کد خبر : 1639
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392 - 10:27

استاندار تهران از طرح کشت پسته در فشافویه بازدید کرد

استاندار تهران از طرح کشت پسته در فشافویه بازدید کرد
اين اراضي در منطقه كلين حسن آباد و شامل روستاهاي كلين، زيوان، كنارگرد، كوشك، ابراهيم آباد و خانلق است.

کلینی نیوز– رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خبرداد :استاندار تهران از طرح ۷۳۰۰ هکتاری کشت پسته در فشافویه بازدید کرد

وی اظهارکرد: نوزدهمین جلسه ستاد اجرایی طرح توسعه بخش کشاورزی استان تهران امروز با حضور استاندار تهران و سایر اعضا در بخش فشافویه برگزار شد که از طرح مصوب هفت هزار و ۳۰۰ هکتاری احداث باغ پسته جنوب ری نیز بازدید بعمل آمد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا،سیدمحمد موسوی افزود: براساس این طرح قرار است اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران هفت هزار هکتار از اراضی پایین دست بخش سد فشافویه را که دارای کشاورزان مجرب و اراضی مشخص هستند را با تشکیل شرکت سهامی – زراعی ساماندهی کنند و میزان سهم هر عضو براساس مساحت اراضی تحت مالکیت هر کشاورز تعیین خواهد شد.
وی اظهار کرد: زمین های کشاورزی مذکور، زمین هایی است که حقابه های آنها در مدت چندین دهه گذشته با احداث سدهای مختلف قطع شده است.

  علیرضا شیرمحمدعلی با بیش از ۳۰ ضربه به قتل رسید

موسوی ادامه داد: آب منطقه ای تهران نیز موظف شد سه متر مکعب آب بر ثانیه مورد نیاز اجرای این طرح را از طریق انتقال آب قنوات شمال شرق شهرستان ری به پشت سد فشافویه تامین کند و با ظرفیت ذخیره سازی آب توسط این سد، آب مورد نیاز طرح نیز تامین می شود و در پایین دست آن هفت هزار هکتار زمین کشاورزی در قالب شرکت سهامی – زراعی به صورت یکپارچه، به کشت باغ پسته اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی نیز در قالب طرح توسعه بخش کشاورزی تامین می شود، گفت: مطالعات، طراحی و اجرای آبیاری تحت فشار، بر اساس حمایت های دولت در قالب ماده ۱۴۳ قانون برنامه پنجم و با پشتیبانی مالی منابع استانی طراحی می شود و سهم بقیه را مالکان پرداخت می کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران یادآور شد: ۳۰۰ هکتار از بقیه این طرح نیز که جزو منابع ملی است، در قالب شرکت های تعاونی و با اولویت فارغ التحصیلان بیکار، فاقد زمین، کم زمین و بومی از طریق اداره کل تعاون کارو رفاه اجتماعی استان تهران سازماندهی می شوند.

  فشافویه چقدر جمعیت دارد ؟

مدیر ارزیابی جهاد کشاورزی استان تهران نیز با اشاره به اختصاص حدود ۷۶۰ میلیارد ریال برای طرح توسعه هفت هزار و ۳۰۰ هکتاری باغ پسته در بخش فشافویه شهرستان ری گفت: برای هر هکتار ۵۵ میلیون ریال تسهیلات و ۴۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای آبیاری تحت فشار اختصاص یافته و حدود ۱۰میلیون ریال نیز آورده کشاورزان است.

ابوالفضل خلیل پور افزود: این اعتبارات در قالب سهامی – زراعی به کشاوران داده می شود تا زمین ها تفکیک و خرد نشود چرا که این اراضی دارای مالکیت و حقابه هستند و براساس طرح سهامی – زراعی هر فرد حق فروش سهمش را دارد و مجاز به فروش زمین نیست.

  ۴ نفر از کارکنان و پیمانکاران شهرداری حسن‌ آباد فشافویه بازداشت شدند

وی با اشاره به اشتغالزایی ۲هزار نفری با اجرای این طرح گفت: پسته از سال پنجم محصول می دهد و به طور میانگین در کشور هر هکتار زمین پسته ۵/۱ تا سه تن محصول می دهد اما به دلیل مرغوبیت زمین های بخش فشافویه این مقدار برای هر هکتار چهار تن است و به طور میانگین هر نفر در هر ماه حدود ۱۰۰ میلیون ریال درآمد خواهد داشت.

خلیل پور یادآور شد: در جلسه امروز با دستور استاندار مقرر شد ۲۵ میلیارد ریال برای انتقال ۷۰۰ لیتر آب بر ثانیه در گام اول اختصاص یابد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.