کد خبر : 3159
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 11:10

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران

آزادسازی منابع ارزی ایران به آمریکا ربطی ندارد

آزادسازی منابع ارزی ایران به آمریکا ربطی ندارد
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: توافقاتی در مورد آزادسازی بخشی از منابع ایران انجام شده است که به آمریکا مرتبط نیست و اجازه نمی‌دهیم به آن ورود کند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزار ایرنا، خطیب‌زاده در مورد آزادسازی منابع ارزی جمهوری اسلامی ایران گفت: آزادسازی منابع ارزی ایران،بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات است و ربطی به آمریکا ندارد.

آمریکا تلاش می‌کند در مورد هر موضوعی مداخله کند که با ادعاهای آقای بایدن فاصله دارد. ایران هرچه صادر کرده است، پولش را دریافت می‌کند. در خصوص آزادسازی منابع، توضیحاتی را ارائه دادیم و سفری انجام شد و هیاتی به ایران آمد و همه چیز در مسیر خودش در حال پیگیری است و به آمریکا اجازه نمی‌دهیم در آن دخالت کند.

وی افزود: آنچه ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی مردم ایران است

خطیب‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نشست خبری با اشاره به اینکه سالهاست برجام برای ایران کار نمی‌کند مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های دوم و سوم خود را در دستور کار داشته و اقتصاد را به نتیجه مذاکرات هسته‌ای گره نزده است. این دیپلمات ایرانی همچنین در ادامه با اشاره به سفر انریکه مورا به تهران و واشنگتن، ایالات متحده را مسئول عقب افتادن‌های مدام پاسخ مناسب در روند گفتگوهای احیای برجام دانست.

  انتقاد تند نماینده روسیه از اظهارات بورل درباره;سنگ‌اندازی مسکو;

او در ادامه افزود: «فعلا توافقی در دست نیست که بخواهیم درباره جزئیات آن حرف بزنیم. در خصوص سفر آقای مورا هم باید بگویم صرف دادن پاسخ کفایت نمی‌کند باید حداقل‌ها برای دو موضوع رعایت شود. اول از همه تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری باید از بین برود. ضمن اینکه زنجیره انتفاع اقتصادی ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه تاکید کرد که در هر دو این قسمت‌ها تفاوت نظرهایی میان طرفین وجود دارد و اطمینانی وجود ندارد که این نکات که برطرف شدن آن لازمه حصول به توافق است، حاصل شود.

  دادستان کل ایران: در تجمع شیراز از دختران نوجوان سوء‌استفاده شد

آقای خطیب‌زاده در حالی به مسئله عدم ارتباط کشور ثالث با مسئله آزادی پول‌های مسدود شده ایران در کشورهای دیگر به آمریکا اشاره می‌کند که دلیل بلوکه شدن این پول‌ها تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بوده است. در همین زمینه و در ماه‌های اخیر و همزمان با پیشرفت‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای ایجاد می‌شد، اخبار امیدوارکننده‌ای درباره احتمال آزادسازی این پول‌ها منتشر می‌شد اما با رسیدن به بن‌بست در این مسیر دیگر اتفاق عملی در این زمینه رخ نداده است.

او همچنین به اخباری که در خصوص سفر یک هیئت عمانی برای این منظور به ایران شده بود اشاره کرد و افزود: «سفری انجام شد و هیأتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد و همه در مسیر خود در حال پیگیری است و نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزییات آن ورود کند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.