کد خبر : 7587
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 شهریور 1401 - 22:12

آمریکا،دادن ضمانت به ایران را رد کرد

آمریکا،دادن ضمانت به ایران را رد کرد
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به «العربیه» گفت از تضمین‌های محکمی که ایران در رابطه با توافق اتمی خواسته است، اطلاعی ندارد.

به گزارش کلینی نیوز، کربی چهارشنبه ۹ شهریور تصریح کرد که واشینگتن به پیشنهاد اروپایی‌ها پیرامون احیای برجام پاسخ داده و با حسن‌نیت کامل در گفتگوها مشارکت داشته است.

او‌ افزود، دولت آمریکا محتاطانه به پیشرفت در مذاکرات احیای برجام با ایران می‌نگرد.

جان کربی ادامه داد که کماکان شکاف‌ها و اختلاف‌هایی درباره توافق اتمی وجود دارد و تلاش می‌شود این اختلافات حل شوند.

بنا به گزارش  خبرگزاری العربیه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد که تهران غنی‌سازی اورانیوم در دومین آبشار از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته آی-آر۶ در نطنز را آغاز کرده است.

  توافقات گروسی با ایران، شورای حکام قطعنامه‌ جدیدی علیه تهران تصویب نمی‌کند

کفتنی است،  فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته آی-آر۶ براساس ماهده برجام که در سال ۱۳۹۲ به تایید پنج کشور غربی و ایران رسیده است انجام می شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم در اظهاراتی گفت، پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای وین، در حوزه «تضمین‌ها» ضعیف بوده و نیازمند «نیرومندسازی» است.

او گفت، «آژانس باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکلیف و وظیفه فنی خود متمرکز شود.»

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز پیشتر در اظهاراتی گفته بود، اگر سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور بسته نشود، روز «باز اجرا»یی برای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» وجود نخواهد داشت.

  ۵/ ۵۱ درصد مردم موافق محدودیت سفرهای نوروزی

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم در اظهاراتی با «زیاده‌خواهانه» خواندن خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران، گفت: «اگر غربی‌ها تحریم‌ها را لغو کنند و به تعهدات خود بازگردند، ایران نیز به تعهداتی که ذیل برجام پذیرفته بود باز خواهد گشت.»

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران هم دوشنبه با تاکید بر اهمیت لغو تحریم‌ها گفت که هر گونه توافق برای احیای برجام باید به مسائل پادمانی درباره منشا اورانیوم غنی‌شده در برخی تاسیسات اتمی ایران پایان دهد.

آژانس خواستار پاسخگویی تهران به منشا مواد غنی‌شده در سه سایت پنهانی بوده و متقابلا ایران چنین درخواستی را سیاسی‌کاری توسط آژانس برای تحت فشار قراردادن خود اعلام کرده است. این مشکل هم اکنون از مهمترین موانع امضای توافق احیای برجام به‌شمار می‌رود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.