کد خبر : 691
تاریخ انتشار : جمعه 1 بهمن 1400 - 21:19

درخواست آمریکا از روسیه:

آمریکا از روسیه خواست که از نفوذش بر ایران برای مذاکرات برجام استفاده کند

آمریکا از روسیه خواست که از نفوذش بر ایران برای مذاکرات برجام استفاده کند
روز جمعه و همزمان با ملاقات وزاری خارجه ایران و روسیه، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت که او با همتای روسش گفت‌وگو کرده و هشدار داده فرصت کوتاهی برای احیای برجام باقی مانده است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، آقای بلینکن در جمع خبرنگاران گفت:آمریکا از روسیه خواست که از نفوذش بر ایران برای مذاکرات برجام استفاده کند

وی افزود: برجام نمونه‌ای است از اینکه چگونه مسکو و واشنگتن می‌توانند در موضوعات امنیتی با هم همکاری کنند.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، هنوز «پنجره کوچکی» برای بازگشت کشورش به برجام وجود دارد، اما هشدار داد که اگر در هفته‌های پیش‌رو توافق جدیدی به دست نیاید، گسترش برنامه هسته‌ای ایران بازگشت به برجام را غیرممکن خواهد کرد.

آقای بلینکن گفت: «مذاکرات با ایران بر سر بازگشت دو طرف به اجرای تعهدات برجام به نقطه سرنوشت‌سازی رسیده است.»

گفت‌وگوی آنتونی بلینکن با سرگی لاروف، وزیر خارجه روسیه در همان روزی انجام شده است که قرار بوده آقای لاوروف با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار کند.

  نمایندگی ایران در سازمان ملل ادعای حضور سرکرده گروه تروریستی القاعده را رد کرد

آقای امیرعبداللهیان که همراه با ابراهیم رئیسی به روسیه سفر کرده است، روز جمعه با انتشار توییتی نوشت که این دیدار انجام شده است.

اما او اشاره‌ای به اینکه مساله برجام در جریان ملاقاتش با آقای لاوروف مطرح شده، نکرده است.
از آنجا که ایران حاضر نیست با آمریکا مذاکره کند، کشورهای دیگری که در برجام حضور دارند – به ویژه روسیه – نقش میانجی را بازی می‌کنند.

موضوع محدود بودن فرصت برای احیای برجام، از جمله مسایلی است که در هفته‌های اخیر بارها از سوی دیپلمات‌ها و سیاستمداران غربی تکرار شده است.

مذاکرات احیای برجام که در دوران دولت قبلی جمهوری اسلامی به نتایجی رسیده بود، با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات متوقف شد.

  حمله به دبستانی در تگزاس؛ رئیس پلیس به دلیل واکنش دیرهنگام از کار برکنار شد

در دور جدید این مذاکرات که از حدود دو ماه پیش از سرگرفته شده، ایران مواضعش را تغییر داده است.

روز پنج‌شنبه، خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات فرانسوی گزارش داد که به رغم برپایی جلسات متعدد مذاکرات، بر سر مسایل کلیدی هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان نمایندگان جمهوری اسلامی و کشورهای موسوم به ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) امضاء شد و در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرا درآمد.

آمریکا اردیبهشت ۱۳۹۷، در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای  رسماخارج شد و تحریم‌های لغو یا تعلیق شده علیه جمهوری اسلامی را دوباره اعمال کرد.

  حالا همه می‌دانند ما که هستیم

از  فروردین امسال کمیسیون مشترک برجام به ریاست انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکراتی را در وین آغاز کرد که هدف نهایی آن احیای برجام عنوان می‌شود. آمریکا برای نخستین بار پس از خروج از برجام به طور غیرمستقیم در این مذاکرات مشارکت دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.