایندگی خواستار واکنش به خبر آغاز تخلیه نفت شده اما واکنشی دریافت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، جنجال‌ها بر سر نفتکش سوئز راجان در فوریه ۲۰۲۰ آغاز شد که یک شرکت خصوصی ضد ایرانی در آمریکا به نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) اعلام کرد که این نفتکش مشکوک به حمل نفت خام ایران از پایانه صادراتی نفت در جزیره خارک است.

این نفتکش برای ماه‌ها در دریای چین جنوبی در سواحل شمال شرقی سنگاپور توقف کرده بود و سپس بدون هیچ توضیحی به سمت خلیج مکزیک حرکت کرد.

  نزاع ۹۰ هزار نفر را روانه پزشکی قانونی تهران کرد

آسوشیتدپرس نوشت که تحلیل‌گران معتقدند که محموله کشتی احتمالا توسط مقامات آمریکایی توقیف شده، اگرچه هنوز هیچ سندی از دادگاه در رابطه با کشتی سوئز راجان ارائه نشده است.

طبق گزارش قبلی روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، دولت آمریکا بعد از گزارش‌های UANI اقدام به اعلام جرم علیه مالک یونانی نفت‌کش مذکور کرد.

این روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال نخستین رسانه‌ای بود که گزارش داده بود دادستان‌های فدرال آمریکا قادر به فروش ۸۰۰ هزار بشکه نفت ایران در نفتکش سوئز راجان نیستند.

وال‌‌استریت‌ژورنال در آن گزارش به نقل از مقام‌های مطلع نوشته بود نفت مذکور در یک نفت‌کش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده اما شرکت‌های آمریکایی از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به تخلیه محموله آن ندارند.

چند ماه پیش، فایننشال‌تایمز به نقل از منابع آگاه خبر داد که مقام‌های آمریکایی نفتکش سوئز راجان را که از ایران عازم چین بود مصادره کردند. بر اساس این گزارش‌، این نفتکش محموله‌ای از نفت تحریم‌شده ایران را بارگیری کرده بود.

همچنین فایننشال‌تایمز درباره توقیف نفتکشی به نام «ادونتیج سوئیت»که به سوی آمریکا می‌رفت، نوشت که توقیف این نفتکش، اقدامی «تلافی‌جویانه» از سوی جمهوری اسلامی در واکنش به توقیف نفتکش سوئز راجان بوده است.

  رهبر انقلاب در دیدار با پوتین: غربی‌ها نیز با روسیه قوی و مستقل به‌کلی مخالفند

علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه اواخر تیرماه گفته بود که «دوران بزن در رو تمام شده. واقعا اگر بزنند، می‌خورند و باید منتظر آن باشند.»

او همچنین گفته بود: «اکنون اعلام می‌کنیم هر شرکت نفتی آمریکایی بخواهد نفت ما را از این نفتکش تخلیه کند، آن را مسئول می‌دانیم همچنان که آمریکا را هم مسئول می‌دانیم.»

خبر اخیر در حالی منتشر شده است که واشنگتن و تهران اخیرا «غیرمستقیم» و با واسطه به توافقی درباره آزادسازی دارایی‌های مسدود‌شده ایران در کره جنوبی و آزادی ۵ شهروند آمریکا دست یافته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.