کد خبر : 18546
تاریخ انتشار : جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 17:10

اختلافات درباره برداشتن مجسمه منصور دوانیقی از یک میدان در بغداد

اختلافات درباره برداشتن مجسمه منصور دوانیقی از یک میدان در بغداد
بحث و جدل‌ها درباره درخواست برداشتن سردیس منصور دوانیقی از خلفای عباسی در شهر بغداد بالا گرفته است.

به گزارش کلینی نیوز، عراقی‌ها در خصوص درخواست‌ها برای برداشتن سردیس ابوجعفر المنصور خلیفه دوم عباسی از یکی از میادین در مرکز بغداد به شدت دچار اختلاف نظر هستند در حالیکه وزارت فرهنگ این کشور هرگونه تعرض به این مجسمه را به عنوان نماد تاریخی در پایتخت رد کرده است.

به گزارش الشرق الاوسط، در همین حال شماری از تحلیلگران و مفسران سیاسی طی چند روز گذشته با اظهار نظرهای متفاوت و با استناد به روایت‌های جنجالی میان فرقه‌های شیعه و سنی در عراق، خواستار برداشتن این مجسمه شده‌اند.

منصور دوانیقی به سال ۱۴۶ هجری شروع به ساخت شهر بغداد کرد، دستور داد تا بسیاری از اولاد حضرت زهرا (س) را زنده زنده در ستون‌ها و دیوارها قرار دهند و دیوار را روی آنها بنا کنند. اندیشه ساختن شهر بغداد هم این بود که عباسیان پایتختی دور از مراکز تجمع علویان داشته باشند. جنایت او در کشتار هنگام ساخت بغداد، بویژه در کتاب «وقایع المشهور» اثر آیت الله محمدباقر قائنی مجتهد بیرجَندی درج شده است.

روایتی از حضرت رسول اکرم (ص) در «بحارالانوار» به این شرح روایت شده که حضرت فرمودند: برای جهنم هفت در است و هر کدام مربوط به هفت فرعون است: نمرود بن کنعان، فرعون دوران حضرت ابراهیم (ع)، مصعب بن ولید، فرعون زمان حضرت موسی کلیم الله، ابوجهل بن هشام، یزید قاتل اولاد من، مردی از نسل عباس که ملقب است به دوانیقی

در این زمینه، برخی تحلیلگران نزدیک به نیروهای چارچوب هماهنگی بر این باورند که این مجسمه بیش از نیمی از مردم عراق را تحریک می کند و لازم است که از مکان فعلی برداشته شود.

از سوی دیگر شمار زیادی از وبلاگ‌نویسان در شبکه‌های اجتماعی با این درخواست به شدت مخالفت کرده‌اند به طوریکه بعد از بالا گرفتن بحث و جدل‌ها پلیس مجبور شد شماری از نیروهای خود را در اطراف مجسمه منصور دوانیقی مستقر کند.

فاضل البدرانی، معاون وزارت فرهنگ عراق اعلام کرد این وزارتخانه تمایل دارد مجسمه را در مکان مشخص خود نگه دارد و اجازه هرگونه سوء استفاده یا تخلف را در این زمینه نخواهد داد.

گفتنی است، مجسمه منصور دوانیقی در سال ۱۹۷۷ در زمان رئیس جمهور اسبق عراق یعنی احمد حسن البکر در محله الکرخ بغداد رونمایی شد. این بنای تاریخی در سال ۲۰۰۵ توسط افراد مسلح ناشناس منفجر شد و مقامات عراقی این سردیس را به جایی امن منتقل کردند و آنگاه در سال ۲۰۰۸ پس از بهبود نسبی امنیت، آن را به محله المنصور بازگرداندند.

مشهور است که منصور دوانیقی قدرت سیاسی عباسیان را تثبیت کرد و بسیاری از جمله ابومسلم خراسانی را که میان عباسیان به «صاحب الدعوه» و «امین آل محمد» شهرت داشت، اما بسیار قدرتمند شده بود، با حیله کشت. منصور دوانیقی حتی دماوند و طبرستان را نیز فتح کرد.

منصور با کمک خاندان ایرانی برمکیان دستگاه دیوانی قدرتمندی ایجاد کرد که بیشتر برگرفته از رسوم اداری حکومت ساسانیان بود.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »