کد خبر : 13951
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 8:00

ابهام در وضعیت تبادل سه زندانی جمهوری اسلامی در آمریکا

ابهام در وضعیت تبادل سه زندانی جمهوری اسلامی در آمریکا
صدای آمریکا اعلام کرده است که از بین ۳ زندانی که در چارچوب توافق ایران و آمریکا قرار بود آزاد شوند، یک نفر هنوز در زندان است، یک نفر اقامت خود را از دست داده و نفر سوم عفو شده است.

به گزارش  کلینی نیوز ، صدای آمریکا ۲۸ شهریورماه خبرداد، اطلاعات وب‌سایت وزارت دادگستری ایالات متحده نشان می‌دهد از میان سه ایرانی که تصمیم گرفتند در آمریکا بمانند، «کامبیز عطار کاشانی» هنوز در زندان فدرال میشیگان و در بازداشت به سر می‌برد.

سوابق دادگاه همچنین نشان می‌دهد که «امین حسن زاده»، اقامت دائم خود را در آمریکا از ۲۳ اوت از دست‌داده است و «کاوه لطف‌الله افراسیابی» در حالی‌ که در انتظار محاکمه به «اتهامات فدرال» بود، مشمول عفو شده است.

سابرینا شروف، وکیل افراسیابی، در یک پرونده قضایی که توسط صدای آمریکا مشاهده شده، از یک قاضی درخواست کرده تا تاریخ محاکمه او در ژانویه را لغو کند، زیرا پرونده جنایی او «بر اساس اقدامات شعبه اجرایی» دولت ایالات متحده «حل شده» است.

  وزیر کشور ایران دستور تمدید 'فوری' ویزای اقامت شاعر اهل افغانستان را داد

افراسیابی، مقیم دائم ایالات متحده، از زمانی که در سال ۲۰۲۱ توسط دادگاه فدرال نیویورک متهم شد، به اتهام اقدام «به عنوان مامور ثبت نشده دولت جمهوری اسلامی»، در انتظار محاکمه بوده است.

این در حالیست که ایران و آمریکا با میانجی‌گری قطر توافق کرده‌ بودند که پنج ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران را با پنج ایرانی «زندانی» در آمریکا مبادله کنند.

بیشتر علی کریمی مقام، سخنگوی دفتر نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد، گزارش داد که کاوه افراسیابی، مهرداد انصاری، امین حسن‌زاده، رضا سرهنگ‌پور و کامبیز عطارکاشانی افرادی هستند که کاخ‌ سفید در برابر آزادی ۵ شهروند ایرانی -آمریکای  به ایران تحویل خواهد داد.

  کره‌ جنوبی به‌دلیل سرمقاله روزنامه کیهان، سفیر ایران را احضار کرد

خبرگزاری فارس در گزارشی درباره «مراد موشه طاهباز» او را یک یهودی با تابعیت سه‌گانه ایرانی-آمریکایی-انگلیسی معرفی کرده و نوشته بود: «او از جاسوسان اصلی و مهم مراکز حساس نظامی ایران در پوشش پروژه زیست‌محیطی بوده است که در سال ۹۶ دستگیر شد. طاهباز، رفت‌وآمد متعددی به سرزمین‌های اشغالی داشت و از مدیران شرکت «اَمریکا پارتنرز» بود.»

آقای طاهباز در زمستان۱۳۹۶ به همراه هشت فرد دیگر از همکاران مؤسسهٔ حیات وحش میراث پارسیان دستگیر شد.

از آنجا که دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد،سیامک نمازی و باقر نماز پدر او  که تابیعیت ایرانی-آمریکایی هر دوی این افراد به عنوان «ایرانی» به اتهام «همکاری با دولت متخاصم»‌ در کشور محاکمه و محکوم شدند.

  نیروی دریایی هند کشتی ماهیگیری ایرانی را از چنگ دزدان دریایی نجات داد

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.