کد خبر : 13003
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 18:17

ارزش دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان به ۶۰۰ میلیارد دلار

ارزش دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان به ۶۰۰ میلیارد دلار
صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی روز یکشنبه با انتشار گزارش سالانه خود برای سال ۲۰۲٢ اعلام کرد ارزش دارایی‌های آن از دو تریلیون و ۲۳۰ میلیارد ریال سعودی (نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار) فراتر رفته است.

به گزارش کلینی نیوز، این صندوق سال گذشته دارایی‌های خود برای سال ۲۰۲۱ را یک تریلیون و ۹۸۰ میلیارد ریال سعودی اعلام کرده بود.

در گزارش امسال صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی به بازدهی ٨ درصدی سهامداران، تاسیس ۲۵ شرکت، و اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال به بخش‌های راهبردی داخلی اشاره شده است.

طبق گزارش این صندوق، ٢٣ درصد از دارایی‌های تحت مدیریت در قالب سرمایه‌گذاری خارجی، ۶۸ درصد در قالب سرمایه‌گذاری داخلی، و بقیه در قالب خزانه‌داری بودند. همچنین ١٧ درصد از دارایی‌ها به صورت خارجی و ٨٣ درصد به صورت داخلی مدیریت شدند.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان ابزار محمد بن سلمان، ولیعد پادشاهی سعودی، برای پیش‌بردن برنامه اقتصادی‌اش و قطع وابستگی این کشور به نفت است.

  ائتلاف سعودی کشتی حامل سوخت یمن را توقیف کرد

طبق گزارش، گسترش سه دفتر تابعه صندوق مزبور در لندن، نیویورک، و هنگ‌کنگ همگام با رشد مداوم آن و مطرح شدن آن به عنوان «شریک مورد انتخاب سرمایه‌گذاران جهانی» است.

محمد بن سلمان در فوریه سال گذشته میلادی از انتقال چهار درصد سهام شرکت دولتی تولیدکننده نفت و گاز عربستان سعودی، آرامکو، به ارزش ۸۰ میلیارد دلار به صندوق مزبور خبر داده بود.

در ماه آوریل، چهار درصد دیگر از سهام آرامکو، به ارزش ۸۰ میلیارد دلار به شرکت «سرمایه‌گذاری‌های سنابل» از شرکت‌های تابع صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی انجام شد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی(واس)، وزارت دارایی عربستان اعلام کرد که درآمدهای بودجه این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۲۸۰ میلیارد ریال (۷۴.۶۲ میلیارد دلار) رسیده است، در حالی که هزینه‌ها به ۲۸۳.۸ میلیارد ریال (۷۵.۶۳ میلیارد دلار) رسیده است و کسری بودجه ۲.۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

  آمریکا و عربستان برای برگزاری رزمایش ضدپهپادی برنامه‌ریزی می‌کنند

این در گزارش عملکرد بودجه عمومی عربستان سعودی برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ آمده است که روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲(۷ ماه مه ۲۰۲۳) از سوی این وزارتخانه منتشر شد.

بر اساس این اطلاعات، درآمدهای نفتی ۱۷۸.۶ میلیارد ریال (۴۷.۶۰ میلیارد دلار) و درآمدهای غیرنفتی ۱۰۲.۳ میلیارد ریال (۲۷.۲۶ میلیارد دلار) بوده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.