کد خبر : 1290
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 8:40

معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا

آمریکا: جنگ اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای اثر گذاشته

آمریکا: جنگ اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای اثر گذاشته
ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا تایید کرده است که جنگ روسیه علیه اوکراین بر مذاکرات هسته ای ایران اثر گذاشته.

به گزارش کلینی نیوز، نولاند در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت که “روسیه به دنبال مزایای بیشتر است، این کشور سعی دارد درخواست هایش در ارتباط با مذاکرات هسته ای برجام  را افزایش دهد.”

همزمان روز سه شنبه گزارش شد علی باقری کنی، سرپرست گروه مذاکره کننده اتمی ایران که برای مشورت با مقام های ارشد به تهران بازگشته، قرار است چهارشنبه در وین حاضر باشد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از آمریکا خواسته تا تضمین کند در صورت رفع تحریم های اتمی ایران، روسیه می تواند بدون نگرانی از تحریم هایی که به دلیل تجاوز این کشور به اوکراین اعمال شده، با ایران مراوده اقتصادی داشته باشد.

  پیشنهادعلی‌اکبرصالحی:مناسب‌ترین راه باقی‌مانده، آغاز«گفتگوی سیاسی و همه جانبه با آمریکا»

ایالات متحده این درخواست روسیه را رد کرده و ایران به شکلی بسیار محتاطانه خواسته روسیه را با محتوی مذاکرات اتمی غیرمرتبط خوانده است.

از طرف دیگر انریکه مورا نماینده عالی اتحادیه اروپا در این مذاکرات که نقش هماهنگ کننده میان قدرت های جهانی دارد گفته “دیگر مذاکرات نه در سطح کارشناسی و نه سطح جلسات رسمی” در کار نخواهد بود و مرحله بعدی مرحله تصمیم گیری نهایی است.

آقای مورا در توییتی نوشته است که “زمان آن فرا رسیده است که تصمیمات سیاسی به مذاکرات وین پایان دهند”.

نزدیک به سه ماه پس از آغاز دور جدید مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام در وین که نمایندگان دولت ابراهیم رئیسی پس از پنج ماه وقفه آن را آغاز کردند می گذرد.

  بازتاب جشن ملی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ در رسانه‌های خارجی

این مذاکرات در بهار سال جاری آغاز شد و تا خرداد ماه ادامه داشت اما با پیروزی آقای رئیسی در انتخابات متوقف شد. برخی از قدرت های شرکت کننده دراین مذاکرات در آن دوره توافق نهایی را نزدیک خوانده بودند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران  در آخرین دیدار با هیات دولت حسن روحانی مفاد پیش نویس توافق با قدرت های جهانی را رد کرد و گفت که خواسته های وی در این مذاکرات به دست نیامده بود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران ،مذاکره بر سر مذاکره برنامه موشکی ایران را ممنوع کرده و خواستار گرفتن تضمین از ایالات متحده شده تا دولت‌های بعدی این کشور از توافق برجام دوباره خارج نشوند.

  اعدام متهمان حادثه تروریستی خانه اصفهان+فیلم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.